Blog (22)
Komentarze (31)
Recenzje (0)

Europa Universalis IV : Wealth of Nations

@sunwarbilEuropa Universalis IV : Wealth of Nations29.05.2014 18:48

[image=eu4asd]

W związku za nadchodzącą premierą Wealth of Nations tj. drugiego po Conquest of Paradise rozbudowanego dodatku do EU IV, postanowiłem odrobinę przybliżyć wszystkim zainteresowanym ten tytuł. Blisko spokrewniony z innym dziełem Paradox Development StudioCrusader Kings II (choć zamiast na władcy i rozwojem jego dynastii skupia się bardziej na kierowaniu całym państwem / królestwem - inne są również ramy czasowe) jest to mocno rozbudowana strategia jak dość trafnie podaje Wikipedia ''grand strategy wargame".

...gracz dowodzi na najwyższym szczeblu organizacją państwową w zakresie gospodarki, polityki, dyplomacji i działań wojskowych…

Ale o co chodzi ?

Sama rozgrywka rozpoczyna się od wybrania, którym narodem będziemy kierować (dostępne są również specjalne skonstruowane scenariusze) a jest w czym przebierać. Dostępni są wszyscy znaczący gracze z danego okresu tj. od 1444 r. do 1821 r.- jeśli tylko mamy ochotę na trudniejszy start to zacząć rozgrywkę możemy jako zajmujące pojedynczą prowincję księstwo lub wasal innego mocarstwa. Wybór nie ogranicza się do tego, bo na poszukiwanie odpowiedniego dla nas punktu wejścia można udać się do Azji, obu Ameryk, Afryki czy Oceanii. Do wyboru do koloru.

Polska jako potęga kolonialna - nie ma problemu

Dobrze, więc wybraliśmy i co teraz? Teraz możemy zrobić wszystko, bo przed nami najpiękniejsza część gry, czyli możliwość tworzenia pięknej alternatywnej historii. Polska jako potęga kolonialna - nie ma problemu. Turkowie jako władcy Świętego Cesarstwa Rzymskiego - da się zrobić. Grenada jako mocarstwo podbija cały półwysep Iberyjski - tylko kwestia czasu. Inkowie jako odkrywcy pierwsi docierają do europy jako kolonizatorzy - trudne, ale nie niemożliwe. Właśnie te i inne możliwości prowadzenia rozgrywki dają możliwość i chęć do ciągłego odpalania gry. Sam mam już w/g Steam'owego zegara 170 godzin na liczniku i nie mam dość (choć to ułamek, ile w grze spędzili zaprawieni w bojach weterani).

Dobra dobra wiem już kim i co chcę osiągnąć ale jak?

Nasz mocarstwo rozwijać możemy na kilku płaszczyznach: administracji, dyplomacji, wojskowości oraz handlu (którego ogromne rozszerzenie jest w zbliżającym się DLC). Do każdej z tych kategorii przyznawane są co miesiąc punkty będące sumą statystyk naszego władcy (o nim za chwilę) oraz wynajętych (bądź nie) doradców.

  • Jeśli marzy nam się zbrojne mocarstwo opcji mamy również dużo - możemy iść w ilość lub jakość, dostępni są najemnicy (kosztują więcej niż regularna armia, ale nie uszczuplają naszych zasobów ludzkich), można skupić się na ataku lub obronie.
  • Gdy chcemy brylować na arenie międzynarodowej oraz aby inni dosłownie jedli nam z ręki to dyplomacja jest dla nas. Dostęp do sojuszy, koalicji, możliwości wasalizacji lub aneksji innych państw, wywieranie wpływu i inne. Dostęp do tych narzędzi mają wszyscy, gdy wyspecjalizujemy się w dyplomacji to podboje dokonywać będziemy bez jednego wystrzału.
  • Rozwój administracji pomoże wszystkim, którzy wiedzą, że to pieniądz rządzi światem (choć nam administracja raczej źle się kojarzy) a w naszych rękach i po odpowiednich reformach pełne kufry złota pozwolą na nieskrępowany rozwój naszego mocarstwa.
[1/2]
[2/2]

Jeśli już wspomnieliśmy o władcy to warto poświęcić mu chwilę, bo, choć jest on ważny to jego wpływ na rozgrywkę jest mniejszy niż np. w wspomnianym CK II. Statystyk wpływających na generowanie w/w punktów zmienić nie możemy, rozwijać jego osoby również. Dostępna jest jedynie opcja zrobienia z naszego władcy generała i posadzenia go na czele armii (choć jest to ryzykowne, bo wojowanie skutecznie zwiększ możliwość zejścia naszego władcy co w niekiedy może być nam na rękę, gdy trafi nam się ciamajda potykający o własne onuce). Zawsze należy jednak pamiętać o zadbaniu o ciągłość naszej dynastii (poprzez zaplanowane małżeństwa z innymi rodami panującymi daję większą szansę na potomka) bo, gdyby jej zabrakło to w najlepszym wypadku powołana zostanie rada rządząca w imieniu władcy (jeśli jest młodociany) lub nawet wojna o sukcesję. Dobrze również dbać o prestiż oraz prawo do objęcia tronu (legitimacy), bo oba te wskaźniki pomagają w kontaktach z innymi państwami, jak również mają wpływ na naszych poddanych i postrzeganie swojego władcy. Nikt nie chciał, by władał nim uzurpator bez prawa do tronu o prestiżu na poziomie rośliny doniczkowej (z którą nie będą negocjować nawet najmniejsi na arenie międzynarodowej).

