Blog (9)
Komentarze (7)
Recenzje (0)

Programowanie kliknięcia ikony w polu tekstowym w GTKmm3

@skrzeczol755Programowanie kliknięcia ikony w polu tekstowym w GTKmm310.06.2012 00:53

To już drugi wpis związany z GTKmm, tak więc początek projektu (dla programowania z użyciem Anjuta) jest taki sam, jak w poprzednim wpisie. Zanim przejdziemy do programowania, skupimy się na zaprojektowaniu interfejsu programu.

Interfejs

Po otwarciu pliku interfejsu (nazwaprojektu).ui, pokaże się ostrzeżenie

Ostrzeżenie o niezgodności Glade z używaną wersją GTK+
Ostrzeżenie o niezgodności Glade z używaną wersją GTK+

Ignorujemy je i zmieniamy tytuł okna na jakiś inny (zakładka „Widżety” i pole „Tytuł okna”). Wystarczy wpisać dowolny tekst do pola tekstowego.

Następnie wybieramy z palety kontener Skrzynka i ustawiamy liczbę elementów na 4. Umieszczamy w pierwszym i trzecim polu od góry etykiety. Nazywamy je tak, aby można było odróżnić pole tekstowe (jednoliniowe) do wprowadzania tekstu od widoku tekstu lub pola tekstowego, które będzie pokazywać wyjście.

Teraz wstawiamy te wspomniane pola tekstowe (jedno- lub wieloliniowe). Najważniejsze, żeby jedno służyło do wprowadzania tekstu, a drugie do wyświetlania. W tym pierwszym wybieramy ikonę z listy standardowych jako ikona drugorzędna (po prawej stronie).

[1/2] Wybór ikony
[2/2] Lista ikon do wyboru

To drugie pole tekstowe wstawimy takie, jakie nam się podoba, ale dla wieloliniowego zalecam wstawienie kontenera „Przewijane okno” do pustego miejsca w układzie głównego okna, a następnie wstawienie widoku tekstu (tam jest pokazywany wieloliniowy tekst). Aby uzyskać efekt taki jak na ilustracji powyżej, wybieramy z listy widżetów widżet typu GtkScrolledWindow (nazwa typu dla C!) i ustawiamy, że ma być rozszerzone (Pakowanie › Rozszerzanie: Tak)

Rozszerzanie przewijanego okna
Rozszerzanie przewijanego okna

Kodzimy!

Standardowo deklarujemy niezbędne nam typy danych (zaraz przed funkcją main):


Gtk::Entry* input;
Gtk::TextView* output;

Przy okazji zadeklarujemy funkcje (wraz z działającym kodem):


void clear_text_with_icon(const Gtk::EntryIconPosition&, const _GdkEventButton* const&)
{
input->set_text("");
}

void copy_text()
{
Glib::RefPtr<Gtk::TextBuffer> bufor = output->get_buffer();
bufor->set_text(input->get_text());
}

Pierwsza funkcja ma obsługiwać wciśnięcie lewego (w ustawieniu dla leworęcznych prawego) przycisku myszki i jej zadaniem jest wyczyszczenie wejściowego pola tekstowego. Bardzo ważne jest podanie argumentu [code=cpp]const Gtk::EntryIconPosition&, const[/code] oraz [code=cpp]_GdkEventButton* const&[/code] , ponieważ tego wymaga obsługa omawianego zdarzenia, która zostaje włączona wraz z obsługą wciśnięcia entera w następującym fragmencie kodu. Należy go umieścić zaraz po linijce [code=cpp]builder->get_widget("main_window", main_win);[/code]

A oto kod:


if(input && output)
	{
		input->signal_activate().connect(sigc::ptr_fun(&copy_text));
		input->signal_icon_press().connect(sigc::slot2<void, Gtk::EntryIconPosition, const 
GdkEventButton* >(&clear_text_with_icon)); //akcja z ikoną w polu tekstowym
	}

Druga deklarowana przed main funkcja ma służyć kopiowaniu tekstu do bufora tekstowego widoku tekstowego.

Kompilacja programu jest typowa dla Anjuta (nie wymaga żadnych opcji innych niż domyślne) i najpierw wykona się konfiguracja kompilacji, a następnie właściwa kompilacja, jeśli robimy to po raz pierwszy dla projektu.

Na Wklej.org podałem przykładowe rozwiązanie omawianego tutaj problemu.

Uruchamiamy program

Jeżeli używamy Anjuta, uruchomimy program za pomocą ikony z trybikami, a uruchomiony program będzie wyglądać następująco (wg przykładowego rozwiązania):

Program w działaniu
Program w działaniu

Zgodnie z naszym życzeniem ikona służy do kasowania tekstu, który mamy wprowadzić, a enter powoduje skopiowanie tekstu do pola tekstowego na dole.

Podsumowanie

To wciąż jest kopiowanie tekstu, ale dorzuciliśmy obsługę kliknięcia na ikony, które mogą się pojawić w polach tekstowych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.