Blog (359)
Komentarze (10k)
Recenzje (37)

Amiga w salonie – CDTV w akcji (cz.9)

@Shaki81Amiga w salonie – CDTV w akcji (cz.9)14.10.2015 21:36

Równoległe z klasycznymi komputerami Commodore International postanowił wypuścić na rynek coś innego, a mianowicie protoplastę dzisiejszych komputerów typu Media-Center. W zamyśle konstruktorów miał to być jeden z pierwszych komputerów, który można postawić w salonie obok telewizora, a swoim kształtem nie będzie odbiegał od sprzętów stosowanych w tamtych czasach jako "dostawki do telewizorów", taki jak np. odtwarzacz VHS. Głównym zamysłem było rozpowszechnienie nowego nośnika informacji jakim wówczas była płyta CD. W tamtym okresie płyty CD nie były jeszcze tak popularne, a do odtwarzania muzyki lub filmów trzeba było mieć osobne urządzenia. Wypuszczona na rynek w 1991 r. Amiga CDTV (Commodore Dynamic Total Vision lub też nazywanym Compact Disc Television) miała zastąpić te dwa urządzenia rozszerzając możliwości o gry.

Początkowo postanowiono, że nowy komputer nie będzie posiadał klasycznej klawiatury, którą zastąpi 28-przyciskowy pilot (widoczny na powyższym zdjęciu). Szybko zreflektowano się jednak, że komputer bez pełnoformatowej, fizycznej klawiatury nie ma sensu i szybko w taką go wyposażono. W zestawie oprócz stylowej, czarnej obudowy znajdowała się właśnie klawiatura, pilot oraz mysz, początkowo przewodowa, a później bezprzewodowa (było to jedno z pierwszych urządzeń tego typu na rynku).

Zaglądając jednak to specyfikacji technicznej urządzenia okazuje się, że model CDTV to nic innego jak stara poczciwa Amiga 500 w nowej obudowie z dołączonym odtwarzaczem CD-ROM. Niestety zapomniano o czytniku dyskietek, przez co kompatybilność CDTV z poprzednimi modelami była bardzo ograniczona. Na szczęście dość szybko pojawił się zewnętrzny czytnik dyskietek, co było ratunkiem dla chybionego pomysłu jakim była rezygnacja z owego czytnika. Ze względu na różne systemy telewizyjne (głównie NTSC i PAL), "panujące" w różnych krajach pojawiły się dwie wersje Amigi CDTV. Ich dane techniczne wyglądały następująco:

Liczne błędy konstrukcyjne (brak czytnika dyskietek, brak klawiatury, nowe całkiem inne złącza do podłączenia dżojstików) nie przynosiły chluby nowemu produktowi. Jednakże problemy poprawiano dość szybko i w krótkim czasie Amiga CDTV mogła powtórzyć sukces takich modeli jak A500 czy A1000. Niestety bankructwo Commodore International w 1994 położyło kres produkcji tego urządzenia które miało szanse zawojować rynek.

Świetnym uzupełnieniem dzisiejszego wpisu jest film, który wykopałem w czeluściach polskiego YT:

Na koniec pozostaje tylko podrzucić link do spisu treści mojego blogowania i zapraszam do czytania moich kolejnych wpisów. Mając na uwadze młodych blogerów (tych starszych zresztą też:)) polecam zapoznać się z tym wpisem, wasze wpisy tylko na tym zyskają, bo niektóre pomimo świetnej treści formatowanie mają bardzo niepoprawne.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.