Blog (5)
Komentarze (107)
Recenzje (0)

GBS Control - czyli artykuł o który nikt nie prosił

@retroszperaczGBS Control - czyli artykuł o który nikt nie prosił23.07.2020 13:31

Wstęp

Już jakiś czas temu udostępniłem wpis związany z jak się wydaje tanim chińskim skalerem, mowa tu o moim poczciwym GBS-8200

Urządzenie jest na prawdę świetne i udowadnia że uzyskanie dobrej jakości obrazu wcale nie musi być drogie. Nie jestem zadowolony z poprzedniego materiału więc postanowiłem niejako odświeżyć temat starając się nie porównywać go do innych sprzętów.

Na początku był automat

W 2010 roku chińska firma gonbes wypuszcza na rynek urządzenie pozwalające wymienić w automatach do gier wypalone już często kineskopy na monitory VGA, tak też powstaje skaler GBS. Jakość obrazu jest przeciętna jednak nikt się nią za bardzo nie przejmuje, chodzi tylko o to aby ożywić trupa i móc go postawić we władku na deptaku i ciągnąć od dzieciaków i ludzi chcących zaznać w dorosłości odrobiny dzieciństwa kolejne monety. Wtedy to też gracze zaczynają dolutowywać złącze SCART aby móc przechwytywać obraz z konsoli na monitor, a czasem do komputera. Są to jeszcze jednak czasy w których do recenzji starych gier youtuberzy używają najróżniejszych urządzeń, od dongli USB po karty telewizyjne.

A później przyszedł framemeister

W 2016 roku pojawia się urządzenie które uświadamia ludziom że można nie tylko przechwycić obraz, ale też zrobić to dobrze. Framemeister jest chyba pierwszym urządzeniem które potrafi wykonać konwersję sygnału analogowego na cyfrowy dobrze. Jest dosyć prosty w obsłudze i zaczyna zbierać wokół siebie społeczność dzielącą się odkrywanymi tajemnicami. Ma on jednak jedną wadę, jest drogi, horrendalnie drogi. 1600 zł to kwota za którą w tamtym czasie jesteśmy w stanie kupić sobie kartę przechwytujacą na HDMI oraz PS3, więc wielu youtuberów dalej chcąc zrobić recenzję albo zgrywa obraz z tanich skalerów, albo uruchamia gry w emulatorze, gracze zaś wolą przemęczać się z tragicznej jakości obrazem na telewizorze. Jednak kości zostały rzucone i tylko kwestią czasu było aż ktoś zdecyduje się zawalczyć z framemeisterem o rynek.

Tymczasem Gonbes...

Nasz chiński skalerek zaczyna z lekką taką nieśmiałością interesować majsterkowiczów. Pierwszy wielki krok w jego rozwoju następuje w roku 2014 gdy to zapoczątkowany zostaje projekt GBS-Control mający na celu poprawić jakość obrazu wypluwaną przez ten kawałek elektroniki. Gdzieś w okolicach roku 2015 odkrywają go też amigowcy jako alternatywę dla indivision, niby taką mocno upośledzoną, ale przynajmniej tanią, bawią się też w foliarzy ;D ekranując płyty. Tak też sobie trwa jego żywot w najlepsze...

Framemeister zaś ma konkurencję

W roku 2017 powstaje OSSC które to nie ustępuje jakością (a nawet ją przewyższa) framemeisterowi, jest też dużo tańszy gdyż kosztuje ok. 900 zł. Ma on jednak jedną wadę która powoduje że gracze niechętnie po niego sięgają, jest to bowiem skomplikowana obsługa. Sprzęt ten jest bardzo precyzyjny i przy dobrej konfiguracji obraz jest naprawdę świetny jednak nie jest to urządzenie dla amatorów. Czasem potrzeba kilku godzin błądzenia po ustawieniach celem uzyskania dobrego efektu. Zyskuje on jednak na popularności gdyż jest po prostu w miarę niedrogą opcją i chętnie wykorzystują go youtuberzy.

GBS zyskuje oddaną społeczność

GBS-Control zyskuje nowe funkcje tj. generowanie Scanlines czy przesył obrazu w trybie pass-trough. Choć chciałbym powiedzieć że następuje rewolucja to nie, nic takiego nie ma miejsca, choć coraz częściej ludzie zaczynają się do niego przekonywać. W tym to też okresie i ja kupiłem swoją sztukę oraz zrobiłem stronę konfiguracyjną która obecnie jest tą oficjalną.

W walce o tron pojawia się nowy konkurent

W 2019 zaprzestana zostaje produkcja framemeistera, na arenę wchodzi jednak nowy przeciwnik którym jest RetroTINK, urządzenie to jest zgoła inne od OSSC mimo że podobne, podobnie jak OSSC jest line doublerem a nie skalerem. Na tym różnice się jednak kończą, w odróżnieniu do OSSC jest zdecydowanie prostszy w obsłudze, jest sporo tańszy (chińskie odpowiedniki można kupić za ok. 250 zł), ma jednak pewną wadę, otóż nie obsługuje rozdzielczości 480p, oznacza to tyle że zamiast obrazu z niektórych gier na PS2 czy pierwszego Xboxa zobaczymy co najwyżej No Signal.

GBS wkońcu dorasta

Dla naszego chińskiego skalerka rok 2020 jest kolejnym dużym krokiem w rozwoju, odkryta zostaje bowiem funkcja downscalingu, tłumacząc z polskiego na nasze można uzyskać niższą rozdzielczość niż na wejściu. Absolutnie nie mam pojęcia do czego można to wykorzystać aczkolwiek wszyscy się zachwycają, to i my się pozachwycajmy. Stała się też rzecz nieoczekiwana, sprzętem zainteresował się Retro RGB, człowiek który w temacie jakości obrazu z retro konsol jest guru, co jeszcze ciekawsze na koniec sam stwierdza że pod względem jakości obrazu po przeróbkach ta niewiele odbiega od OSSC. Poniżej też podlinkuję film tak aby każdy zainteresowany mógł się z nim zapoznać.

Podsumowując

Ktoś może zapytać po co napisałem ten artykuł? Otóż mam wrażenie że temat tego urządzenia w naszym kraju jest zupełnie obcy, a szkoda gdyż to bardzo ciekawa rzecz. Nie byłem też zadowolony z mojego starego wpisu stąd też powstanie tego. Chciałbym też poznać waszą opinię, czy może film Retro RGB będzie jak wypchnięcie nikomu nieznanego przeciwnika na ring pośród 2 gigantów? Ja już się zamykam jednak i z góry dziękuję za komentarze, przeczytanie artykułu do końca oraz życzę dobrze spędzonej dalszej części doby.

Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.