Blog (11)
Komentarze (68)
Recenzje (0)

Edukacja o bezpieczeństwie informatycznym i jej problemy

@michal.b1990Edukacja o bezpieczeństwie informatycznym i jej problemy16.05.2010 16:13

W popularnych mediach dość często możemy przeczytać o najbardziej spektakularnych (marketingowo) osiągnięciach informatyki. Niestety tak zwany mainstream niemal całkowicie pomija kwestię bezpieczeństwa oferowanych przez IT rozwiązań. Informacje o tym, że należy regularnie aktualizować posiadane oprogramowanie pojawiają się bardzo rzadko. Być może nie jest to dla mediów ciekawy temat, i nie ich misja. Można powiedzieć, iż za edukację odpowiedzialne są placówki oświatowe. Z pewnością tak jest. Niestety z jakością edukacji w dziedzinie informatyki rożnie bywa. Przyjrzyjmy się temu istotnemu problemowi.

Zacznijmy od edukacji w szkołach. Swego czasu na tym blogu pojawił się bardzo ciekawy artykuł "Bezpieczeństwo informatyczne w polskiej szkole. Prawda czy fikcja?". Z wpisu autorstwa użytkownika mick16 wynika, że kadra nauczycielska zupełnie nie dba o bezpieczeństwo pracowni komputerowej a jej kompetencje w tej dziedzinie są, delikatnie mówiąc, bardzo małe. Jak pisze mick16 bezpieczeństwo informatyczne w jego szkole to zupełna fikcja. Warto zauważyć, że opisywana placówka jest szkołą specjalistyczną (technikum informatyczne), a więc taką która powinna dawać szczególny przykład w tej dziedzinie. Jak można się domyślić w placówkach niespecjalistycznych, zajmujących się edukacją ogólną, jest prawdopodobnie jeszcze gorzej.

Szkoła nie jest jednak jedynym miejscem dostarczającym wiedzę. W dzisiejszych czasach dużą rolę w jej rozpowszechnianiu odgrywają media, zwłaszcza internet. Niestety ludzie niezbyt biegli w obsłudze komputerów raczej nie zaglądają na profesjonalne witryny traktujące o tematyce IT. Można przypuszczać, że jedynym internetowym źródłem informacji dla takich użytkowników są popularne portale zajmujące się szeroką tematyką. Portale takie publikują również informacje z dziedziny IT. Niestety informacje te mają często tytuły rodem z tabloidów i równie sensacyjne nagłówki. Wiele internautów, niestety nie czyta całego artykułu, a jedynie sensacyjny początek. Zjawisko to można łatwo zauważyć przeglądając komentarze. Jaki to ma związek z tematem mojego wpisu? Otóż takie informacje mogą bardzo łatwo zniechęcić niezaawansowanych użytkowników komputerów do aktualizowania oprogramowania. Napotykając na artykuł o przykładowym tytule [I]Aktualizacja Microsoftu psuje Windows![/I] osoby takie łatwo mogą dojść do wniosku, że lepiej wcale nie aktualizować systemu. Nie chcą bowiem mieć problemów, których nie będą umiały rozwiązać. W tym momencie mało istotne stają się dla takich osób (często nie przeczytane) informacje umieszczone na końcu artykułu, że problem dotyczy niewielkiej liczby komputerów, a całe zamieszanie prawdopodobnie spowodowane jest wirusem obecnym na tych maszynach. Z innych niż internet źródeł informacji, które mogą dostarczyć wiedzę początkującemu użytkownikowi wymienić można popularne czasopisma komputerowe, w przeważającej większości właśnie do takich osób skierowane. W czasopismach tych rzeczywiście można znaleźć artykuły poświęcone bezpieczeństwu. Jednak uważam, że znaczna część początkujących użytkowników słabo zainteresowanych tematyką komputerową rzadko sięga po tego typu czasopisma, a jeżeli już to głównie po to aby zdobyć atrakcyjne dla nich oprogramowanie umieszczone na dołączonej do magazynu płycie.

Dlatego uważam, że w programie szkolnej informatyki zamiast nauki bezsensownych starych standardów tworzenia stron WWW w czystym HTML-u powinno zostać wprowadzone zagadnienie bezpiecznego korzystania z oprogramowania. Nauczyciel powinien w jasny sposób przedstawić dlaczego luki w bezpieczeństwie są niebezpieczne oraz przedstawić typowe sposoby radzenia sobie z ewentualnymi problemami powodowanymi przez aktualizacje. Powinien zostać omówiony prawidłowy sposób zabezpieczenia, coraz bardziej popularnych, ruterów Wi-Fi. Między innymi stosowanie szyfrowania WPA, a najlepiej WPA2 zamiast nieskutecznego WEP. Do tego potrzebna jest jednak kompetentna kadra. Jak widać na przykładzie artykułu "Bezpieczeństwo informatyczne w polskiej szkole. Prawda czy fikcja?" jej kompetencje często pozostawiają wiele do życzenia. W mniej specjalistycznych szkołach nie tylko kompetencje odnośnie bezpieczeństwa są nikłe, ale również ogólna znajomość technologii informacyjnej. Często uczniowie lepiej znają wspomniane podstawy HTML-a od osoby prowadzącej przedmiot.

Rola osiągnięć informatyki w codziennym życiu coraz bardziej się poszerza, również szkoła powinna nadążać za tym trendem.

Powyższe wywody oparłem na własnych doświadczeniach, obserwując reakcje znajomych oraz na własnych doświadczeniach szkolnych gdy byłem jeszcze uczniem.

Zapraszam do komentowania i dzielenia się własnymi refleksjami.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.