Blog (89)
Komentarze (418)
Recenzje (0)

Lenovo Z50 — brak WiFi i szybkie rozwiązanie

@sagraelskiLenovo Z50 — brak WiFi i szybkie rozwiązanie08.12.2016 13:32

Kilka dni temu zostałem poproszony przez znajomego o pomoc - jak twierdził, jego laptop "zgubił" nagle możliwość dostępu do sieci po wifi. Jednego dnia komputer działał bezproblemowo ale drugiego nie było już połączenia z siecią bezprzewodową.

Laptopem okazał się Lenovo Z50 i pierwszy rzut oka na pasek szybkiego dostępu potwierdzał brak połączenia (Zdjęcie 1)

Zdjęcie 1
Zdjęcie 1

Pomyślałem sobie - skoro Lenovo to prosta sprawa, F5 lub FN+F5 i zapominamy o problemie. Niestety, nie tym razem. W tym modelu klawisz F5 powodował jedynie odświeżanie ekranu. Żaden inny skrót również nie włączał łączności bezprzewodowej.

Menadżer urządzeń również nie pomógł - karta Intel Dual Band Wireless AC3160 była włączona i korzystała z jak najbardziej aktualnych sterowników. System jednak nadal twierdził, że "Sprzętowa łączność radiowa jest wyłączona" - cóż więc do licha?

W panelu sterowania w aplecie "Centrum mobilności w systemie Windows" (Zdjęcie 2), jest zakładka "Sieć bezprzewodowa".

Zdjęcie 2
Zdjęcie 2

Teoretycznie można ją włączyć przyciskiem "Włącz połącz. bezprz." - piszę teoretycznie ponieważ owy przycisk pozostawał nieaktywny. W tym momencie pomyślałem nawet, że karta sieciowa może być fizycznie uszkodzona ale po uruchomieniu pierwszego lepszego LiveCD z Linuxem sieć śmigała aż miło. No cóż, trzeba szukać dalej...

W opcjach sieciowych Windows zauważyłem niewinny programik Intel ProSet/Wireless (Zdjęcie 3), który także pozwalał na włączenie/wyłączenie wifi ale również tylko teoretycznie. Wszystko wskazywało więc na to, że łączność radiowa jest wyłączona przy pomocy fizycznego przełącznika! Z50 jednak takiego NIE posiada!

Zdjęcie 3
Zdjęcie 3

Owa aplikacja przydała się jednak do szybkiego testu - w jej zasobach znalazłem bowiem narzędzie diagnostyki ręcznej (nazwa oryginalna), które oczywiście pozwala przetestować opcje sieci bezprzewodowej (Zdjęcie 4)

Zdjęcie 4
Zdjęcie 4

Jak widać, "test łączności radiowej" nie wypadł najlepiej - żeby nie powiedzieć w ogóle nie wypadł ;)

Zacząłem wertować zasoby Internetu w poszukiwaniu wskazówek i podobne problemy zdarzały się, owszem ale każdorazowo była to albo wina sterownika albo oprogramowania firm trzecich. Pchnęło mnie to w stronę szukania przyczyny problemu w oprogramowaniu.

Pierwsze co zrobiłem, to spojrzenie do "msconfig" - dwa wpisy naprowadziły mnie na pewien ślad - były to nieaktywne firmowe aplikacje Lenovo "Battery Managment Software" oraz "Energy Managment Software". Nazwy tych programów definiują ich przeznaczenie i niewiele mają wspólnego z łącznością bezprzewodową, pamiętałem jednak, że któryś z producentów laptopów (nie pamiętam czy Acer czy Asus) w podobnych aplikacjach "zaszywał" także możliwość włączenia/wyłączenia wifi.

Zaptaszkowałem więc obie "apki" i zrestartowałem system. Po ponownym uruchomieniu zyskałem dostęp do "Energy Managment" (Zdjęcie 5) i... to było to!

Zdjęcie 5
Zdjęcie 5

W tymże niewielkim programiku zaszyta była możliwość ręcznego "podniesienia" łączności bezprzewodowej. Tym razem diagnostyka Intel ProSet/Wireless była dla mnie łaskawsza (Zdjęcie 6):

Zdjęcie 6
Zdjęcie 6

Kłopot okazał się w sumie banalny a rozwiązanie jeszcze prostsze ale co się naszukałem "to moje" :) Skreśliłem te kilka słów aby być może oszczędzić komuś czasu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.