Blog (359)
Komentarze (10k)
Recenzje (37)

Specjalista ds. teleinformatycznych - Nierówna walka z programem Płatnik cz.43

@Shaki81Specjalista ds. teleinformatycznych - Nierówna walka z programem Płatnik cz.4317.02.2014 09:35

Jednym z podstawowych programów używanych w moim szpitalu jest program "Płatnik ", który "umożliwia wysyłanie dokumentów ubezpieczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) w formie elektronicznej przez osoby i firmy, na których ciąży taki obowiązek. Program jest bezpłatny, działa jednak wyłącznie pod systemem MS Windows" (definicja zacytowana z wikipedii ). Adminstruje tym programem od 5 lat i nigdy nie było z nim większych problemów. Co prawda pojawiały się jakieś małe problemy z certyfikatami bezpieczeństwa, czy podpisem elektronicznym, ale nigdy nie były to problemy nad którymi musiałem spędzić więcej niż pół godziny. Zawsze forum płatnika lub infolinia pomagała mi bez problemu. Tak było do końca zeszłego roku, gdy pojawiła się najnowsza wersja tego programu no ale może po kolei.

Kiedyś to było fajnie...

W 2008 roku obowiązującą wersją była wersja 6.01.001. Do tego czasu pojawiło się kilka nowych wersji (bodajże 4 - nie pamiętam dokładnie). Do końca zeszłego roku aktualizacje do kolejnych wersji przechodziły bez większych problemów. Schemat zawsze był taki sam. Nowszą wersje instalowało się bezpośrednio na starszą. Najpierw na serwerze (tam jest baza danych - SQL), później na komputerach klienckich, później należało sprawdzić działanie karty kryptograficznej (na każdym komputerze klienckim) z podpisem elektronicznym (potrzebnym do wysyłania dokumentów do ZUS) i praktycznie koniec. Każda nowa wersja pracowała bez problemów i użytkownicy byli zadowoleni (ja zresztą też:)). Pod koniec października zeszłego roku pojawiła się informacja o udostępnieniu nowej wersji czyli 9.01.001. W połowie listopada wysłano, dwóch pracowników mojej firmy na szkolenie odnośnie "administracji i użytkowania najnowszej wersji programu Płatnik". Zapomniano o mnie, ale co tam przecież informatyk w szpitalu jest wszechwiedzący i wszystko wie. Pod koniec roku pojawiła się najnowsza wersja - 9.01.001A (wersja 9.01.001 z kilkoma poprawkami). Kopię najnowszej wersji można było pobrać ze strony płatnika, lub otrzymać kopię programu w najbliższym oddziale ZUS. Jako, że pod koniec roku byłem w ZUS'ie to poprosiłem o płytę, i okazało się, że otrzymałem starsza wersję czyli 9.01.001. Niezły porządek mają ZUS, no ale zdążyłem się przyzwyczaić.

A teraz jest jeszcze lepiej

Jako że ze starszej wersji (8.01.001) można korzystać do końca lutego, za instalacje nowej wersji zabrałem się na początku lutego, Sama instalacja przebiegła bez najmniejszych problemów. Serwer, komputery klienckie, sprawdzenie podpisu elektronicznego. Wszystko poszło jak z płatka. Zadowolony z dobrze wykonanego zadania zabrałem się za kolejne zadania.

Dwa dni później pojawił się problem z certyfikatem podpisu kwalifikowanego. Kiedyś taki problem był i rozwiązanie było proste, aktualizacja certyfikatów załatwiła problem. Tym razem dopiero rozmowa z konsultantem na infolinii rozwiązała problem. Dwie godziny później pojawił się problem pod takim tytułem : "Dokument nie może być wysłany, ponieważ dane płatnika nie zostały zidentyfikowane". Na infolinii twierdzą, że identyfikacja jeszcze nie działa poprawnie i należy się tym przejmować, ale jak się tym nie przejmować jak z tym błędem nie da się wysłać dokumentów.

Drugi błąd jest jeszcze ciekawszy bo brzmi następująco: "W dokumentach ubezpieczeniowych składanych od 1 września 2011r., nie powinien być używany numer NIP jako identyfikacyjny osoby ubezpieczonej ani osób zgłaszanych jako członkowie rodziny. W danych identyfikacyjnych należy podawać jako numer identyfikacyjny numer PESEL, a w razie gdy ubezpieczonemu nie nadano tego numeru serię i numer dowodu osobistego lub paszportu." Masło Maślane, czyli nie używaj NIP bo od 2 lat to jest niepoprawnie, tylko dlaczego przez ostatnie dwa lata to działało z NIPem? Prządek musi być:). Oczywiśćie usunięcie NIP z kartoteki ubezpieczonego nic a nic nie daje i pojawia się ten sam błąd.

I jaki z tego efekt?

Od tygodnia rozmawiam z kolejnymi konsultantami na infolinii i nic kompletnie nic. Podają jakieś poprawki, łatki, zmiany ustawień i nic żaden ze sposobów nie działa. Po tygodniu wydzwaniania znam chyba wszystkich konsultantów a oni mnie. Ale co z tego skoro Płatnik w dalszym ciągu wyrzuca błędy. Może ktoś z was zna rozwiązanie bo ja mam już serdecznie dość.

Żeby było ciekawiej administruje też małą bazą danych "Płatnika" (około 50 pracowników, baza na accessie - moja 500 pracowników, baza na SQL) i tam nie było najmniejszych problemów, aktualizacja programu , certyfikatów i po sprawie, wszystko działa bez najmniejszych problemów. Normalnie dziwa się dzieją i tyle

Spis mojego blogowania znajdziecie tutaj.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.