Blog (55)
Komentarze (990)
Recenzje (1)

Nie mam facebooka = jestem fajny?

@kubutNie mam facebooka = jestem fajny?28.05.2012 17:44

Witajcie. Od dłuższego czasu obserwuję nagonkę na Facebooka. Ludzie narzekają jak to ich ten portal denerwuje, jak to źle że istnieje, jakie to on zło wyrządza. Zadziwiające, że najczęściej są to osoby obyte ze światem internetu i komputerów. Tylko czy rzeczywiście taki FB zły jak go malują?

Nie masz FB = nie istniejesz vs. Nie mam FB = jestem fajny

Ludzie w genach mają wpisaną wojnę. Jako że obecnie w Europie jest względny spokój, to zawsze można powalczyć sobie na innym froncie: Używasz GG? Jesteś dziecko i dajesz faszerować się reklamami. Używasz AQQ? Lubisz bajery, lecisz na plastik. Używasz WTW? Lubisz śmieci które nawet emotek nie mają. Korzystasz z Windowsa? Sponsorujesz monopoliste, jesteś hipokrytą. Pracujesz na Linuksie? Oj brachu, czas się leczyć - przecież tam się nie da nic zrobić. Mam nadzieje że nikt tutaj nie używa IE - bramki dla wirusów, FF który się zawiesza, Chrome który przesyła twoje dane do Google, ani Opery która nie ma dobrych dodatków? I można tak bez końca, czytając komentarze dotyczące dowolnego programu trafimy na wojnę fanboyów. Jak to ma się do Facebooka? Ostatnio zauważyłem podobną wojnę którą toczą ze sobą "prawdziwi ludzie" (posiadający Facebooka) oraz ci, którzy "nie istnieją". Początkowo gimbusy latały przez otchłań internetu i nawoływały, że tylko Forever Alone nie ma konta na FB (a jeszcze wcześniej na NK), że taki człek nie istnieje.

Początkowo było to zabawne, później irytujące. Ale teraz pałeczkę przejęli ludzie chlubiący się brakiem profilu na tym portalu. Jak już zaznaczyłem szczególnie dużo takich osób można spotkać wśród osób biegłych w dziedzinie informatyki, szczególnie na takich portalach jak DobreProgramy.Jak dla mnie sprawa jest prosta: Masz FB? Świetnie, cieszę się z tego. Nie masz? Odpowiem kultowym "Lubie to". Nie widzę sensu obnoszenia się z kontem lub jego brakiem.

Otwieram lodówkę, a tam Facebook

Jeśli spytać ludzi "nie istniejących" o największą wadę FB, to odpowiedzą: jego wszędobylstwo. Jeśli spytać o największą zaletę ludzi którzy mają tam konto, odpowiedzą to samo : wszędobylstwo. Nie rozumiem, czemu tak bardzo działa ludziom na nerwy przycisk "Lubie to". Jest to najszybsza forma przekazania ciekawego filmiku, artykułu czy strony naszym znajomym. Klikasz, a wszyscy znajomi to zobaczą. Nie chcesz klikać, nie interesuje Cie to? Omijasz ten przycisk szerokim łukiem i tyle. Przecież nie zajmuje on połowę powierzchni strony, z reguły jest on małych rozmiarów. Jak Ci przeszkadza jeszcze bardziej to zablokuj go jakimś AdBlockiem i po krzyku. FB w telefonie? Nie używam, ale jakoś nie przeszkadza mi skrót do niego w menu. Zgadzam się, ze powinno dać się go usunąć, ale takich aplikacji (bezużytecznych, a nieusuwalnych) jest multum.

Facebook sprzedaje ludzi

Sprawa najbardziej delikatna, o którą jest najwięcej krzyku. Jak to FB wykorzystuje nasze dane w celach zarobkowych. Oczywiście, że tak jest - głupcem jest ten który sądzi inaczej. Tylko czy to faktycznie taka tragedia? Czy dostaję więcej spamu przez to, ze mam konto na FB? Dostaję taką samą porcję reklam, z tym ze ciekawszą dla mnie. Jeśli mam do wyboru być anonimowym i oglądać reklamy pożyczek/samochodów/margaryn to ja naprawdę wolę oddać swoje zainteresowania w ręce automatów i oglądać reklamy książek. Ostatnio dzięki jednej z takich reklam na FB dowiedziałem się że T. Pratchett wydał książkę na którą czekałem. Utrzymanie takiego serwisu jakim jest Facebook kosztuje niemiłosiernie dużo, a wiadomo że autorowi należy się coś więcej niż wyrównanie kosztów. Dlatego też ja swoje dane osobowe traktuję jak walutę i jestem zadowolony, że mogę płacić nimi, zamiast złotówkami. Dlatego że sam ustalam cenę - sam decyduję o czym pisze w internecie. JA piszę, JA się zgadzam na regulamin. JA ODDAJE swoje dane, w zamian za możliwość korzystania z serwisu.

Haters Gonna Hate

Zapewne za powyższy akapit zostanę uznany za sprzedawce dusz, nawołujący do odsprzedania siebie. Cóż, może jestem młody i naiwny, ale swojego zdania póki co nie zamierzam zmieniać. Wszędobylstwo FB uważam za ZALETĘ a nie WADĘ (choć momentami ludzie przesadzają, jak ze wszystkim), a spersonalizowane reklamy są moim zdaniem o wiele przyjemniejsze niż te losowe. No, ale co ja mogę wiedzieć...

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.