Blog (20)
Komentarze (41)
Recenzje (0)

Nokia N-Gage, czyli telefon nie służy do grania

@Lantra95Nokia N-Gage, czyli telefon nie służy do grania28.08.2016 00:20

Około 2000 roku coraz więcej osób posiadało już telefony komórkowe. Jednocześnie, coraz większą popularnością cieszyły się przenośne konsolki, z popularnym Nintendo GameBoy'em na czele. Z obu trendów postanowiła skorzystać Nokia, która za cel postawiła sobie połączyć oba typy urządzeń.

Telefon do grania czy konsola do dzwonienia?

W listopadzie 2002 roku Finowie poinformowali o pracach nad platformą "N-Gage", która miała na celu nie tylko zintegrować telefon z konsolą, ale również poprawić komfort grania o rezygnację z jak największej liczby przewodów (zastosowanie modułu Bluetooth) oraz pozwolić na granie przez sieć Internet, również w trybie multiplayer (poprzez N-Gage Arena).

7 października 2003 roku oficjalne zaprezentowano pierwszy na świecie konsolofon - Nokię N-Gage. Urządzenie to było oparte na pierwszej Nokii opartej o system Symbian -7650. Samo również było oparte na tym systemie w wersji 6.1. Dzięki zastosowaniu mobilnego systemu operacyjnego, nowe urządzenie Nokii można było modyfikować i poszerzać jego możliwości dzięki wielu aplikacjom. Stąd choćby możliwość odtwarzania filmów w wielu formatach - rzecz rewolucyjna w czasach, gdy większość ludzi posiadała w telefonie monochromatyczny wyświetlacz.

Pod względem specyfikacji, otrzymujemy kolorowy, 2.1" wyświetlacz TFT z zewnętrznym (mało efektywnym) podświetleniem o rozdzielczości 176x208px, zaledwie niecałe 4 MB pamięci wewnętrznej z możliwością rozszerzenia o kartę pamięci do 2 GB (na kartach pamięci były też wydawane gry na N-Gage), 4 MB pamięci RAM, radio i procesor ARM9 o taktowaniu 104 MHz.

O wartości konsoli decydują gry

A tych, zdaniem ówczesnych graczy, było zdecydowanie za mało. Na N-Gage wydano około 60 tytułów, co wydaje mi się i tak sporą wartością, porównując to do ilości gier AAA napisanych pod współczesne konsole Sony Playstation 4/Microsoft Xbox One. Nokia zadbała o szerokie portfolio gier, aby każdy mógł znaleźć tytuł dla siebie - na N-Gage można było zagrać zarówno w klasycznego Bombermana i gry z Atari, jak i pościgać się Crashem Bandicootem, pokopać piłkę w tytułach z serii FIFA czy postrzelać bez piłki w Call Of Duty.

Telefon nie służy do grania

Rynek bardzo szybko zweryfikował nowe urządzenie. Pierwszym czynnikiem była jego cena - 299$ (w Polsce 1600zł), która okazała się zbyt wygórowana. W ciągu pierwszych kilku tygodni sprzedaży, tylko w USA, na 100 sprzedanych egzemplarzy Gameboy'a Advance przypadała jedna N-Gage. Z tego powodu sprzedawcy dawali na nią rabat 100$. Poza ceną, gwoździem do trumny N-Gage była jej nieporęczność (rozmawianie przez telefon trzymany bokiem nie było zbyt wygodne), fakt zastosowania gniazda jack 2.5mm, wyświetlacz w orientacji pionowej - rzecz nie do pomyślenia w konsoli, niewygodne sterowanie, konieczność wyjmowania baterii dla wymiany karty z grą jak i mała (zdaniem ówczesnych graczy) ilość tytułów wydanych na nokiową platformę. Najważniejszym argumentem przeciwko N-Gage była jednak mentalność ludzi, którzy nie byli gotowi na granie na telefonie komórkowym - w końcu telefon służy do dzwonienia.

Nokia N-Gage QD, czyli drugie wcielenie

W 2005 roku pokazano odświeżoną wersję N-Gage, opartą na modelu 3650.

Nowa generacja była przede wszystkim atrakcyjniejsza wizualnie, jak i bardziej poręczna w stosunku do poprzednika (możliwość "klasycznego" trzymania telefonu podczas rozmowy). Dodano możliwość wymiany karty pamięci podczas pracy urządzenia. Poprawiono również wyświetlacz, zmieniając jego podświetlenie oraz zwiększono pojemność baterii. Niestety, w porównaniu do poprzednika (przemianowanego na N-Gage Classic) nie ma radia i portu miniUSB. Zrezygnowano również z wbudowanego odtwarzacza mp3 (po zainstalowaniu innego odtwarzacza, dźwięk był monofoniczny i słabej jakości). Nie przełożyło się to pozytywnie na wyniki sprzedaży, obie generacje konsolofonów znalazły zaledwie 3 miliony nabywców, co zakwalifikowało N-Gage do pierwszej dziesiątki najgorzej sprzedających się konsol według rankingu PC World.

N-Gage Next Generation

4 lutego 2008 roku Nokia postanowiła reaktywować markę N-Gage. W porównaniu do pierwszej próby zaistnienia na rynku gier, N-Gage 2.0 było wyłącznie platformą programową, a nie dedykowanym urządzeniem. Na nową platformę wydano 36 tytułów, w które można było zagrać na 20 smartfonach Nokii z systemem Symbian S60v3, takich jak N95 czy E51 (nieoficjalnie, dało się uruchomić tę platformę na większości telefonów z nakładką S60v3, jak i późniejszych urządzeniach S60v5. Wyjątkiem była N97, obsługująca N-Gage 2.0 domyślnie).

źródło: Telefony bardziej i mniej znane
źródło: Telefony bardziej i mniej znane

Platforma Nokii cieszyła się znikomym zainteresowaniem, dlatego 30 października 2009 poinformowano o zakończeniu wsparcia dla tego projektu. We wrześniu 2010 roku, marka N-Gage przestała istnieć.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.