Blog (2)
Komentarze (9)
Recenzje (0)

Mus(k)nięcie geniuszu

@MihavilMus(k)nięcie geniuszu03.02.2018 20:53

Wyobrażasz sobie świat bez paliw kopalnych, jako głównego źródła energii? Sądzisz, że NASA i inne agencje rządowe są nieefektywne, w wydatkowaniu środków przeznaczonych na podróże kosmiczne, a ty byłbyś/byłabyś w stanie lepiej i taniej od nich zbudować rakietę kosmiczną? Jeśli na obydwa pytania odpowiedziałeś/-aś twierdząco, to jesteś co najmniej drugą osobą na świecie, która myśli tak samo. Tą pierwszą, która postawiła sobie za cel, zmianę świata na lepsze i posunięcie rozwoju technologicznego do przodu, jest pewien Południowoafrykańczyk - Elon Musk.

Być może o nim słyszeliście, przy okazji debat w telewizji dotyczących opłacalności korzystania z pojazdów napędzanych elektrycznie. Może jego nazwisko mignęło wam, gdzieś na pasku telewizyjnym bądź w nagłówku newsa pochodzącego z internetowego serwisu informacyjnego, w dziale naukowym. Cokolwiek byście o nim nie myśleli, jest to bez wątpienia postać nietuzinkowa, warta uwagi.

Pomysł, na przybliżenie sylwetki Elona Muska zrodził się w mojej głowie, przy okazji lektury jego biografii autorstwa Ashlee Vance (link do opisu książki na dole wpisu). Z niej dowiedziałem się wiele ciekawostek, które rzuciły nowe światło na sylwetkę tego człowieka, które wielu Czytelnikom mogły umknąć, w gąszczu pojawiających się nieustannie w Internecie doniesień.

Co warto o nim wiedzieć i co chciałbym Wam przekazać w tym wpisie? Przede wszystkim, że nie jest to człowiek jednego projektu – zaczynał on swoją przygodę z biznesem od inwestycji z pozoru mniej ambitnych niż plany kolonizacji kosmosu, co nie znaczy że gorszych. Otóż, jego pierwsza firma o nazwie Zip2 była jednym z prekursorów, czegoś co potocznie określa się mianem „Yellow Pages” („Żółte strony”) – w Polsce popularne, szczególnie w latach 90, znane pod nazwą Polskie Książki Telefoniczne. Być może część z Was już nie pamięta tego typu serwisów. Zajmowały się one gromadzeniem informacji, zarówno o abonentach sieci telefonicznej, jak i o firmach, które wykupiły tam przestrzeń reklamową. Przewagą firmy Zip2 było to, że dotychczas funkcjonujące usługi tego typu, przeniesiono do sieci i powiązano ją z usługami wyszukiwania lokalizacji firmy na mapie (uboższa wersja Google Maps). W ówczesnych realiach była to rewolucja i uchyliła Muskowi drzwi do Doliny Krzemowej.

Celowo użyłem słowa „uchyliła”, ponieważ dopiero kolejne przedsięwzięcie przyniosło mu znacznie większą rozpoznawalność i pieniądze. Mowa mianowicie o PayPalu. Po raz kolejny Musk zaprezentował swój dalekosiężny geniusz, tworząc usługę wybiegającą w przyszłość, co najmniej o kilka lat. Stworzenie platformy dla przekazów pieniężnych, będącą alternatywą dla banków, była całkowitą nowością i dla użytkowników przyzwyczajonych, do załatwiania transakcji pieniężnych za pośrednictwem konta w banku, było to całkowite novum, do którego podchodzili z pewną dozą sceptycyzmu. Jednak czas i ewolucja ludzkich przyzwyczajeń, po raz kolejny zadziałały na korzyść Muska. PayPal okazał się strzałem w dziesiątkę, a jego wizja świata pieniędzy przepływającego pomiędzy kontami przypisanymi do adresów email, na nowo zdefiniowała rolę banków we współczesnym społeczeństwie. Jednak, to nie geolokalizacja czy przekazy pieniężne, były prawdziwą pasją Elona Muska. Wedle jego relacji zebranych na potrzeby biografii, tym co naprawdę pochłaniało jego myśli od wielu lat, była możliwość kolonizacji kosmosu przez człowieka. To pragnienie napędzało go do kolejnych biznesów (swoją drogą, wybitnie wizjonerskich), celem zdobycia funduszy i znajomości, potrzebnych do rozpoczęcia inwestycji w „kosmiczny biznes”.

Było dla mnie zaskoczeniem podczas lektury rzeczonej biografii, że Musk jeszcze w trakcie rozkręcania swoich pierwszych firm, pochłaniał książki związane z budową rakiet i przy każdej nadarzającej się okazji poszerzał swoją wiedzę związaną z technologią kosmiczną. Dotychczas uważałem go za rozkapryszonego milionera, wydającego fortunę na chwytliwe medialnie projekty, on natomiast rozpatrywał swoje decyzje w kategoriach ideologicznych, jako o projektach mających w przyszłości przysłużyć się gatunkowi ludzkiemu.

Na koniec, chciałbym z czystym sumieniem polecić biografię tej interesującej, a zarazem dość specyficznej osoby. Książka ta, ukazuje losy człowieka podejmującego się biznesów z początku uznawanych za nie przyszłościowe, uznawanych przez specjalistów z danej dziedziny jako nietrafione w koniunktur i zapotrzebowanie rynku. Podczas gdy historia pokazuje, że upór i konsekwencja w dążeniu do wyznaczonego celu oraz szczypta szaleństwa pomieszanego z geniuszem(?), przynoszą ludzkości wiele korzyści po podsumowaniu rachunku zysków i strat, a autorzy owych pomysłów są doceniani, w przeważającej większości dopiero po wielu latach lub po śmierci.

Linki:

Elon Musk. Biografia twórcy PayPal, Tesla, SpaceX

Wikipedia

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.