Blog (96)
Komentarze (734)
Recenzje (5)

Bumblebee and Primus for Ubuntu 12.10

@skandynBumblebee and Primus for Ubuntu 12.1021.11.2012 10:41

Tym razem troszeczkę bardziej praktyczny wpis, czyli jak można podkręcić hybrydową kartę graficzną (Intel plus Nvidia) pod dystrybucjami Ubuntu 12.10 oraz Mint 14. Oczywiście po to, żeby była jeszcze bardziej wydajna niż dotychczas.

Co najpierw trzeba zrobić, to zainstalować programik Bumblebee Project, za pomocą którego będziemy mogli korzystać nie tylko zintegrowanej z procesorem karty graficznej Intel, ale również z drugiej (bardziej wydajnej) dedykowanej karty graficznej Nvidia.

Instalacja wygląda w następujący sposób, czyli w konsoli wpisujemy:

[code=] sudo add-apt-repository ppa:bumblebee/stable sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates sudo apt-get update sudo apt-get install bumblebee bumblebee-nvidia linux-headers-generic [/code]

Jeśli wszystko się zainstalowało, to możemy ponowie uruchomić komputer.

Teraz możemy sprawdzić, czy działa program bumblebee, wpisując w konsoli np.:

[code=] optirun firefox [/code]

Zresztą tutaj jest to porządnie opisane, czyli jak się instaluje i używa bumblebee: Ubuntu wiki

Kolejną czynnością, która trzeba wykonać jest zainstalowanie dodatku do projektu Bumblebee, czyli tzw. primus, dzięki któremu nasza dedykowana karta graficzna Nvidia będzie miała jeszcze lepszą wydajność.

Wystarczy w konsoli wpisać:

[code=] sudo add-apt-repository ppa:zhurikhin/primus sudo apt-get update sudo apt-get install primus [/code]

Dla przykładu chcę pokazać jaka jest różnicą, czyli kilka testów na FPS - potocznie nazywa się to klatka na sekundę. Do tego celu użyjemy: glxspheres.

Tak wygląda szybkość zintegrowanej kart graficznej Intel.

[code=] mariusz@aspire ~ $ glxspheres Polygons in scene: 62464 Visual ID of window: 0xa1 Context is Direct OpenGL Renderer: Mesa DRI Intel(R) Sandybridge Mobile x86/MMX/SSE2 60.365621 frames/sec - 59.205877 Mpixels/sec 60.168687 frames/sec - 59.012726 Mpixels/sec 60.169329 frames/sec - 59.013356 Mpixels/sec 60.146721 frames/sec - 58.991182 Mpixels/sec 60.166224 frames/sec - 59.010310 Mpixels/sec 60.174797 frames/sec - 59.018719 Mpixels/sec 60.126156 frames/sec - 58.971012 Mpixels/sec mariusz@aspire ~ $ [/code]

Szybkość dedykowanej karty graficznej Nvidia, uruchomionej poleceniem:

[code=] optirun [/code]

[code=] mariusz@aspire ~ $ optirun glxspheres Polygons in scene: 62464 Visual ID of window: 0x21 Context is Direct OpenGL Renderer: GeForce GT 540M/PCIe/SSE2 130.298836 frames/sec - 127.795535 Mpixels/sec 135.428183 frames/sec - 132.826337 Mpixels/sec 129.341148 frames/sec - 126.856245 Mpixels/sec 127.546758 frames/sec - 125.096329 Mpixels/sec 126.988452 frames/sec - 124.548750 Mpixels/sec 139.432488 frames/sec - 136.753711 Mpixels/sec mariusz@aspire ~ $ [/code]

Szybkość również dedykowanej karty graficznej Nvidia, ale tym razem bumblebee oraz primus, czyli polecenie:

[code=] vblank_mode=0 primusrun [/code]

[code=] mariusz@aspire ~ $ vblank_mode=0 primusrun glxspheres Polygons in scene: 62464 ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment. ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment. Visual ID of window: 0xa1 ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment. ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment. Context is Direct OpenGL Renderer: GeForce GT 540M/PCIe/SSE2 primus: sorry, not implemented: glXUseXFont 271.604915 frames/sec - 266.386842 Mpixels/sec 275.019543 frames/sec - 269.735868 Mpixels/sec 274.482706 frames/sec - 269.209344 Mpixels/sec 274.343591 frames/sec - 269.072902 Mpixels/sec 273.912865 frames/sec - 268.650451 Mpixels/sec 272.634253 frames/sec - 267.396404 Mpixels/sec 274.099136 frames/sec - 268.833143 Mpixels/sec 273.309664 frames/sec - 268.058839 Mpixels/sec mariusz@aspire ~ $ [/code]

Jak widać jest różnica w szybkości, a co za tym idzie, oczywiście lepsza wydajność w grach. Bo chyba tylko drugą, lepszą kartę graficzną używamy do gier. Właśnie ja tak robię, jeśli dana gierka nie chce działać na karcie Intel HD Graphics 3000 lub idzie na niej słabo, uruchamiam drugą kartę Nvidia GT 540M.

Podobne testy możemy wykonać, wpisując w konsoli: [=code] glxgears

optirun glxgears

vblank_mode=0 primusrun glxgears [/code]

Dlatego teraz będziemy mogli uruchomić przykładowa grę na dwa sposoby, tak jak to robiliśmy dotychczas, wpisując w konsoli np.: [=code] optirun nexuiz [/code]

lub drugim sposobem, żeby gra chodziła jeszcze lepiej, płynniej, czyli troszeczkę dłuższą formułkę wpiszemy w konsoli: [=code] vblank_mode=0 primusrun nexuiz [/code]

Takie jest właśnie kombinowanie pod Linuksem, jak się ma hybrydową kartę graficzną Intel + Nvidia. Kombinowanie, do którego naturalnie można się przyzwyczaić. Krążą plotki, że w końcu zrobią porządek z technologią Nvidia Optimus w systemach Linux, ale nie wiadomo, kiedy to będzie. Znowuż pocieszające jest to, że linuksowa platforma Steam będzie również robiona pod kątem Bumblebee Project.

Mam nadzieje, że w miarę logicznie opisałem całość zagadnienia. Na pewno niejeden używa Bumblebee Project i będzie wiedział, o co dokładnie chodzi.

Pozdrawiam.

Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.