Wideo i Audio

Mechanikę już liznęliśmy to można, by porozmawiać o grafice a ta jest naprawdę dobra (choć chciało, by się rozegrać bitwy jak w grach z serii Total War to muszę stwierdzić, że taka kampania ciągnęła, by się niemiłosiernie długo a należy pamiętać, że wszystko dzieje się w czasie rzeczywistym, natomiast do dyspozycji gracza jest aktywna pauza) i nie wymaga wiele ze strony sprzętowej (wymagania zalecane podam na końcu). Mapa jest piękna, kolorowa, pełna "życia" w postaci karawan; statków; rozrastających się miast. Sama mapa dość dobrze odwzorowuje co w danej prowincji możemy spotkać i już rzut oka pozwala stwierdzić z jakim terenem mamy do czynienia (co jest bardzo ważne, choćby w przypadku przemarszu wojsk lub wybieraniu miejsca na bitwę).

Gdy już nacieszymy wzrok warto pogłośnić muzykę, bo ta wspaniale współgra z wydarzeniami na ekranie i płynnie zmienia się w zależności od tego co dzieje się akurat w grze. Sama jej różnorodność jest także zadowalająca i nie nuży nawet przy dłuższym obcowaniu z nią.

I tak dochodzimy powoli do jedynego poważnego problemu z Europa Universalis IV (przynajmniej w moim odczuciu), mianowicie DLC. Paradox to "mistrzowie" DLC i produkują go dużo, wystarczy wspomnieć, że już do samego EUIV dostępne jest już 18 różnych dodatków, większych i mniejszych np:

  • portrety doradców
  • muzykę dla wybranych nacji
  • nowe oraz skórki dla już istniejących jednostek wojskowych
  • dodatkowe budynki widoczne na mapie

Lista jest dłuższa i możliwa do wglądu dla zainteresowanych pod tym adresem. Jest to niewielki problem, ale mimo wszystko, jeśli ktoś nie kupuje tych opcjonalnych rozszerzeń na przecenach czy wyprzedażach to kwota potrzebna na ich zakup może przekroczyć cenę samej gry. Należy jednak zaznaczyć, że po za dwoma dużymi DLC tj. Conquest of Paradise oraz nadchodzącym Wealth of Nations, które zmieniają naprawdę dużo w samej rozgrywce kupno innych dodatków jest zupełnie opcjonalne a ich brak nie doprowadzi do pogorszenia jakości samej rozgrywki.

Nowości...

Żeby już nie zanudzać zakreślę tylko czego możemy się spodziewać po najnowszym rozszerzeniu Wealth of Nations. Skupia się ono na handlu oraz wszystkim co z, nim związane:

  • pojawią się sponsorowani przez nacje piraci (korsarze - pozwolą na grabież dóbr od wskazanych nacji)
  • szpiegowskie działania mogą doprowadzić do konfliktów handlowych z wojnami włącznie
  • ulepszenia centr handlu tzw. "trading nodes" ( ułatwią sterowaniem strumieniem dóbr w wybranym przez nas kierunku )
  • ustalanie wskazanych portów jako głównych ośrodków handlowych (oraz ich dalsze ewentualne przemieszczanie)
  • wprowadzona zostanie Kompania Wschodnioindyjska (na wzór powołanej przez Brytyjczyków - pozwalające na czerpanie zysków z dalekich krain bez konieczności ich fizycznego włączania do naszych posiadłości)
  • możliwe będzie tworzenie przez graczy kanałów w Panamie, Suezie, Kiel (kosztowne w budowie i utrzymaniu pozwolą na omijanie blokad, szybki transport wojsk oraz użyte w handlu wpłyną na powiększenie wpływów w danym rejonie)

Wszystko to dostępne będzie już dzisiaj (29.05.2014r.) po premierze ja na pewno spróbuję i gorąco polecam zapoznanie się z tym tytułem, bo daje dużo radości i jest diabelnie wciągający. Wszystko to okraszone osiągnięciami dostępnymi tylko, gdy gramy jako Ironman (tylko jeden save = brak możliwości zmiany decyzji po fakcie) oraz dostępem do Steam Workshop. Ceny na dzień dzisiejszy to 39,99€ za Europa Universalis IV oraz 9,99€ za Wealth of Nations DLC - warto jednak poczekać i jeśli komuś się nie śpieszy to na wyprzedarzach łatwo znaleść EUIV oraz jego DLC przecenione on nawet 75%. Sama gra dostępna jest na PC, MAC oraz Linux.

Sprzęt sprzed kilku lat wystarczy

Wymagania sprzętowe to Intel Pentium IV 2.4 GHz lub AMD 3500+; 2 GB RAM; ATI Radeon HD 6750 / NVIDIA GeForce 320 / NVIDIA GeForce 9600 z pamięcią min. 1024 MB; Konto STEAM.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.