Blog (88)
Komentarze (1.2k)
Recenzje (0)

1080p na konsolach? Nie dajmy się zwariować!

@TomisH1080p na konsolach? Nie dajmy się zwariować!04.09.2012 17:46

Konsole obecnej generacji miały za zadanie upowszechnić wysokie rozdzielczości w naszych domach. Czy im się to udało? Tak i nie. Nie można nie dostrzec oczywistej roli Xboksa 360 oraz PlayStation 3 w popularyzacji telewizorów HD, ale z drugiej strony współczesne gry konsolowe mają tyle wspólnego z "maksymalnym" 1080p, że szkoda gadać. Firma Sony już zapowiada przyszłościowe telewizory 4K, a tymczasem zdecydowana większość wydawanych obecnie tytułów nie wychodzi ponad 720p. Niektóre mają problemy, żeby w ogóle "wyrobić" tę normę...

O co jednak mi chodzi oraz po co w ogóle ten wpis - podczas niedawnych testów urządzenia do przechwytywania obrazu AverMedia Game Capture HD odezwała się w pamięci jedna ciekawa kwestia odnośnie wyświetlania grafiki przez obie miłościwie panujące nam obecnie konsole HD, której nie każdy być może jest do końca, o ile w ogóle, świadomy. Otóż z PlayStation 3 sprawa jest prosta, bo menu mamy w 1080p, a gry, w zależności od wykorzystywanej rozdzielczości, automatycznie przełączane są na odpowiednią. Rzecz działa sprawnie. Tymczasem Xbox 360...

Nie trzeba mieć sokolego wzroku, żeby dostrzec, że w przypadku maszyny Microsoftu już samo menu w 1080p jest rozciągnięte. Aby nie musieć borykać się z ograniczeniami sprzętowymi, nie ma wersji Full HD graficznego interfejsu, po prostu - wszystko zajmowałoby chociażby więcej pamięci. Obraz jest skalowany i nie ma tak naprawdę większej różnicy, czy zrobi to konsola, czy też telewizor "rozciągnie" nam 720p do 1080p. Wizualnie rezultat jest praktycznie identyczny.

Zupełnie inna bajka jednak jest z grami na Xboksa 360

Na wstępie podlinkowałem, że współcześnie wydawane produkcje chodzą w 720p. Co się dzieje, gdy konsola przerabia to do 1080p, gdyż tak zmyślnie jak PS3 przełączać się między trybami nie potrafi? Oj, nie cuda - złe rzeczy. Jeśli kiedykolwiek wcześniej narzekaliście, że obraz w grze na Xboksie 360 się rozjeżdżał, płynność zabawy potrafiła spaść, zaś tak jak kiedyś dostrzegaliście bez problemu 60 klatek na sekundę, tak teraz tego nie widzicie - przy czym kumpel podobnych problemów u siebie nie zanotował - różnica może być właśnie w odmiennym ustawieniu wysokiej rozdzielczości. Przykład? Wypuszczona niedawno na Xbox Live Arcade przepiękna, ręcznie rysowana platformówka Dust: An Elysian Tail - 1080p zwyczajne pozycję tę (lekko, ale) kaleczy.

Także 720p w przypadku Xboksa 360 i 1080p na PlayStation 3, takie są oto zalecenia. Że bez sensu na sprzęcie Microsoftu ciągle przestawiać na wyższą rozdziałkę, gdy gra to obsługuje? Na 99% nie macie w swojej bibliotece tak "zaawansowanej" produkcji. Niech TV "obrabia" obraz, naprawdę nie warto tracić na płynności. Zdaję sobie sprawę, że dostrzegalność opisywanej kwestii może być ulotna i nie każdy to odczuje, spróbujcie jednak i napiszcie, co się zmieniło...

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.