Blog (15)
Komentarze (83)
Recenzje (0)

Usplash - czyli jak zrobić własny ekran startowy w Ubuntu. #cz.1

@Spox5Usplash - czyli jak zrobić własny ekran startowy w Ubuntu. #cz.117.06.2010 01:02

Usplash czyli graficzny ekran startowy używany w systemach Linux. Jest to pierwszy element występujący po menedżerze rozruchu GRUB. W Ubuntu 10.04 już go nie spotkamy, lecz wcześniejsze wersje chętnie korzystały z tego rozwiązania. W dzisiejszej notce chciałbym przedstawić Wam jak go wykonać, niestety jak już wspomniałem wykorzystać go będziecie mogli w systemach, które jeszcze korzystają z tego rozwiązania. Opierać się on będzie na gotowych źródłach do kompilacji, które ściągnąłem z gnome-look.org. Na podstawie ich sam wykonałem kilka. Nie chwaląc się Usplash Crunchy Branch jest aktualnie na 3 miejscu wśród Splash Screens (czyli oddano na niego bardzo dużą ilość pozytywnych ocen), oraz na 13 pod względem liczby pobrań (serwis gnome-look.org). Ponadto jeśli korzystaliście z wcześniejszych wersji polskiego remix'u Linux Mint, również się nadzialiście na proste splash'e wykonane przez Moją osobę.

Zaletą tego rozwiązania jest fakt, iż nie musicie wnikać w szczegóły jak on jest stworzony. Aby pobrać źródła Waszego pierwszego Usplash'a, musicie kliknąć w ten link. Gdy już je pobraliście, rozpakujcie plik np. na Pulpit. Po wypakowaniu, ukażą Wam się wszystkie grafiki jakie są używane. Jak zapewne zauważyliście niektóre mają różne wielkości, są to tła. Taka ich ilość gwarantuje, że splash będzie działał poprawnie na większości rozdzielczości (640x480, 800x600, 1024x640, 1024x768, 1280x720, 1280x800, 1280x1024, 1440x900, 1680x1050, 1600x1200). Pozostałe grafiki, które Nas będą interesować mają nazwy throbber_back.png i throbber_fore.png, które tworzą pasek postępu ładowania systemu.

Grafikę najlepiej edytuje się w programie Gimp. Sam korzystam z wersji rozwojowej o numerze 2.7.1. Należy pamiętać, że będzie ona zapisana w palecie o 8-bitowym kolorze. Aby rozpocząć zabawę, otwórzcie pierwszą grafikę usplash_640_480.png. Następnie wybierzcie z menu Gimpa kolejno "Obraz" -> "Tryb" -> "RGB". Teraz możecie rozpocząć jej edycję. Gdy już zakończyliście wstawiać różne obrazki, musicie zapisać odpowiednio grafikę. Przed tym jednak wybieramy z menu "Obraz" -> "Tryb" -> "Indeksowany" i ustawiamy "maksymalną liczbę kolorów" na 256, a następnie zatwierdzamy (proponuję używać małej liczby kolorów wówczas obraz będzie najbardziej wyraźny). Nadpisujemy grafikę. Podobnie postępujemy z pozostałymi obrazkami.

Jeśli chodzi o pasek postępu postępujecie identycznie, oczywiście możecie zmienić jego wielkość, ale wówczas musicie edytować plik moj-pierwszy-usplash.c i pozmieniać wszystkie wielkości odpowiadające za niego. Są to linijki o nazwach:

.progressbar_width  = 216.0,
    .progressbar_height = 8.0,

Ponadto edytując linijki:

    .progressbar_x      = 212,
    .progressbar_y      = 320,

możecie zmienić miejsce, w którym będzie on pokazywany.

Teraz przejdziemy do najważniejszej części, czyli do kompilacji. Aby w ogóle można było ją wykonać musicie mieć zainstalowane paczki o nazwach: usplash, libusplash0 i libusplash-dev. Gdy już je zainstalujecie otwórzcie terminal w katalogu w którym macie dostępne źródła i wpiszcie "make". Po kilku sekundach proces się zakończy i w Waszym katalogu znajdziecie plik o nazwie moj-pierwszy-uspalsh.so. Usplash już gotowy. Teraz musicie zainstalować go. Najszybciej zrobicie to instalując program startupmanager, a następnie w zakładce "Wygląd", wskażecie wykonany splash, a później go wybierzecie z listy.

Gdy program zakończy działanie, możecie podejrzeć jak Wasz usplash się prezentuje. W tym celu wpiszcie w konsoli:

sudo usplash -c

By powrócić do zwykłego trybu naciśnijcie kombinację klawiszy Ctrl + Alt + F7.

Gdyby jednak nie ukazał się wasz usplash wówczas wykonajcie następujące operacje:

sudo update-alternatives --install /usr/lib/usplash/usplash-artwork.so usplash-artwork.so /usr/lib/usplash/moj-pierwszy-usplash.so 10

sudo update-alternatives --config usplash-artwork.so && sudo update-initramfs -u

Gdy wszystko będzie w porządku, podczas startu systemu zobaczycie własne grafiki.

W kolejnej notce, postaram się Wam przedstawić jak wykonać prosty temat plymouth, czyli nowy ekran startowy wykorzystywany w Ubuntu 10.04.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.