Blog (19)
Komentarze (63)
Recenzje (0)

[OpenGL] Visual Studio 2010

@vircung[OpenGL] Visual Studio 201001.07.2012 18:17

Ostatnie zmagania na uczelni w tym semestrze za mną. Mogę więc rozpocząć cykl wpisów w pełni poświęconych OpenGL, o którym niedawno wspomniałem. Na początku oczywiście trzeba poustawiać to i owo w nowym projekcie aby odpowiadał oczekiwaniom. Zabieramy się, więc do dzieła!

O bibliotece słów kilka

Zazwyczaj przy dodawaniu nowych bibliotek, z których korzystamy, kopiujemy ich zawartość do odpowiednich folderów zawierających nagłówki, pliki .lib oraz .dll, które są przeszukiwane przez kompilator/IDE. Dla Visual Studio 2010 są to foldery


C:\Windows\System\  lub  C:\Windows\System32\                (miejsce dla plików .dll)
C:\Program Files\Microsoft Visual Studio 10.0\VC\include\    (miejsce dla nagłówków .h)
C:\Program Files\Microsoft Visual Studio 10.0\VC\lib\        (miejsce dla bibliotek .lib)

Chcąc aby tworzony projekt był przenośny między maszynami i niezależny od zainstalowanych już bibliotek, konieczne jest odpowiednie skonfigurowanie projektu. Podstawową wymaganą biblioteką przy pracy z OpenGL jest GLUT czyli The OpenGL Utility Toolkit, która ułatwia proces tworzenia i zarządzania aplikacją. Z racji tego, że ostatnie wydanie tej biblioteki było w sierpniu 1998 roku, będę używał bliźniaczej biblioteki o otwartych źródłach FreeGLUT. Już przygotowaną paczkę dla MSVC (Microsoft Visual C++) możecie pobrać z tej strony.

Po pobraniu biblioteki, kolejne czynności jakie wykonałem to


E:\code_remote\OGL\

[list][item]stworzenie nowego repozytorium na github, dostępne pod tym linkiem [/item][item]sklonowanie go do wybranego przez siebie folderu

[/item][item]utworzenie nowego projektu w Visual Studio w podanym wyżej katalogu[/item][/list]

A teraz VS2010

Ważne jest aby zaznaczyć, że to ma być pusty projekt w języku C++. Następnie kopiujemy do projektu foldery ze ściągniętej paczki i zmieniamy nazwę folderu z bin na dll. Struktura projektu powinna wyglądać następująco

Teraz trzeba ustawić odpowiednie ścieżki aby kompilator mógł ich użyć. Z menu kontekstowego wybierz "Properties". Z rozwijanej listy na górze okna zmień z konfiguracji "Active" na "All Configurations". W zakładce "Configuration Properties ->VC++ Directories" edytuj "Include Directories" oraz "Library Directories". Do pierwszej podanej wyżej zmiennej dodaj wartość


$(ProjectDir)include\

natomiast do drugiej


$(ProjectDir)lib\

"$(ProjectDir)" jest to macro, które wskazuje bezpośrednio na katalog w którym znajduje się projekt niezależnie od miejsca w którym się znajduje. Na zdjęciu poniżej możesz zobaczyć jaką wartość ma u mnie i porównać z tą u siebie.

Oraz test

Tak skonfigurowana Solucja jest przygotowana do rozpoczęcia pracy z OpenGL. Możesz używać jej jako szablonu dla każdego nowego programu. W repozytorium na github jest odpowiedni tag, aby można było w łatwy sposób odnaleźć tą wersję. Dołączam również program demonstrujący, że powyższa konfiguracja działa. Wyświetla on biały kwadrat na czarnym tle.

Teraz możemy przejść do rzeczy istotniejszych, czyli do samego OpenGL'a. Tak więc opisem co się dzieje tam w środku i jak tym sterować zajmę się w kolejnych wpisach. Jeżeli natomiast masz jakieś sugestie lub napotkałeś problemy zachęcam do skontaktowania się. Razem na pewno znajdziemy rozwiązanie :)

Ciao :)

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.