Blog (393)
Komentarze (5k)
Recenzje (0)

Koniec iPoda Classic, koniec pewnej epoki

@macminikKoniec iPoda Classic, koniec pewnej epoki10.09.2014 01:22

Podczas dzisiejszych prezentacji Apple, wielu potencjalnych nabywców nowych telefonów czy zegarków miało powód do radości. Jest jednak pewna grupa osób, dla których dzisiejszy dzień będzie należał do bardzo smutnych. Zupełnie cichutko Apple wycofało ze sprzedaży iPoda Classic.

Pierwszy iPod pojawił się na rynku 23 października 2001 roku, a więc niecałe trzynaście lat temu. Odtwarzacz muzyczny Apple wzbudzał wówczas sporo kontrowersji. Z jednej strony fascynował swoim nowoczesnym wyglądem i możliwością przechowywania ogromnej ilości utworów muzycznych na wewnętrznym dysku, z drugiej szokował swoją ceną - 399 USD za wersję 5 GB i 499 USD za wersję z dyskiem 10 GB. Początkowo wiele osób wątpiło, czy takie urządzenie odniesie sukces, lecz to właśnie pierwszy iPod zapoczątkował nową erę w ofercie Apple, stając się przez długi okres czasu urządzeniem mającym istotny wpływ na wyniki finansowe Apple.

Kolejne generacje iPoda przynosiły coraz większe pojemności i większe możliwości samego urządzenia, a sam iPod oprócz odtwarzacza muzycznego stał się także odtwarzaczem wideo oraz niezwykle modnym odtwarzaczem muzycznym. Białe słuchawki dołączone do iPoda były swoistym znaczkiem w wagonie metra czy na zatłoczonych ulicach miast. Nosili je uczniowie, studenci, urzędnicy ale także gwiazdy sportu i muzyki. Inne firmy na rynku po początkowym lekceważeniu, a często nawet wyśmiewaniu nowej gałęzi w ofercie Apple, bardzo szybko i tu chciały odnieść sukces. Kilka z nich odgrażało się szumnie, że to właśnie ich nowe odtwarzacze okażą się "iPod Killerem" i zepchną iPoda na margines. Rzeczywistość okazała się zgoła odmienna, "iPod Killer" nigdy się nie narodził i o większości z nich już nikt nie pamięta, a ja tylko z litości przemilczę nazwy śmiałków.

Ostatnia, szósta generacja iPoda Classic została zaprezentowana 5 września 2007 roku. Posiadała nowy interfejs, aluminiową obudowę, dysk 80 GB ale koncepcja samego urządzenie pozostała niezmienna od 2001 roku. W 2009 roku nastąpiła niewielka aktualizacja w wyniku której, na rynku pozostała już tylko wersja z dyskiem o pojemności 160 GB.

Czas biegł nieubłaganie, ale iPod Classic ciągle stanowił klasę sam dla siebie. Użytkownicy oczekiwali kolejnej edycji flagowego odtwarzacza muzycznego Apple, który ich zdaniem winien posiadać możliwość samodzielnego korzystania z WiFi i pobierania zakupionych utworów w iTunes Store bez konieczności korzystania z pośrednictwa komputera. Realia rynkowe jednak były zgoła odmienne. iPod jako samodzielne urządzenie z roku na rok przynosił coraz mniejsze dochody. Już w 2011 roku wróżono mu rychłą śmierć patrząc na kurczące się słupki sprzedaży. Apple mimo wszystko nie potrafiło zakończyć produkcji swojego najbardziej legendarnego modelu iPoda. Sam wierzyłem, że iPoda w niezmienionej wersji będzie przez jeszcze długi czas w ofercie Apple. Moją wiarą zachwiały ostatnie wyniki finansowe Apple, które wykazały drastyczny spadek sprzedaży iPoda.

Niestety, Apple właśnie wycofało się ze sprzedaży iPoda Classic i zapewne ten kultowy odtwarzacz będzie dostępny tylko do czasu wyczerpania zapasów magazynowych. Tym samym, Apple zakończyło pewien rozdział swojej historii, rozdział gdy muzyka analogowa zamieniła się w cyfrową i ulokowała się w kieszeni jeansów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.