Blog (18)
Komentarze (138)
Recenzje (0)

Grafika 3D: Blender, cz. XII – światła

@skala67Grafika 3D: Blender, cz. XII – światła07.01.2016 00:54

Ciemność, widzę ciemność

W ciemnym pokoju wszystko jest... czarne.

Zatem w tworzeniu naszych światów 3D potrzebujemy światła, które przede wszystkim oświetla naszą scenę, ale oprócz tego pełni jeszcze szereg innych ról:

  • Uplastycznienie sceny – nadanie efektu przestrzeni dla płaskich wyrenderowanych obrazów. Często współdziała z perspektywą;
  • Skierowanie uwagi – główne obiekty sceny właściwie podświetlone;
  • Pora dnia, roku – dzień – jasno, noc – ciemno; południe – krótkie cienie, rano/wieczór – długie cienie;
  • Nastrój sceny:
  • - optymistyczny – jasny (high-key) | dramatyczny (groza) – ciemny (low-key); - spokojny – kolory pastelowe / ekscytujący – kolory jaskrawe; - radość – kolory ciepłe / dystans, chłód – kolory zimne; - czerwień – pasja, pomarańcz – radość, żółty – ciepło, błękit – spokój, zieleń – wzrost, brąz – bezpieczeństwo. - światło nad sceną – spokojny, miły charakter sceny; - podświetlenie od dołu – mroczny charakter sceny; - odległe światło błękitne – naturalne dzienne; - odległe światło żółto-czerwone – naturalne zachodzące.

Fizyka światła

Światło ma szereg właściwości, które Blender stara się oddać, część z nich wynika z właściwości materiału:

  • Kolor – odpowiada długości fali elektromagnetycznej (dla czystych kolorów tych z tęczy) lub ich mieszaninie co jest przedstawione w jednym z modeli koloru – najczęściej dla świecenia będzie to RGB (Red, Green, Blue), ale możemy też spotkać HSV (Hue – barwa, Saturation – nasycenie, Value – czystość) lub "internetowy" HEX, który tak naprawdę jest modelem RGB tylko inaczej zapisanym: RRGGBB, gdzie liczby są zapisywane szesnastkowo.
  • Natężenie – określa jak silne jest światło
  • Odbicie – blik, specular, radiosity na obiektach
  • Pochłanianie – obiekty pochłaniają światło
  • Załamanie na granicy ośrodków – współczynnik załamania IoR
  • Rozproszenie – półcienie, mat
  • Ugięcie – miękkie cienie
  • Interferencja – prążki, efekt moirea
  • Zanikanie – z kwadratem odległości
  • Kontrast – stosunek między światłami, a cieniami

Blender – ogólne światło na scenie

Za ogólny poziom jasności odpowiada światło środowiskowe (Environment Lighting), które daje miękkie i dość krótkie cienie oraz doświetlenie środowiskowe (Ambient Oclusion). Zwykle wystarcza ustawienie energii na 0,2. Ustawiamy je na zakładce World po prawej stronie.

Nieco powyżej na tej zakładce możemy ustawić tło dla naszej sceny dobierając jednolity kolor lub gradient obejmujący zenit – horyzont albo zenit – horyzont – nadir.

Na tej zakładce lecz nieco niżej możemy ustawić jakość renderowanego światła (Gather), a także włączyć i ustawić mgłę (Mist).

Blender – światła lampowe

Światła lampowe (Lamp) dają nam największe możliwości związane ze szczegółowym zarządzaniem oświetleniem. W tym celu dodajemy do sceny lampy [Shift]+[A] ->Lamp ->Point | Sun | Spot | Hemi | Area – wybierając jeden z rodzajów lub duplikując już istniejące [Shift]+[D]. Następnie po prawej stronie ekranu w panelu Propperties na zakładce Lamp możemy ustawiać szereg parametrów wybranego światła wpływając na jego charakterystykę. Najważniejsze to:

  • Nazwa światła-lampy
  • Barwa – RGB lub HSV lub HEX
  • Natężenie (Energy)
  • Rodzaj – punktowe, równoległe, kierunkowe, kierunkowe-rozproszone, powierzchniowe
  • Zasięg (Distance)
  • Sposób zanikania (Falloff)
  • Świecenie/pochłanianie-ściemnianie (Negative)
  • Tworzenie odblasków (Specular), rozjaśnień (Diffuse)
  • Tworzenie cieni i ich rodzaj (Shadow)

Parametry cienia dla światła ustawimy w części (Shadow) nieco poniżej.

W zależności od wyboru rodzaju lampy mogą pojawiać się dodatkowe parametry do ustawiania.

Światło punktowe (Point)

Cechy charakterystyczne:

  • wychodzi z jednego punktu;
  • świeci we wszystkich kierunkach;
  • natężenie maleje wraz z odległością.

Zastosowanie – imitacja sztucznych źródeł światła np. lamp, świec.

Światło równoległe (Sun)

Cechy charakterystyczne:

  • kierunkowe – świeci w jednym kierunku,
  • równoległe – wszystkie promienie,
  • natężenie nie zmienia się wraz z odległością*,
  • mocne, ostre cienie.

Zastosowanie dla dużych obszarów, światło „słoneczne”.

Światło reflektorowe (Spot)

Cechy charakterystyczne:

  • stożkowe;
  • o zauważalnym obszarze;
  • zanikające – słabnie wraz z odległością.

Zastosowanie – oświetlenie głównych elementów sceny, imitacja reflektora.

Światło doświetlające (Hemi)

Cechy charakterystyczne:

  • przechodzi przez obiekty (siatki Mesh);
  • nie tworzy cieni;
  • światło niezanikające – równoległe (jak Sun).

Zastosowanie – jako przeciwstawne dla światła Sun do rozjaśniania cieni.

Światło powierzchniowe (Plane)

Cechy charakterystyczne:

  • kierunkowe;
  • rozproszone;
  • o dużej sile.

Zastosowanie – duże obszary oraz imitacja np. świetlówek

Położenie i kierunek lampy

Natomiast takie atrybuty jak:

  • Położenie – Location (XYZ)
  • Kierunek – Rotation (XYZ)

ustawimy, jak dla innych obiektów w panelu Properties na zakładce Object lub włączając panel z parametrami numerycznymi [N]. Możemy oczywiście dokonywać też podstawowych transformacji przesuwania [G], jak i rotacji [R].

Wirtualne studio

Przykład klasycznego studyjnego oświetlenia 3-punktowego ze światłem głównym (rysującym), doświetlającym (wypełniającym) i odcinającym (kontrowym).

Dla tych, co mają niedosyt wiedzy, tradycyjnie polecam:

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.