Blog (6)
Komentarze (322)
Recenzje (0)

Blender. Pierwsza produkcja filmowa

@qnebraBlender. Pierwsza produkcja filmowa09.09.2012 17:23

Wstęp

Witam was wszystkich. Tym razem i pierwszy raz na serio wpis poświęcony grafice komputerowej, a konkretnie grafice 3D. Nie będę się rozpisywać, ale złapałem bakcyla na pracę z tym rodzajem grafiki, a samo jej tworzenie w pewnym otwartoźródłowym programie, którego nazwy nie wolno wymawiać do jej tworzenia sprawia mi olbrzymią przyjemność.

Gdzie znaleźć ten program?

W repozytoriach Ubuntu znajduje się wersja 2.62 tego programu. Krótko pokażę jak zainstalować sobie wersję 2.63 z zewnętrznego repozytorium.

sudo add-apt-repository ppa:irie/blender
sudo apt-get update

Co w filmie piszczy.

Sam film nie będzie zawierał zbyt wielu elementów. Ot. Jeden sześcian, jedna kamera i jedna lampa. To wystarczy na sam początek.

Realizacja

Na początek uruchamiamy program. Klawisz Windows wciskamy, wpisujemy "Blen" i otwieramy ten program. Wyskoczy taki ładny ekran.

Naciskamy poza tym splash screenem. Mamy widok samego programu. Maksymalizujemy go przeciągając go na górną belkę systemu. Teraz nawigacja. Korzystamy z klawiszy na klawiaturze alfanumerycznej. Naciskamy klawisz 7. Otrzymujemy widok z góry. Widok oddalamy za pomocą klawisza "-", a zbliżamy "+".

Tutaj operujemy głównie kamerą. Sześcian pozostaje nieruchomy. Klikamy na kamerę prawym przyciskiem myszy. Zostanie wskazana i zaznaczona na pomarańczowo. Teraz najeżdzamy myszką na pasek z prawej i wciskamy ikonę kamery. Zaznaczamy opcje pokazane na zrzucie ekranu.

Teraz trzeba przełączyć na kolejną opcję. Na tym samym pasku gdzie była ikona kamery znajduje się także ikona sześcianu. Pokazuje ona właściwości obiektu. Modyfikujemy jej pozycję za pomocą opcji w prawym panelu z zakładce "Transform", a dokładniej "Rotation" tak by celownik włączony w poprzednim punkcie wskazywał róg sześcianu.

Teraz należy utworzyć klatkę kluczową. Na osi czasu znajdującej się na dole ekranu mamy wskazaną klatkę numer jeden. Teraz korzystając z panelu po lewej stronie okna programu wciskamy tam opcję pokazaną na zrzucie ekranu. Wybieramy typ "LocRot". Klatka kluczowa została utworzona.

Teraz wskazujemy klatkę numer 250 po prostu klikając na nią na osi czasu. Włączamy widok z góry klawiszem 7 i po przesunięciu kamery kierujemy celownik w stronę przeciwnego rogu sześcianu. Oczywiście górnego, i położonego najbliżej kamery. Do przesuwania używamy takich kolorowych strzałek pokazywanych po zaznaczeniu obiektu. Mamy otrzymać coś podobnego do tego na dwóch zrzutach. Oczywiście w klatce 250 tworzymy klatkę kluczową. To istotne.

Teraz należy przesunąć lampę. W tym celu klikamy na nią PPM i przesuwamy przy użyciu kolorowych strzałek znajdujących się przy niej. Ma znaleźć się na dole w widoku z góry, gdzieś w pobliżu kamery. Po wskazaniu lampy na panelu z prawej strony pokazała nam się ikona taka jak tu. Z napisem "Object Data". Po wciśnięciu tego przycisku najeżdzamy na zakładkę "Lamp" i zmieniamy tam jej rodzaj z "Point" na "Sun". Opcja słoneczko zapewnia brak użerania sie z kątem ustawienia źródła światła, a po wskazaniu opcji "Sky" i "Atmosphere" z zakładki poniżej także ładne tło.

Teraz wskazujemy kamerę. I wybieramy na osi czasu klatkę pierwszą. Upewniamy się, że nic nie zostało przeoczone i w klatkach 1 i 250 kamera jest we właściwej pozycji i pod właściwym kątem. Oczywiście muszą one być klatkami kluczowymi. W lewym panelu, poniżej "Keyframes" znajduje się "Motion Paths:", na polski "Ścieżki ruchu". Klikamy "Calculate Paths", a w okienku które wyskoczy "Ok". Powinno wyjść takie coś.

Teraz należy wcisnąć przycisk "Play" na pasku poniżej osi czasu. Spowoduje on wyświetlenie się prewizualizacji pokazującej ruch na scenie. Kamera powinna wykonywać ruch wzdłuż linii przy jednoczesnym obrocie wskazując na sześcian celownikiem. Jeśli to tak wygląda to nie pozostaje nam nic innego jak wcisnąć kombinację klawiszy "Ctrl + F12", lub z górnego paska opcji "Render", a stamtąd "Render Animation". Czekamy na zakończenie pracy renderowania.

Koniec.

Czemu nie pokazałem modelowania 3D, teksturowania i innych tego typu czynności? Bo w internecie jest pełno poradników na te tematy, a jak na lekarstwo jest pozycji opisujących pracę z kamerą. A poza tym, nie umiem teksturować, ale się nauczę.

Pytanko

Jak wstawić tu obrazek na blog, bo nie chcę zamieszczać linków do zewnętrznych serwisów, a poza tym wpis bez obrazków jest po prostu brzydki. Możecie wybrać temat kolejnego wpisu:

  • - o irytacji i niestabilnym Aero
  • - epicka fotoszopka z wybuchem w tle - tutorial
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.