Blog (3)
Komentarze (13)
Recenzje (0)

Liczne niepowodzenia i rekord croudfundingu — historia Franko 2

@LoganOldschoolLiczne niepowodzenia i rekord croudfundingu — historia Franko 225.02.2015 15:20

Geneza

Franko: The Crazy Revenge to znana i kultowa polska produkcja wydana w roku 1994 na Amigi oraz później także na PC. Tytuł doskonale znany graczom nieco starszym, którzy z łzą w oku wspominają połamane dżojstiki, teksty z gry typu "spoko" czy "wąchaj" oraz przejażdżki maluchem pomiędzy poszczególnymi etapami. W dzisiejszym wpisie chciałbym podsumować i przedstawić Wam historię drugiej części gry, która nie jest już tak powszechnie znana.

Po sukcesie pierwszej części gry, jej twórcy - stworzyli także podobną bijatykę pt: "Doman: Grzechy Ardana" w której gracz wcielał się w tytułowego osiłka w świecie fantasy, mocno stylizowaną na uniwersum Conana Barbarzyńcy. World Software - po tak nazywała się grupa odpowiedzialna za te powyższe produkcje - wypuściła także platformówkę Draggy & Croco natomiast w planach miała trzy ambitne projekty. Niestety, żaden z nich nie powstał do dziś. Only the Best miało być brutalną bijatyką 1vs1, Kajko i Kokosz: Porwanie Mirmiła chodzoną bijatyką (tutaj na przekór stanął twórca postaci, Janusz Christa który nie chciał aby jego twórczość kojarzona była z przemocą) oraz oczywiście sequel gry Franko.

Pierwsza część gry.
Pierwsza część gry.

Historia kolejnej części przygód tytułowego bohatera jest dosyć burzliwa. Już pierwsza część gry wypuszczona została stosunkowo późno. Rok 1994 był rokiem wielkiej popularności Amigi w Polsce, jednak na światowym rynku chylił się z wolna ku upadkowi. Kolejna część gry miała być znacznie bardziej rozbudowana, mieścić się na płycie CD i do jej odpalenia wymagana była już Amiga 1200. W roku 1996 na świecie ludzie oszaleli już na punkcie 16 bitowych konsol do gier oraz pecetów natomiast rynek amigowy wchodził w fazę agonalną. Polska jednak wciąż mocno stała klasycznymi "pięćsetkami" więc na bardzo złożone Franko 2 nie każdy mógł sobie pozwolić - co wiedzieli również wydawcy nie chcący ponosić ewentualnego ryzyka. Twórcy po prostu spóźnili się ze swoim dziełem, co stanowiło główny powód jego uśmiercenia, a przynajmniej w planowanej wtedy formie. Liczne grafiki z wersji Amigowej znaleźć można na portalu ppa.pl podobnie jak wywiady z twórcami gry. Intro produkcji zostało udostępnione na youtube.

Reanimacja

Po porażce w stworzeniu sequela docelowo na Amigi po kilku latach twórcy gry postanowili przenieść projekt na bardziej współczesny sprzęt. Wybór padł na przenośną konsolę Nintendo - Game Boy Advance, który przez wielu ze względu na potencjał do gier dwu-wymiarowych i wiele reedycji gier amigowych wydanych na tą platformę nazywany był "przenośną amigą". W 2002 roku twórcy prezentowali koncepcję swojej gry poszczególnym wydawcom. Z informacji zawartych w przedstawianych wtedy prezentacjach wynika, że gotowe było około 50% kodu, 40% grafiki, muzyka była w powijakach. Do prezentacji dołączone były screeny oraz animacje ruchów bohatera. Część z nich zobaczyć możecie poniżej, gdyż swego czasu udało mi się je pozyskać od jednego z współautorów gry razem ze wspomnianą prezentacją. Animacje ze względu na format GIF - zobaczyć możecie po kliknięciu: 1, 2, 3, 4, 5.

Franko i piła spalinowa
Franko i piła spalinowa

Gra miała nosić podtytuł "No Mercy" i być wyjątkowo rozbudowaną produkcją. Same animacje zresztą robią wrażenie, a mnogość broni z których korzystać miał bohater była jak na tamte czasy imponująca. Niestety i tym razem nie wyszło. Żaden z wydawców nie chciał podjąć się finansowego wkładu w brutalną grę znając światopogląd samego Nintendo - producenta konsoli GBA - które znane jest nawet i dziś z cenzurowania brutalności i jej ogólnego unikania.

Jedna z grafik koncepcyjnych wersji na GBA
Jedna z grafik koncepcyjnych wersji na GBA

Współcześnie

Nie tak dawno, bo w ubiegłym roku twórcy po raz kolejny ponowili próbę stworzenia drugiej części gry. Z rozmachem założono kampanię na portalu wspieram.to prosząc graczy o nieco ponad 30 tys. złotych. Ta historia była zresztą opisywana na dobrychprogramach, a linki do poszczególnych artykułów dodałem w powiązaniach wpisu. Współczesna wersja Franko 2 uzyskała podtytuł "Revenge is back" lecz mimo sukcesu kampanii i ustanowienia wówczas rekordu w polskim croudfundingu spotkała się z wieloma głosami krytyki. Gracze marudzili przede wszystkim na szatę graficzną, kontakt z zespołem, fundowanie projektu i wiele innych.

Poglądowa grafika współczesnej wersji gry.
Poglądowa grafika współczesnej wersji gry.

Niestety również i tym razem nad twórcami wisi fatum. Premiera była wielokrotnie przekładana, zespół opuścił programista i na chwilę obecną gra nie ma daty premiery. Twórcy nie pozostawili fundatorów zupełnie bez wieści, gdyż okresowo publikują powściągliwe raporty na stronie gry w portalu Facebook. Ostatni z nich mówił o dołączeniu do prac muzyka stojącego za stroną audio oryginalnego Franko - Sławomira Mrozka. Miejmy nadzieję, że kompletny zespół który ponad dwie dekady temu stworzył legendę Franko podoła postawionemu przed nimi zadaniu. Jak mawiają - "do trzech razy sztuka".

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.