Blog (9)
Komentarze (7)
Recenzje (0)

Przyciski a sprawa GTKmm3

@skrzeczol755Przyciski a sprawa GTKmm314.06.2012 18:46

Tytuł tego wpisu nawiązuje do popularnych niegdyś zwrotów „(cośtam) a sprawa polska”, czyli wracamy do tematyki GTKmm3. Jak już w temacie wspomniałem, zajmiemy się przyciskami. Uwzględnię dwa typy: Button i ToggleButton.

Klasyczne przyciski

Najpierw zajmiemy się klasycznymi przyciskami - obiektami klasy Gtk::Button., które będą wywoływać odpowiednie funkcje.

Interfejs

Tutaj można zająć się interfejsem za pomocą Glade lub napisać odpowiedni zestaw linijek kodu, dzięki któremu zyskamy interfejs. Zajmiemy się pierwszym podejściem.

Wczytujemy plik interfejsu (w samym Glade lub wewnątrz Anjuta) i robimy układ Siatka (ang. Grid). Ustawiamy 3×3 komórki. Odstęp 5 jednostek od każdej komórki układu. W górnym wierszu (rzędzie) etykiety opisujące spinnery, w rzędzie/wierszu niżej przyciski z etykietą „Start”, a na samym dole spinnery. Całość wygląda tak:

Wygląd interfejsu programu
Wygląd interfejsu programu

Kod

Czas na kodzenie!

Najpierw zadeklarujemy wskaźniki na obiekty typu Gtk::Spinner oraz typu Gtk::Button. Dlaczego wskaźniki? Ponieważ jest to potrzebne do importu widżetów z pliku interfejsu.

Przykładowa deklaracja:


Gtk::Spinner *spin1, *spin2, *spin3;
Gtk::Button *on1, *on2, *on3;

Deklaracja musi się znaleźć bezpośrednio przed funkcją main(int argc, char *argv[]).

Następnie wczytamy odpowiednie obiekty z pliku interfejsu:


builder->get_widget("button1", on1);
builder->get_widget("button2", on2);
builder->get_widget("button3", on3);
builder->get_widget("spinner1", spin1);
builder->get_widget("spinner2", spin2);
builder->get_widget("spinner3", spin3);

Teraz połączymy sygnały zdarzenia kliknięcia na przycisk z odpowiednimi funkcjami.


on1->signal_clicked().connect(sigc::ptr_fun(&spinning1));
on2->signal_clicked().connect(sigc::ptr_fun(&spinning2));
on3->signal_clicked().connect(sigc::ptr_fun(&spinning3));

A oto poniższe funkcje:


void spinning1()
{
	if(on1->get_label()=="Start")
	{
		spin1->start();
		on1->set_label("Stop");
	}
	else
	{
		spin1->stop();
		on1->set_label("Start");
	}
}

void spinning2()
{
	if(on2->get_label()=="Start")
	{
		spin2->start();
		on2->set_label("Stop");
	}
	else
	{
		spin2->stop();
		on2->set_label("Start");
	}
}

void spinning3()
{
	if(on3->get_label()=="Start")
	{
		spin3->start();
		on3->set_label("Stop");
	}
	else
	{
		spin3->stop();
		on3->set_label("Start");
	}
}

W każdym ze zdarzeń sprawdzamy, czy etykieta przycisku to „Start”. Jeżeli tak jest, spinner zostaje uaktywniony (kręci się), a etykieta zmienia się na „Stop”. W przeciwnym wypadku spinner jest zatrzymywany, a etykieta wraca do stanu początkowego.

Demonstracja

Toggle Button

Tutaj zajmiemy się innym typem przycisku, ale przykładowy program będzie modyfikacją poprzedniego.

Na czym polega ta modyfikacja?

Zmieniamy typ przycisku w kodzie i w okienku na ToggleButton.

Usuwamy przyciski i wybieramy te z typu Gtk::ToggleButton (ikona obok ikony przycisku, czyli druga od lewej). Każdy z przycisków dostanie etykietkę „Spinning mode”. Akcje zostaną oprogramowanie następująco (zamiast tych poprzednich):


on1->signal_toggled().connect(sigc::ptr_fun(&spinning1));
on2->signal_toggled().connect(sigc::ptr_fun(&spinning2));
on3->signal_toggled().connect(sigc::ptr_fun(&spinning3));

Każda z funkcji będzie wyglądać następująco:


void spinning1()
{
	if(on1->get_active())
	{
		spin1->start();
	}
	else
	{
		spin1->stop();
	}
}

void spinning2()
{
	if(on2->get_active())
	{
		spin2->start();
	}
	else
	{
		spin2->stop();
	}
}

void spinning3()
{
	if(on3->get_active())
	{
		spin3->start();
	}
	else
	{
		spin3->stop();
	}
}

Tutaj sprawdzamy, czy dany przycisk jest wciśnięty. Jeżeli tak, spinner kręci się, a w przeciwnym wypadku stoi.

Poniżej umieszczam demonstrację: [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=SMGyH-YeH8s]

Podsumowanie

  • W końcu poznaliśmy nowe sygnały, które można obsłużyć i nowe właściwości obiektów (na pewno dla ciekawskich początkujących).
  • Mamy inny układ elementów w oknie niż ten z dwóch poprzednich wpisów.
  • Już wiemy jak zrobić zabawkę dla zwierzaka/dziecka/studenta w czasie sesji/absolwenta szkoły średniej po maturach :D
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.