Blog (141)
Komentarze (2.5k)
Recenzje (2)

Okiem Pangrysa czyli Red vs Green w Battlefield 4 Alpha

@PangrysOkiem Pangrysa czyli Red vs Green w Battlefield 4 Alpha28.09.2013 18:18

Kilkanaście lat temu rozpoczęła się moja przygoda z grami z serii Battlefield. Jako pierwszy zawitał do mnie BF1942 w wersji Demo, dołączony w jakieś płytce z CD-Action. Niestety, mój Celeron 900MHz nie sprostał tej grze, więc mogłem tylko wsłuchiwać się w ochy i achy moich kolegów. Co dziwne, po dwóch latach pojawił się Battlefield Vietnam, który bez zająknięcia odpalił na moim komputerze i pozwalał na w miarę komfortową rozgrywkę w rozgrywce z botami. Pojawił się nowy komputer, zyskałem stały dostęp do internetu a wraz z nimi pojawiły się BF2 i niewiele dłużej po nim BF2142.

Tak naprawdę wsiąkłem w świat BF i wraz z przyjaciółmi spotykamy się na komunikatorze i grywamy razem w kolejne odsłony produkcji z DICE. Z niektórymi spotykam się na polu bitwy już od siedmiu lat. Z kolejnymi latami, zmieniamy sprzęt i komunikatory (TS2->Mumble->TS3)przybywa doświadczenia i choć skill wciąż na tym samym poziomie to miłość do kolejnych Battlefieldów nie mija.

Jak na starego miłośnika tej serii, uważnie przypatruję się zajawkami i wszelkim informacjom dotyczących najnowszego dziecka ze szwedzkiego studia, czyli Battlefieldowi 4. Moje wielkie zaciekawienie wywołały informacje, że najnowszy BF będzie zoptymalizowany pod produkty AMD/ATI. Dziwi to tym bardziej, że to zazwyczaj to Nvidia była preferowaną kartą w Battlefieldach.

Cytując komunikaty prasowe:

DICE has a partnership with AMD specifically for Battlefield 4 on PC to showcase and optimize the game for AMD hardware
DICE nawiązało współpracę z AMD specjalnie na potrzeby pecetowej wersji Battlefielda 4, by prezentować grę na podzespołach tej firmy i zoptymalizować ją pod te urządzenia.

Ponieważ właśnie przez krótki czas miałem do dyspozycji kartę graficzną MSI GTX 560 Cyclone OC 1GB z komputera mojego kolegi a sam posiadam Asusa HD6850 1GB to miałem szanse przetestować obie karty w akcji jak się sprawują na Alfie. Sam byłem ciekaw, jaka będzie różnica pomiędzy tymi kartami graficznymi dość podobnej klasy.

Specyfikacja komputera

Płyta Główna: Intel DZ77RE-75K Procesor: Intel® Core™ i5-3570K 3.40GHz Chłodzenie: Thermaltake Contac 29BP Ram: 8192 MB (2x 4096) DDR3 Kingston HyperX PC1600 XMP X2 CL9 Grey Karta graficzna: Asus ATI HD6850 1GB / MSI GeForce GTX 560 N560GTX-M2D1GD5 Zasilacz: 600W Tagan TG600-U33 HDD: Intel® SSD 330 180GB SATA III HDD: Seagate SATAII Barracuda 500GB Obudowa: Cooler Master Elite 430 Black OS: Windows 8 Pro 64-bit Monitor: Acer AL2216W 22` (1680x1050)

Niestety dla mnie, okazało się, że DICE wydało Alfę BF, 4 która teoretycznie miała działać tylko i wyłącznie na Windows Vista SP2 oraz Windows 7 SP1 pomijając całkowicie Windows 8. Muszę przyznać, że mnie osobiście bardzo to niemile mnie zaskoczyłoco jak podejrzewam, rozczarowało wielu zadowolonych użytkowników Windowsa 8, który wbrew twierdzeniom troli wszelakich, często okazuje się dużo lepszy niż Windows 7.

Rad nierad, musiałem odszukać w szafie, zaginione pudełko z Windows 7 i zainstalować na innym dysku by wogóle móc zagrać. Na szczęście dla mnie rozwiązanie problemu z Alfą BF4 na Windows 8 było banalnie proste. Battlefield 4 tak jak poprzednie gry z tej serii, instalował się od razu z usługą Punkbuster, która i tak była nieaktywna, bo wszystkie serwery z grą miały wyłączonego PB. Wystarczyło na Windows 8 skasować wraz z zawartością cały katalog PB w grze i nagle okazywało się, że gra na najnowszym produkcie MS jest możliwa.

