Blog (45)
Komentarze (1.5k)
Recenzje (0)

Portfel szeroko zamknięty

@mordzioPortfel szeroko zamknięty26.01.2014 20:27

Pieniądze szczęścia nie dają, dopiero zakupy. No, a za nie trzeba jakoś zapłacić. W Polsce około 80% wszystkich transakcji odbywa się w gotówce. Nic więc dziwnego, że kolejne podmioty wprowadzają usługi płatności mobilnych. W 2013 nastąpił boom na usługi płacenia za pomocą telefonu. Największy bank w Polsce PKO zaoferował nam IKO, a „PKO z żubrem” zaoferowało produkt PeoPay. Nawet największa sieć dyskontów w Polsce, która jako jedyna nie obsługuje płatności kartami, wprowadziła możliwość płacenia telefonem. Na razie nie możemy mówić o sukcesie tej nowej metody płatności, jednak pod pewnymi względami ma ona szansę na zdobycie popularności szczególnie wśród młodych osób.

Płatności mobilne w Polsce

Pierwszym podmiotem, który zaczął tworzyć podwaliny pod płatności mobilne w Polsce był mPay. Było to w 2003 roku, kiedy to niepodzielnie królowały telefony Nokii. Technologia mPay od początku opierała się na kodach USSD. Rozwiązanie może i uniwersalne, ale raczej niewygodne i mało intuicyjne dla przeciętnego użytkownika. mPay to głównie system do szybkich płatności za parkowanie, bilety komunikacji miejskiej oraz doładowania telefonów. Inwestycja w spółkę mPay przez ATM zakończyła się niepowodzeniem i na przestrzeni 7 lat przyniosła jej straty. 13 listopada 2013 ATM sprzedała część udziałów mPay Grupie „Lew”. ATM porażkę skwitowało w jednym zdaniu:

Skala inwestycji w spółkę i związane z tym wydatki były przedwczesne w stosunku do rozwoju rynku, a optymizm co do tempa upowszechniania się technologii płatności za pomocą telefonu - wygórowany.
Wydawać by się mogło, że teraz gdy dominują smartphony będzie łatwiej zdobyć rynek. Czy aby na pewno?

Brak jednolitego standardu

Każdy szanujący się bank wydał, bądź ma w planach wydanie, aplikacji umożliwiających płatności mobilnych. Pytanie, czy takie działanie ma sens? Przykładowo, w sklepach sieci Biedronka możemy płacić aplikacjami wydanymi przez banki: AliorBank, PEKAO oraz GetinBank, ale nie zapłacimy już aplikacją iKO. W innych sieciach handlowych jest na odwrót. Można płacić aplikacją wydaną przez PKO, a nie można pozostałymi. Oczywiście ktoś powie, że można zainstalować dwie aplikacje i problem będzie rozwiązany. Jednak nie tędy droga. Największy komfort z użytkowania aplikacji do płatności mobilnych mają posiadacze rachunku w banku, który wydał daną aplikację. Kwota za zakupy zostanie pobrana prosto z naszego rachunku bankowego. Gorzej jest w sytuacji, w której korzystamy z „obcego” banku. Wirtualna portmonetka z realnymi pieniędzmi nie każdemu przypadnie do gustu i może skutecznie zniechęcić potencjalnych użytkowników.

Czas na konsolidację

MasterCard Mobile umożliwia w ramach jednego konta na zintegrowanie płatności u różnych partnerów. Głównym partnerem MasterCard Mobile jest mPay (bilety komunikacji miejskiej, opłaty za parkowanie), upaid (doładowania GSM), SprytnyBill (opłacanie rachunków wprost z karty) oraz Skycash (parkowanie, bilety miejskie i kolejowe, doładowania). Wśród partnerów są też sieci kin: Multikino oraz CienamaCity czy klika mniejszych podmiotów.

Dzięki promocjom organizowanym przez partnerów, w październiku 2013 roku, platforma MasterCard Mobile przekroczyła 50 000 zarejestrowanych kart.

Moim zdaniem jednak największy potencjał rozwoju ma aplikacja SkyCash,która już teraz oferuje szereg możliwość, a najlepszą z nich jest możliwość szybkiego zakupu biletów komunikacji miejskiej i kolejowej.

Polski Standard Płatności

Już niebawem zostanie wdrożony system płatności mobilnych zbudowany w oparciu o rozwiązania wdrożone przez PKO. Na początku obejmie on 6 banków (PKO BP, Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, BZ WBK i mBank). Co ciekawe, banki które biorą udział we wdrożeniu, mają ponad 70% udziału rynkowego w obsłudze młodych klientów. Projekt docelowo ma być otwarty na inne banki, operatorów sieci bankomatów oraz organizacje płatnicze.

Może się okazać, że nowy standard okaże się gwoździem do trumny dla pozostałych systemów płatności mobilnych.

Ciekawostka czy równoprawny system płatniczy?

Dopóki rynek płatności mobilnych będzie rozdrobniony, a terminale płatnicze obsługiwać będą jedyną słuszną aplikację, to płacenie za pomocą telefonu jeszcze przez długi czas pozostanie w cieniu pozostałych form płatności. Na pewno strzałem w dziesiątkę byłoby połączenie płatności mobilnych z kartami rabatowymi i punktowymi. Może kiedyś przyjdzie ten moment, że pozbędziemy się wszystkich kart z portfela?

A wy korzystacie już z płatności mobilnych?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.