Blog (308)
Komentarze (1.6k)
Recenzje (0)

Eksperyment Disneya, eksperymentem Marvela?

@luqassEksperyment Disneya, eksperymentem Marvela?26.06.2013 23:56

Dzisiaj na łamach portalu ukazał się news Eksperyment Disneya i Sony: filmy w Sieci dostępne w tym samym czasie ... autorstwa eimiego, do którego chciałbym dopisać kilka zdań.

Eksperyment o którym mowa, nie jest dla Disneya czymś zupełnie nowym. 31 sierpnia 2009 roku ogłoszono wejście firmy Marvel Entertainment (tak tego amerykańskiego producenta i wydawce komiksów którego chyba nikomu bliżej nie trzeba przedstawiać) w skład The Walt Disney Company. Dwa lata wcześnie Marvel wraz ze swoimi komiksami zawitał do sieci. Poza oczywistą możliwością kupna cyfrowego egzemplarza, Marvel co tydzień publikował też kilka/kilkanaście zeszytów w wersji cyfrowej zupełnie za darmo. Dwa lata po przejęciu wydawnictwa, postanowiono zmienić trochę model dystrybucji komiksów.

W listopadzie 2011 roku Marvel Comics zapowiedział, że do końca marca 2012 prawie wszystkie jego tytuły ukazywać się będą jednocześnie w zarówno w wersji tradycyjnej, jak i elektronicznej. Do tej pory większość tytułów ukazywała się w sieci z pewnym opóźnieniem (chociaż, już nawet wtedy eksperymentowano i np. tytuły ze świata Ultimate ukazywały się równocześnie w internecie i na półkach komiksowych sklepów).

Trochę wtedy zawrzało, Mark Millar, znacząca postać w świecie komiksów zabrał głos w sprawie planowanej cyfrowej "rewolucji", i odniósł się do tego pomysłu negatywnie. Scenarzysta "Civil War", jednego z najlepiej sprzedającego się tytułu, a także takich komiksów, jak chociażby Kick-Ass czy Superior, stwierdził, że wydawanie zeszytów tego samego dnia w wersji zarówno elektronicznej, jak i papierowej może w szybkim tempie doprowadzić do bankructwa wielu comics shopów, co w dłuższym okresie odbije się negatywnie także na wydawnictwach.

Szkot stwierdził także, że rynek komiksowy powinien dążyć do modelu dystrybucji znanego z filmów. Najpierw obraz trafia do kin, potem na rynek DVD/Blu-Ray, a wreszcie do telewizji. Analogicznie do tego modelu dystrybucji wydania zeszytowe komiksów powinny mieć prestiż premier kinowych, ich zbiorcze wydania to płyty DVD/Blu-Ray z materiałami dodatkowymi, a dystrybucja cyfrowa to przeznaczony dla sporadycznego czytelnika trzeci obieg.

Marvel jednak doskonale zdawał sobie sprawę z tego jak zmienia się świat, i sami czytelnicy, ilu było cyfrowych czytelników komiksów 2 lata temu, a ilu jest ich teraz? Prędzej czy później ten krok musiał nastąpić.

Wydaje mi się, że Marvel przeprowadzil ten "eksperyment", który teraz przetarł Disneyowi szlak, i ten wcale tak bradzo nie ryzykuje. Mimo, że wydawnictwo nie ujawnia, ile przychodów generuje dystrybucja cyfrowa, to próba przeniesienia tego modelu biznesowego przez Disneya na rynek filmów, może oznaczać, że jest on na tyle dochodowy (raczej nie przynosi strat, w końcu pozbyto się kosztownego pośredniego ogniwa), że warto podjąć takie próby.

Ps. Z czasem w swojej cyfrowej rewolucji Marvel poszedł jeszcze dalej, i do każdego wydawanego przez siebie zeszytu w cenie $3.99, dorzucał także kupon uprawniający do pobrania cyfrowej kopii komiksu w którym go umieszczono. Dołączenie takiego kuponu do Avenging Spider-Man #1 zwiększyło zainteresowanie komiksem o 20-30%. Może Disney podobnie zrobi ze swoimi filmami?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.