Blog (2)
Komentarze (24)
Recenzje (0)

Pięćdziesiąt odcieni Greya (szarości).

@Piotr_roaePięćdziesiąt odcieni Greya (szarości).06.05.2014 12:59

Pięćdziesiąt odcieni Greya (szarości).

Top 5 informacji o obróbce fotografii czarnobiałej w programie The Gimp

[img=intro]

Wprowadzenie

Jeżeli wywołujemy zdjęcie z RAWa to konwersji do zdjęcia czarno-białego dokonujemy również w cyfrowej ciemni. Zostanie to opisane w innym wpisie. Natomiast w tym artykule opiszę jeden ze sposobów edycji zdjęcia, które jest w pliku jpg (czyli już wywołane do zdjęcia kolorowego.)

Gdzie zaczynamy?

Fotografia czarno-biała (w odcieniach szarości) zawsze rozpoczyna się od zdjęcia w kolorze. Jeżeli ustawimy w aparacie że chcemy robić zdjęcie czarno-białe to mamy już po sprawie. Bo wszelkimi ustawieniami zajmie się za nas aparat. Tracimy wtedy szansę na artystyczne podejście do edycji fotografii.

Do przerabiania na zdjęcie czarno-białe najlepiej wybrać zdjęcie o dość dużym kontraście wtedy uzyskamy najlepsze efekty.

Ja do tego eksperymentu wybrałem zdjęcie może o małym kontraście ale bardzo kolorowe aby podkreślić uzyskany efekt.

Istnieje bardzo wiele technik przemienienia zwykłego kolorowego zdjęcia w zwykłe czarno-białe zdjęcie. Ale jeśli chcemy uzyskać ciekawsze efekty musimy wykazać odrobinę cierpliwości i eksperymentować.

Poniżej opiszę jedną metodę ale dającą moim zdaniem najwięcej możliwości i najbardziej różnorodne efekty końcowe.

Do dzieła

Krok 1. Otwieramy zdjęcie w programie Gimp.

Otwieramy panel zarządzania kanałami. Każde zdjęcie kolorowe składa się z trzech kanałów RGB czerwony, zielony, niebieski.

Na kolejnych zdjęciach pokazano jak one wyglądają. Zwykle najwięcej szczegółów zawiera kanał zielony, trochę mniej czerwony a najmniej niebieski. Niebieski może np. posłużyć to specjalnych technik usuwania szumów ze zdjęcia.

Krok 2. Tworzymy kopię warstwy.

Dzięki temu gdy uzyskany efekt nie będzie nas zadowalał zawsze możemy ukryć tą warstwę i wrócić do początkowego stanu. Ja zwykle tworze kilka takich warstw. Dzięki czemu mogę porównać ze sobą efekty różnych ustawień i wybrać takie, które mi odpowiada.

Krok 3. Otwieramy Mikser kanałów. Okienko będzie małe ale można je rozciągnąć.

Zaznaczamy opcję „Monochromatyczny” warto też włączyć „Zachowanie luminacji” wtedy zachowamy jasność zdjęcia.

Krok 4. Zaczynamy czary.

W tym momencie kończy się szczegółowy opis toku postępowania a zaczyna eksperymentowanie. Do dyspozycji mamy trzy suwaki odpowiedzialne za współgranie ze sobą informacji zawartych na trzech kanałach RGB. Zmieniając położenie suwaka zielonego, czerwonego czy niebieskiego uzyskamy niemal nieskończoną ilość możliwych efektów końcowych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.