Blog (41)
Komentarze (510)
Recenzje (0)

Test internetu z Play

@McDraculloTest internetu z Play11.02.2014 21:04

Internet mobilny jest dziś dostępny praktycznie wszędzie od kilku lat. Operatorzy prześcigali się i wciąż prześcigają w zwiększaniu prędkości dostarczanej usługi, ale "pakiety internetowe" chociaż co raz tańsze to ich wielkość praktycznie stoi w miejscu. Powoduje to, że "nasz super szybki Internet" jest naprawdę "super szybki" tylko przez kilka pierwszych dni ważności pakietu. Potem korzystamy z połączenia modemowego, bo tak chyba należy rozpatrywać lejek zakładany na nas przez operatora. Jak więc była radość moja (i nie tylko moja) gdy Play wprowadził pakiet zapewniający nielimitowane korzystanie z Internetu LTE w 13 miastach Polski...

Jak to jest z tymi prędkościami...

Obecnie infrastruktura operatorów sieci komórkowych w Polsce obsługuje kilka standardów. Ich prędkości działania zaprezentowane są w tabeli*:

Tabela prezentuje maksymalne teoretyczne prędkości jakie można osiągnąć posiadając odpowiedni sprzęt oraz zasięg.

A jak to jest w rzeczywistości.

W związku z tym, że spełniam oba warunki aby móc skorzystać z najwyższej prędkości LTE postanowiłem więc sprawdzić jak radzi on sobie w rzeczywistości. Przy okazji sprawdziłem również jak radzi sobie mobilny Internet w technologii HSPA+, a jako punkt odniesienia łącze popularnego dostawcy kablowego UPC (prędkości pobierania 30Mb/s, prędkość wysyłania 3Mb/s). Każdy z testów wykonywałem dwa razy, chyba że oba wyniki były diametralnie różne to wykonywany był trzeci test, a pod uwagę brane były dwa bliższe sobie testy. Tak uzyskaną parę wyników uśredniałem.

Test 1. - Co mówi speedtest.

[1/2]
[2/2]

[join][img=image3]

Jak widać pod względem opóźnień najlepiej wypadło UPC. Nic dziwnego, skoro jest to połączenie "po kablu". Również pobieranie najlepiej wypadło u operatora UPC, pomimo, że LTE jest "super szybkie", to wypada tak tylko w zestawieniu z HSPA+. Co ciekawe w przypadku przełączenia operatora na Plusa, prędkość Internetu HSPA+ drastycznie spadła. Test uploadu to zdecydowana wygrana LTE, jednak wciąż jest to daleko do prędkości maksymalnej jakie można znaleźć w materiałach reklamowych Playa czy Plusa. Co ciekawe HSPA+ w roamingu (Plus) wypada lepiej od tej samej technologii w sieci macierzystej. Chociaż prędkość nie powala to należy pamiętać że to różnica ponad dwukrotna. UPC uzyskało deklarowaną prędkość pobierania na poziomie 3Mb/s.

Test 2. - Pobieramy plik ze SkyDrive'a

Kolejnym testem jaki zdecydowałem się przeprowadzić było pobranie 100MB pliku z usługi SkyDrive. Niestety na żadnym łaczu (czy to kablowym czy komórkowym) nie udało mi się osiągnąć pełnej prędkości pobierania. Najdłużej trwało ono na połączeniu w roamingu w technologii HSPA+. LTE znów nie dało rady UPC ale pobrało plik o prawie półtorej minuty szybciej niż w technologii HSPA+.

Test 3. - Pobieramy plik 50MB z innego źródła*

Kolejnym testem było pobranie pliku 50MB. Tym razem widać, że podczas wykonywania testu serwer hostingowy nie ograniczał prędkości pobierania. Zwycięzcą oczywiście zostało UPC, jednak LTE uzyskało najlepszy wynik wśród połączeń GSM. Pobranie pliku z wykorzystaniem technologii LTE ponad minutę szybciej, niż w technologii HSPA+.

Większość z Was zapewne powie, że brakuje wyników uploadu plików na serwer. Testy te skutecznie utrudniły mi dwie sprawy:

- nie mam obecnie dostępu do serwera, który zapewniłby mi upload na dostatecznie wysokim poziomie.

- brak pakietu do ukończenia testów w technologii HSPA+

Jeśli uda mi się znaleźć serwer, który zapewni mi dużą prędkość postaram się zamieścić brakujące fragmenty już po odzyskaniu pełnej prędkości Internetu. Jak można było się spodziewać prędkości podawane przez operatora są jedynie jego życzeniem. Jednak prędkość łącza oraz fakt, że LTE w Playu jest "bez limitu" można nawet próbować zrezygnować z Internetu domowego, na rzecz mobilnego odpowiednika. Czy ja zamienię swoje UPC na LTE w Playu? Wątpię ;)

*Innym źródłem był http://ftp.task.gda.pl/

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.