Blog (41)
Komentarze (2k)
Recenzje (18)

Google Sites

@OstatniMohikaninGoogle Sites31.05.2011 14:05

Powszechna opinia, że posiadanie własnej strony internetowej o dowolnej (legalnej) treści to sprawa trudna, pracochłonna i kosztowna, jest zdecydowanie nieprawdziwa. W dzisiejszych czasach wystarczy pomysł na stronę i chęci. Jest wiele firm hostingowych, które oferują swoje usługi całkowicie za darmo, jednak samo stworzenie i edycja strony wymagają od administratora pewnej znajomości chociażby podstaw języka HTML, obsługi programów przesyłających pliki na serwer, jak i pewnej wiedzy w tworzeniu wizualnie dobrej i czytelnej strony.

Gigant internetowy Google wyszedł naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów i stworzył usługę, która wymaga od użytkownika jedynie pomysłu na własną stronę i odrobiny chęci do jej skonfigurowania. Google Sites (Witryny Google) to bardzo prosty i łatwy sposób na zaistnienie w Sieci. Nie potrzeba tu praktycznie żadnych umiejętności, wiedzy, ani doświadczenia w tworzeniu i prowadzeniu serwisu internetowego. Samouczek i dość zaawansowana pomoc do usługi nawet laikowi pozwoli stworzyć całkiem niezłą witrynę. Czynności wykonywane przez potencjalnego administratora takiej witryny ograniczają się przede wszystkim do dodawania do strony gotowych już elementów i ich konfiguracji. Cały proces przebiega gładko i bez większych problemów, a wyglądem i sposobem działania przypomina pracę z edytorem tekstowym typu Word czy Writer.

Tworzenie witryny zacząć można bez żadnego wstępnego szkicu, na tej stronie (wymagane jest posiadanie konta Google ). Nie ma obawy, że już na samym początku popełnimy jakiś błąd – w Google Sites nie ma praktycznie żadnego elementu, którego nie dałoby się zmienić, poprawić, czy usunąć. Zarządzanie witryną to jeden wielki eksperyment i niezła zabawa. Dowolnie zmieniać można układ witryny i jej właściwości kolorystyczne. Każda podstrona może mieć swój własny układ – na przykład: podział na dwa równe panele, jeden panel lub panel z jednym lub dwoma paskami bocznymi. Zdecydowana większość elementów strony daje się zmodyfikować jednym kliknięciem; przeciętnemu użytkownikowi na pewno to wystarczy, a temu bardziej wybrednemu Google umożliwił edycję bezpośrednio na kodzie HTML. Minusem jest jednak brak możliwości wstawiania zewnętrznych skryptów; nie da się więc umieścić na stronie większości popularnych dodatków zwiększających jej atrakcyjność. Możliwe jest jednak umieszczanie gadżetów utworzonych przez społeczność Google; jest to jednak wybór mocno ograniczony.

Wstawianie poszczególnych elementów na stronę nie wymaga skomplikowanych operacji. Klikamy „Edytuj stronę”, zmieniamy w razie potrzeby jej układ i w odpowiednim panelu używamy opcji „Wstaw”. Następnie wybieramy element do wstawienia (obrazek, linia pozioma, gadżet, pole tekstowe). Przykładowo wstawiamy jakąś grafikę. Wybieramy „Wstaw” > ”Obraz”; otwiera się okno, gdzie klikamy „Wybierz plik" i z dowolnego miejsca w komputerze wybieramy grafikę, która ma się pojawić na naszej stronie. Przesłanie następuje automatycznie. Dodatkowo wstawiony obrazek można wypośrodkować lub przesunąć do którejś z krawędzi panelu, a nawet – dodając odpowiedni adres url - stworzyć z niego odnośnik do dowolnej strony w Internecie.

Wstawienie i formatowanie tekstu to czynność jeszcze prostsza i – jak wspomniałem wyżej – przypomina pracę z edytorem tekstowym. Tekst można formatować dowolnie – rozmiar i rodzaj czcionki, kolor, podkreślenie, kursywa itd. Pojedyncze słowa lub fragment tekstu można zamienić w link do dowolnej strony. Brak tu jedynie możliwości szybkiego wyjustowania tekstu; ale i tę niedogodność można łatwo ominąć, edytując tekst w formacie HTML.

Utworzona przez nas strona może oczywiście zawierać podstrony. Nową podstronę tworzymy za pomocą przycisku „Utwórz stronę”. Już na samym początku można określić, czy nowo utworzona strona ma być stroną nadrzędną czy podstroną jakiejś już istniejącej. Można tworzyć dowolną ilość stron nadrzędnych lub podstron. Google wyposażył swój edytor w moduł „Mapa witryny”, który w postaci przysłowiowego „drzewa” nie tylko wyświetla wszystkie utworzone strony, ale także zezwala na ich dowolne rozmieszczanie. Możemy najpierw stworzyć wiele stron nadrzędnych, a następnie metodą „przeciągnij i upuść” odpowiednio je rozmieścić, tworząc spójny i przejrzysty serwis.

Witryna stworzona w Google Sites nie musi być witryną dostępną powszechnie. Odpowiednie ustawienia strony pozwalają administratorowi na zdefiniowanie dostępu do niej. Najbardziej prywatna opcja zezwala na wyświetlanie i edycję strony tylko jej twórcy/właścicielowi, po zalogowaniu na koncie Google. Inna opcja to możliwość nie tylko wyświetlania, ale i edycji strony, dostępna dla wybranych użytkowników. Opcje prywatności i upubliczniania witryny pozwalają więc stworzyć albo serwis ogólnodostępny (możliwość wyszukiwania i wyświetlania przez wszystkich internautów), albo prywatny (przykładowo witryna typowo rodzinna, przeznaczona dla wąskiego grona członków rodziny i dostępna tylko dla nich).

Przykładowa witryna

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.