Blog (13)
Komentarze (1.3k)
Recenzje (0)

UEFA a chmura, stracona okazja

@StawikPiastUEFA a chmura, stracona okazja02.03.2011 11:15

Ostatnio często mówi się o rozwiązaniach w chmurze i do czego mogą być przydatne. Opiszę tu bardzo dobry przykład jak zmarnowano okazję skorzystania z dobrodziejstw tej technologii i to na przykładzie dość „gorącym”.

Od 1 marca od godziny 16 można zamawiać bilety na Euro 2012, albo może ludzie próbują. Strona po prostu nie wytrzymuje obciążenia i widać głównie taki obrazek.

A jak by można do tego wykorzystać chmurę?

Otóż, jak można przeczytać w wielu miejscach opisujących rozwiązania w chmurze, jest to usługa (w tym przypadku przydatne będzie PaaS) umożliwiająca praktycznie nieograniczone skalowanie naszej aplikacji, i co ważne płacimy tylko za wykorzystaną przestrzeń na dysku, operacje transakcji SQL itp. Generalnie płaci się tylko za czas pracy serwerów w DataCenter. UEFA powinna więc tą podstroję przenieść do rozwiązania w chmurze i tam ją uruchomić na ten jeden miesiąc. Do tego jeśli spojrzymy, to widać że aplikacja do zamawiania biletów jest napisana w ASP.net więc jej przeniesienie do Azure jest bajecznie proste. A co by to dało? Ano tyle że w telewizji nie było by informacji że bilety są ale ich nie ma, a osoby zainteresowane już by się zapisały i byłby spokój. A tak trzeba czekać. A dzięki chmurze mogli mieć działające, bardzo wydajne rozwiązanie na jeden miesiąc. Po miesiącu by je wyłączyli, zapłacili rachunek i tyle. Nie ma dodatkowego sprzętu, wszyscy są zadowoleni, po prostu bajka.

Inne rozwiązania

Oczywiście jest jeszcze jedno rozwiązanie z którego mogła skorzystać UEFA czyli rozbudowa własnej serwerowni. Ale czy to miało by jakiś sens? Zrobić gigantyczną rozbudowę własnej infrastruktury tylko na jeden miesiąc? Moim zdaniem nie ma to sensu, niepotrzebne koszty a następne takie obłożenie serwerów w końcu dopiero za 4 lata.

Podsumowując więc

UEFA straciła fajną okazję do wykorzystania nowoczesnych technologii i zmniejszenia stresu kibiców. A może to Microsoft, Google czy Amazon straciły wspaniałą okazję do reklamy swego rozwiązania?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.