Blog (65)
Komentarze (803)
Recenzje (0)

Sharepoint [cz.3]

@tflSharepoint [cz.3]03.04.2012 13:20

W ostatnim wpisie obiecywałem, iż w części trzeciej opiszę zarządzanie usługami Sharepointa od strony administracyjnej. Tymczasem ogromna ilość pytania zobligowała mnie do poświecenia tej części na odpowiedzi... Zaczynajmy.

Pytania i odpowiedzi

No... i to tyle. Zostało trochę miejsca, na szybko więc napiszę jednak o tej administracji. Zacznijmy od czasomierza. Tym niefortunnym mianem w polskiej wersji Sharepointa nazywa się usługę, która co określony czas wywołuje określone zadania. Jest więc to nic innego jak dobrze znany użytkownikom Windows Task Scheduler (cron w linuxach), dedykowany jednak dla sharepointa.

Czasomierz w WSS3.0
Czasomierz w WSS3.0

Search Service

Search service to dedykowana dla Sharepointa usługa wyszukująca treści. Treści wyszukiwane są po metatagach, plikach, listach itp. Przy konfiguracji, jaką zastosowaliśmy w poprzedniej części usługa ta nie jest włączona, dlatego przystąpimy do jej uruchomienia. Wybieramy w panelu administracyjnym Operacje, następnie Usługi na serwerze.

[1/2] Nieuruchomiona usługa wyszukiwania
[2/2] Konfiguracja usługi

Jak widać, usługa zgodnie z oczekiwaniami zgłasza się jak wyłączona. Po kliknięciu uruchom przejdziemy przez krótką konfigurację. Odpowiemy na trzy pytania. Po pierwsze, jakie konto powinno kontrolować serwis. Po drugie, jakie konto powinno odpytywać bazę zawartości, po trzecie w końcu jak nazywać się będzie baza danych usługi, na jakim serwerze i z jakiego konta będzie korzystać. Pytanie o harmonogram możemy zostawić bez odpowiedzi, a raczej z odpowiedzią domyślną.

[1/2] Mielenie
[2/2] Uruchomiona usługa

Mamy więc już usługę uruchomioną, a sharepoint będzie pozwalał na wyszukiwanie treści. Popatrzmy jeszcze szybko na czasomierz. Nasza usługa jest już widoczna z informacją o cyklu godzinowym.

Czasomierz z Search Service
Czasomierz z Search Service

Backup i przywracanie

[1/2] Zakres backupu
[2/2] Opcje backupu

Backup i przywracanie, czyli to wszystko, co potrzebne jest nam tylko w przypadkach nagłych, czyli zawsze. Po wybraniu Opcje, następnie Wykonywanie kopii zapasowej dostaniemy do przejścia dwa kroki. W pierwszym ustalamy co chcemy zbackupować. Wybór jest w zasadzie oczywisty, wizard wskazuje wszystkie bazy zawartości, bazy konfiguracyjne oraz całą farmę. Wybieramy co chcemy, w drugim kroku podajemy typ backupu. Obie są jasno opisane. Na koniec podajemy miejsce, gdzie chcemy przechowywać backupy. Uwaga! Pomyśl, by przechowywać backupy na dysku c: maszyny, na której działa usługa jest zły.

[1/2] Backupowe mielenie
[2/2] Podsumowanie backupu

Po kliknięciu ok zostaniemy przeniesieni do okna z podsumowaniem. Okno to odświeżać się bedzie samo i wskazywać etapy backupu. Po odpowiednio długim czasie otrzymamy informacje o poprawnie przeprowadzonym procesie.

Backup automagiczny

Dla wszystkich tych, którzy cenią sobie automatyczne backupowanie co określony czas - polecam skorzystanie z stsadm, czyli consolowej zażądzajki. Konstrukcja jest bardzo prosta, wystarczy uruchomić stsadm z następującymi parametrami.

stsadm.exe -o backup -directory \\xxx.xxx.xxx.xxx\Backup\SHAREPOINT\ -backupmethod full

Przywracanie

[1/2] Przywracanie, etap 1
[2/2] Wybór kopii zapasowej

Proces przywracania jest jeszcze łatwiejszy. Wybieramy Operacje, następnie Przywracanie z kopii zapasowej. System zapyta nas o folder, w którym przechowywane są backupy. Po poprawnym wskazaniu pokaże listę dostępnych kopii zapasowych i poprosi o wskazanie jednej z nich. Zaznaczamy kropeczkę i...

[1/2] Zakres przywracania
[2/2] Konfiguracja baz do przywrócenia

Jeszcze raz możemy wybrać zakres przywracania. Jeśli backup tylko zawierał odpowiednie bazy możemy zdecydować się na przywrócenie samego konfigu, samej bazy zawartości lub wszystkiego. Pełna dowolność. Na końcu czeka nas doprecyzowanie, czy chcemy od nowa skonfigurować nazwy, czy zostawimy takie same. Jeśli zostawiamy, po kliknięciu ok możemy obserwować proces odtwarzania baz, adekwatny do tego z procesu tworzenia kopii.

Podsumowanie

Poszło szybciej niż myślałem, choć nie mogłem się zabrać. Część trzecia dobiegła do końca. Mam nadzieje, że część czwarta będzie bardziej interesująca, a w niej: Zadania w outlooku, kalendarze rezerwacji sal, udostępnianie kalendarzy, forum w wydaniu MS i to wszystko bez Exchange. Pozdrawiam czytających.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.