Blog (18)
Komentarze (138)
Recenzje (0)

Grafika 3D: Blender, cz. VI – krzywe

@skala67Grafika 3D: Blender, cz. VI – krzywe17.10.2015 15:10

Krzywe to obiekty znane z programów do płaskiej grafiki wektorowej np. Inkscape, Illustrator czy CorelDraw. Krzywe zbudowane są z węzłów (Vertices) i łączących je łuków (Segments).

Krzywa: węzły i łuki
Krzywa: węzły i łuki

Do czego się nam przydadzą

Krzywe nie są renderowane ale pełnią głównie role pomocnicze jako:

  • konstrukcje nośne do budowy bardziej skomplikowanych, często gładkich i powyginanych kształtów;
  • ścieżki ruchu (Follow Path) – tory po jakim mają poruszać się animowane obiekty.
[1/2] Krzywa konstrukcyjna
[2/2] Krzywa jako ścieżka ruchu

Typy krzywych

Krzywych jest kilka typów i możemy je podzielić wg:

[numlist] [item]Przestrzenności

  • 2D – czyli płaskie – wszystkie węzły i łuki leżą w jednej płaszczyźnie;
  • 3D – przestrzenne – węzły i łuki tworzą przestrzenną formę.

[/item][item]Sposobu sterowania – widoczne w trybie edycyjnym

  • Beziera – najpopularniejsze – charakterystyczne manipulatory schodzące się w węzłach, a służące do wyginania łuków;
  • Nurbs – zarządzane łamaną sterującą;
  • Path – prosta, łamana z łamaną sterującą.

[/item][item]Cykliczności

  • Otwarte;
  • Zamknięte (cykliczne).

[/item][/numlist]

Krzywe różnych typów
Krzywe różnych typów

Dodawanie krzywych

Dodawanie krzywych z zakładki Create –>Curve po lewej stronie lub [Shift]+[A] i wybór typu krzywej.

Dodawanie krzywej
Dodawanie krzywej

Wyginam śmiało... krzywą

Kształtem krzywej sterujemy po przejściu do trybu edycyjnego [Tab]. Pojawiają się charakterystyczne:

  • Normals – czarne "wąsy" określające skręcenie krzywej (brak dla krzywych 2D);
  • Handles – pomarańczowe manipulatory lub łamana w zależności od typu krzywej.
[1/2] Krzywa Nurbs
[2/2] Krzywa Beziera

Widoczność i wielkość manipulatorów (Handles) oraz "wąsów" (Normals) określamy w panelu Properties. [P]

Zmiana widocznośći i długości wąsów
Zmiana widocznośći i długości wąsów

Możemy teraz nacisnąć [PPM] na węźle lub manipulatorze lub łamanej sterującej i wykonać ruch myszką aby przemieścić i dostosować kształt krzywej do własnych potrzeb. Aby zatwierdzić zmiany naciskamy [LPM]. Możemy także tradycyjnie zaznaczyć [PPM] węzeł lub manipulator lub łamaną sterującą i dokonywać podstawowych transformacji [G] – przesunięcia, [R] – rotacji czy [S] – skalowania.

Zmiana kszatłtu za pomocą manipulatora
Zmiana kszatłtu za pomocą manipulatora

Dodawanie i usuwanie węzłów

Dodawanie węzłów na końcach krzywej

(analogicznie jak wierzchołków w trybie edycyjnym):

  • [E] – wyciągnięcie – nowy węzeł w odległości przesunięcia
  • [Ctrl]+[LPM] – nowy węzeł w miejscu kliknięcia LPM
[1/2] Dodanie węzła poprzez Extrude
[2/2] Dodanie węzła poprzez Ctrl i LPM

Dodawanie węzłów w środku

czyli pomiędzy innymi węzłami polega na zaznaczeniu węzłów i wybranie z zakładki (po lewej stronie) Tools polecenia Subdivide albo użyciu skrótu [W][S]. W Tweak Panelu (poniżej) istnieje możliwość określenia liczby nowo powstałych węzłów.

Dodanie węzła w środku przez podział (Subdivide)
Dodanie węzła w środku przez podział (Subdivide)

Usuwanie zaznaczonych węzłów (Vertices) lub łuków (Segments) [X] lub [Del].

Skasowanie węzła lub łuku
Skasowanie węzła lub łuku

Praca z węzłąmi

Skręcenie węzłów co uwidocznią wąsy, uzyskamy za pomocą Tilt (z panela po prawej) lub [Ctrl]+[T].

[1/2] Skręcenie węzła (Tilt)
[2/2] Skręcenie węzła (Tilt, Extrude > 0)

Gładkość węzła przełączamy klikając [V] lub wybierając z panela po prawej stronie:

  • Automatic – domyślny gładki węzeł – manipulatory na jednej linii;
  • Vector – węzeł ostry, manipulatory ukierunkowane są na sąsiednie węzły
  • Alignet – gładki – manipulatory na jednej linii;
  • Free – dowolny – można niezależnie zmieniać manipulator z jednej i drugiej strony;
Zmiana głądkości węzła
Zmiana głądkości węzła

Tworzenie powierzchni w oparciu o krzywe

Gładkość całej krzywej, ustawiamy w Object Panel. W tym miejscu określimy też czy powierzchnia budowana w oparciu o krzywą ma obejmować cały przekrój (Full), czy połowę (Half), czy ćwiartkę (Front lub Back). Zmiany zauważymy dopiero, jak wprowadzimy jakąś wielkość w panelu Geometry do parametru Bevel (poniżej). Jeszcze niżej w Active Spline możemy też otworzyć lub zamknąć krzywą ustawiając checkbox na Cyclic

Parametry krzywej w Object Panel
Parametry krzywej w Object Panel

Zarządzanie krzywymi i tworzonymi za ich pomocą powierzchniami uzyskamy ustawiając parametry w zakładce Object Data –>Geometry po prawej stronie ekranu (Properties Panel). Bevel –>Depth określa wielkość (średnicę) tworzonej powierzchni, Bevel –>Resolution kształt pomiędzy kwadratem i okręgiem, Modification –>Offset odsunięcie powierzchni od krzywej, Modification –>Extrude umożliwia zwiększenie wysokości.

Ustawienia powierzchni tworzonej w oparciu o krzywą
Ustawienia powierzchni tworzonej w oparciu o krzywą

Gdy chcemy uzyskać inny kształt przekroju niż coś pomiędzy kwadratem, a kołem, to możemy utworzyć nową krzywą – koniecznie w trybie obiektowym, aby był to nowy obiekt – i tą nową krzywą wyciągać wzdłuż naszej podstawowej krzywej. Do tego służą parametry:

  • Taper Object – sterowanie kształtem wytłaczanym (powierzchnią) wzdłuż jednej krzywej za pomocą drugiej krzywej.
  • Bevel Object – sterowanie kształtem wytłaczanym (powierzchnią) w poprzek jednej krzywej za pomocą drugiej krzywej.
Krztałtowanie krzywych - Bevel
Krztałtowanie krzywych - Bevel
Kształtowanie krzywych Bevel i Taper
Kształtowanie krzywych Bevel i Taper

Zamiana krzywej na Mesha

Na koniec możemy nasz obiekt skonwertować (bezpowrotnie) do Mesha [Alt]+[C]

[1/2] Powierzchnia utworzona na bazie krzywej...
[2/2] i po konwersji do Mesha

Ćwiczenie do wykonania – bardziej pokojowe :) – wkrótce

Ćwiczenie stół z kręconą nogą
Ćwiczenie stół z kręconą nogą

Dla tych, co mają niedosyt wiedzy tradycyjnie polecam:

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.