[1/2] Asus Ati HD 6850
[2/2] MSI GeForce GTX 560

Niestety grę na obu kartach przetestowałem już tylko na Windows 8 Pro, bowiem zbliżał się czas oddania GTX a raczej nieprędko bym miał dostęp do innego egzemplarza GeForce. System został oczywiście zaktualizowany, najnowsze sterowniki zainstalowane, gra zainstalowana na dysku SSD, więc defragmentacja nie była potrzebna i nareszcie nadszedł czas sprawdzać możliwości obu kart. No i oczywiście zapoznanie się z grą :) Dodam tylko, że obie karty nie były podkręcane i chodziły na fabrycznych ustawieniach.

DICE umożliwiło nam rozgrywkę na mapie Siege of Shanghai w trybie Conquest Large na serwerach 64 osobowych. Nie zabrakło oczywiście czołgów, BMP, MRAP, śmigłowców oraz wszelkiego rodzaju sprzętu pływającego. Coś, co cieszy każdego fana serii Battlefield, ale jest też utrapieniem dla ludzi z słabszymi komputerami, które często nie potrafią uciągnąć takiej masy graczy, sprzętu i walących się budynków. Sama Alpha została pozbawiona niemal wszystkich kolorów, wszystkie budynki i teren były poprostu sino-szare choć broń,mundury i pojazdy miały w miarę poprawny kamuflaż. Destrukcja też została mocno ograniczona co jednak nie przeszkodziło w swietniej zabawie i rozbudziło tylko apetyt na więcej.

Obie karty mają dość podobne parametry i taktowanie, więc spodziewałem się niewielkich różnic w wyświetlanych FPS i to raczej na korzyść karty ze stajni Czerwonych. I tutaj się naprawdę zdziwiłem.

Przy rozdzielczości 1680x1050 i w zasadzie parametrach na Low/Medium ( a czy ktoś jeszcze gra na Full czy na Ultra ? ) GeForce pokazywał mi od 45 do 85 FPS w różnych momentach gry. Tutaj niestaty Asus mnie rozczarował, bo czasem w zadymie na dachu wieżowca ( tak, tego, który będzie można zawalić, ale niestety, nie w Alfie) przy walce z dużą grupą przeciwników i śmigłowcem nad głową potrafił zejść do nieakceptowalnego poziomu 25 FPS. ATI zawiodło mnie okrutnie, pokazując podczas respa na pustej bazie maksymalnie 62 klatki na sekundę. Nie spodziewałem się aż takich różnic w kartach o niemal identycznych parametrach.

By być pewien wyników, kilkakrotnie żonglowałem kartami i niestety różnic większych od pomiarów początkowych nie było. Oczywiście wiem, że to była tylko niezoptymalizowana Alfa i do czasów wyjścia finalnej wersji może się dużo zmienić, ale przyznam szczerze, nie oczekiwałem tak dobrych wyników po Nvidii i zaskoczyły mnie niedomagania mojej karty ze stajni ATI.

Co ciekawe, moje wyniki nie były odosobnione, na stronie overclock.net znalazłem ciekawą dyskusję o kompleksowym teście GPU i CPU testowanych w Alfie BF4 przez rosyjski portal gamegpu.ru i wyniki mówią same za siebie.

Całość testu znajdziecie po TYM adresem.

Za parę dni ukazuje się otwarta Beta BF4, więc będzie można samemu sprawdzić jak gra się zapowiada, ale od razu ostrzegę zapaleńców wszelakich. Fakt, że uda wam się pograć w Betę a wasz komputer się nie usmaży nie oznacza, że będzie tak samo z finalną wersją, co więcej jak podpowiada mi wieloletnie doświadczenie z grami DICE, z każdym patchem, wymagania gry lubią wzrastać. I to jest smutna rzeczywistość podyktowana wieloletnim doświadczeniem. I prywatnie mówiąc, nie sądzę by ekipa Bacha wreszcie zrobiła doskonale zoptymalizowaną grę … Wiem, jestem człowiekiem małej wiary ;)

Nie wiem jak wy, ale dla mnie nadszedł czas by wysupłać zaskórniaki i zakupić nowe wydajne GPU i potem pozostanie najtrudniejsze :) Jak ukryć przed żoną nowy nabytek co może przypominać Mission Impossible. Nowy 24 calowy monitor BenQ FullHD jakoś przepchnąłem bo stary monitor wylądował u syna ale nowa karta ?

Oj ciężko będzie ale spróbuję :D

Wy zróbcie według własnych przekonań i doświadczeń ale wiele wskazuje, że ja trochę zaryzykuję i wybiorę jakiegoś GTX.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.