Blog (98)
Komentarze (449)
Recenzje (0)

Niskopoziomowe API - Direct i Open GL ? San Francisco GDC 2014,

@RoninPnNiskopoziomowe API - Direct i Open GL ? San Francisco GDC 2014,05.03.2014 00:02

W dniach 17-21 marca ma się odbyć konferencja GDC 2014 (Game Developers Conference Microsoft),

Microsoft i grupa Kronos już szykują odpowiedź w postaci niskopoziomowych instrukcji w API DirectX i OpenGL. Wszystkie szczegóły mają zdradzić na dwóch panelach Microsoftu i jednego panelu grupy Kronos.

Pierwszy nazwany "Direct3D Futures" ma dotyczyć przyśpieszenia gier nowej generacji. Ładnie to brzmi ale nie do końca wiadomo co się za tym kryje, najwyraźniej pewien system obsługi który nazwano Mantle (technologia AMD oparta na akceleratorach graficznych Graphics Core Next ) dał do myślenia konkurencji.

[image=mantle] Jak już wiadomo niskopoziomowe API ma w dużo lepszym stopniu wykorzystać moce drzemiące w naszych pecetach. Lepiej zarządzać wątkami a co za tym idzie mniej obciążać CPU. O ile wzrost wydajności komputerów z wykorzystaniem Mantle dawał na początku różne efekty z pierwszymi kartami graficznymi obsługującymi tą technologię to okazało się że architekci z AMD zignorowali tzw. mikro przycięcia. Wydajność kart spowodowała iż przy wzroście wygenerowanych klatek w ciągu 1 sekundy owe "mikro przycięcia" nie powinny być widoczne - niestety Gracze odczuli ten problem zwłaszcza ci którzy mieli crossowane 2 karty. Obecnie najnowsze Catalisty podobno ten problem niwelują, a karty graficzne z serii R9 2xxX już go nie posiadają. Z drugiej strony wytyczono kierunek rozwoju zarządzania podzespołami komputera tak aby inaczej podzielić obliczenia na wątki i pozwolić aby akceleratory graficzne przejęły więcej zadań odciążyły procesor główny komputera.

DirectX to API rozwijane od 20 lat i w pełni wspierane przez Microsoft ale najnowsze Directy działają tylko pod systemem Windows8.1. Owiele lepiej ma się sprawa z OpenGL, który działa świetnie bez względu na wersję systemu windows. Wracając do tematu, Microsoft ma też zamiar przedstawić nowe usprawnienia w swoim API, które mają pozwolić developerom na lepsze wykorzystanie sprzętu i odciążenia CPU w czasie renderingu. Drugi Panel o nazwie "Evolving Microsoft's Graphics Platform" ma odpowiedzieć na zapytania czy da się ujednolicić obsługę akceleratorów oraz odpowiadając na prośby developerów pozwoli na większą liczbę odwołań bezpośrednio do sprzętu, co ma być namiastką programowania na konsole (tam low-level API jest czymś najzupełniej w świecie normalnym).

Grupa Khronos, w której znajdują się tacy giganci branży jak Intel, AMD i Nvidia ma zamiar przedstawić demonstrację nowego OpenGL. na Panelu „Approaching Zero Driver Overhead in OpenGL" zajmą się głównie tematyką zmniejszenia narzutu sterownika na procesor, który jest jednym z najczęstszych problemów związanych z wydajnością na PC. Według informacji udzielonych przez twórców panelu, nowa implementacja OpenGL ma zmniejszyć narzut aż 10x, czasem nawet więcej.

Mantle to tylko początek ...? i co dalej ? Zastanawiające jest czy uda się zoptymalizować API tak aby deweloperzy nie musieli się męczyć z przenoszeniem gier z PC na konsole oraz między różnymi systemami.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.