Blog (8)
Komentarze (89)
Recenzje (0)

Zasięg Play...z czym to się je?

@SnajpiqZasięg Play...z czym to się je?08.12.2016 03:19

Witam! Jest to mój pierwszy wpis na Blogu DobrychProgramów. Postanowiłem poruszyć w nim temat zasięgu operatora komórkowego, jakim jest sieć Play, a robię to z powodu często spotykanych w sieci pytań na jego temat.

Intro

Sieć Play jest siecią komórkową należącą do tzw. wielkiej czwórki. Tworzy ją razem z T-Mobile, Orange oraz Plus. Korzysta również z ich roamingu krajowego. Kilka lat temu głównym partnerem (na początku jedynym) roamingowym fioletowego operatora (czyt. Play) był Plus, ale od 2014 r. jest nim sieć T-Mobile.

Handover i priorytety logowania

Karty SIM (micro, nano) należące do sieci Play w urządzeniu skonfigurowanym na automatyczny wybór operatora, są ustawione, tak by w pierwszej kolejności zalogować się do sieci macierzystej. Jeżeli ta nie jest osiągalna lub jej sygnał jest zbyt słaby, próbują zalogować się odpowiednio do T-Mobile i Plusa. W standardzie dostęp do sieci Orange jest zablokowany, ale można go odblokować poprzez kontakt z Biurem Obsługi Klienta sieci Play. W takim przypadku priorytet logowania do sieci Orange jest najniższy. W przypadku sieci T-mobile, czyli obecnie głównego partnera roamingowego Play, priorytet logowania jest najwyższy. Jego nadajniki są rozpoznawane przez kartę SIM prawie tak, jakby należały one do Play. Dzięki temu na granicy sygnałów tych dwóch operatorów i przełączeniu się nadajnika ma nie nastąpić zerwanie połączenia. Niestety również przez to, jeżeli wybierzemy ręcznie nadajniki Play to urządzenie może zalogować się do T-Mobile mylnie je rozpoznając. To jest właśnie wspomniany wyżej handover.

Samą kolejność priorytetów logowania można dowolnie zmieniać. Aczkolwiek w praktyce różnie to wygląda. Wg opinii użytkowników karty SIM sieci Play są dość uparte. W wielu przypadkach, z którymi się spotkałem mimo ręcznego wyboru sieci i tak następowało przelogowanie na inną. Osobiście jednak dopatruję się tu winy urządzeń i tak jak na jednych nie ma z tym problemu, tak na innych jest. Najciekawszą jednak rzeczą jest to, że poprzez BOK możemy sobie zablokować operatora, którego tylko chcemy lub nie chcemy. Dużo zależy od konsultanta, jego wiedzy i chęci, ale np. możemy ustawić, aby urządzenie logowało się tylko do sieci Play i Plus lub tylko...i tu ciekawostka do sieci Plus i Orange. Mam na myśli to, że możemy zablokować dostęp do nadajników sieci macierzystej. W pierwszej chwili wydaje się to niedorzeczne, ale po głębszym zastanowieniu, jeżeli one komuś przeszkadzają ze względu na tragiczny zasięg, ale koniecznie potrzebujemy zasięgu innych operatorów, jest to zrozumiałe. Wspomnieć należy, że T-Mobile uruchomiło testowo LTE w roamingu, ale na razie tylko dla klientów biznesowych sieci Play.

Praktyka własna

Sam zmieniałem priorytety oraz włączałem i wyłączałem operatorów, ale finalnie wróciłem do ustawień fabrycznych karty. Mam tylko dodatkowo odblokowane Orange. W mojej okolicy najrozsądniej sprawdza się automat z wymuszonym 3G. Niestety na nadajniku Orange/T-Mobile (najbliższy) na 2G przy dwóch kreskach to mnie nie ma. Na Plusie jest o niebo lepiej, a nadajnik Play jest dość daleko, choć urządzenie potrafi złapać LTE to nie było ono za szybkie. Raz się zdarzyło, że sieć po dokonanych zmianach przypadkowo zresetowała mi ustawienia karty SIM. Sam polecam kontakt z BOK poprzez odpowiednią zakładkę w Play24 na stronie internetowej operatora.

Podsumowanie

Zawsze najlepiej wybrać operatora, który w miejscu zamieszkania ma najlepszy zasięg, ale nie raz mi się zdarzyło, że jeden lub drugi operator modernizował nadajnik, a ja miałem wciąż zasięg, czego nie mogłem powiedzieć o moich znajomych.

Mam nadzieję, że spodobał się Wam mój wpis. Proszę o uwagi, a w przypadku krytyki o to, aby była ona konstruktywna. Dziękuję za czas i pozdrawiam!

Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.