Blog (1)
Komentarze (53)
Recenzje (0)

Dzieci w sieci — kampanie społeczne... i rozmyślania wiosenki83

@wiosenka83Dzieci w sieci — kampanie społeczne... i rozmyślania wiosenki8325.01.2015 19:35

Jedną z moich ulubionych form spędzania wolnego czasu jest jazda na rowerze. I tak jeżdżąc po okolicy, w ciągu kilku ostatnich lat zaobserwowałam dość niepokojącego zjawisko. Dzięki dofinansowaniom w ciągu kilku lat w mojej okolicy powstało wiele miejsc, gdzie dzieci i młodzież mogą wspólnie spędzać czas. Orlik, skatepark, liczne place zabaw. (Spokojnie... to jeszcze nie wzbudza mojego niepokoju). Wszystko to o czym marzyliśmy w dzieciństwie... a właściwie nawet nie marzyliśmy. Mieliśmy plac zabaw, który był nieustannie okupowany. Przy huśtawkach działał komitet kolejkowy, a niemiłosiernie skrzypiąca karuzela obwieszona była wybrudzonymi, szczęśliwymi dzieciakami. Zresztą były jeszcze trzepaki, place budowy i wiele innych niewłaściwych do zabawy miejsc... A teraz jeżdżę rowerem po okolicy i mijam zazwyczaj piękne, kolorowe, place zabaw, które są zazwyczaj puste. Czasem widzę na nich młode mamy z maluchami... ale gdzie kilkuletnie dzieci, gdzie młodsze nastolatki? Niż demograficzny? Kosmici? Nie... w dużej mierze Internet.

Zaczęłam drążyć temat. Trochę obserwacji, wywiadów ze znajomymi... I już nie miałam wątpliwości, że to Sieć. Internet jest dla młodzieży na tyle atrakcyjny, że często wygrywa z innymi formami spędzania wolnego czasu. Owszem, generalizuję. Ale czy to nie wspaniałe dla rodziców, że dziecko nie nudzi się, nie stoi nad głową marudząc? Włącza komputer i pyk...spokój. Często złudny spokój. Internet to wachlarz możliwości, ale i źródło wielu zagrożeń. A gdy pojawiają się zagrożenia i uświadomimy sobie (jako społeczeństwo) ich moc, z czasem pojawią się pomysły jak można im zapobiegać. Dlatego co pewien czas pojawiają się rozmaite kampanie społeczne, bardziej lub mniej udane. Ostatnio trafiłam na kampanię „Dodaj znajomego“.

Kampania porusza problem agresji w Internecie. Podejmuje próbę uzmysłowienia młodym ludziom, że wirtualne słowa mają moc prawdziwego oddziaływania na emocje drugiej osoby. Wcześniej trafiłam na kampanię, na którą składały się ciekawe spoty. Hasło „Wyloguj się do życia“, uważam za bardzo trafne i chwytliwe. Pomysł bazuje na ukazaniu alternatywnych pomysłów na spędzanie czasu.

Na stronie poświęconej kampanii „Wyloguj się do życia" można znaleźć garść faktów dotyczących dzieci w sieci. I tak możemy dowiedzieć się, że: „97% badanych uczniów szkół ponadgimnazjalnych ma dziś dostęp do Internetu w swoim domu“ ( Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej, 2013, Konsumpcja substancji psychoaktywnych przez młodzież szkolną – Młodzież 2013) oraz że: „32% nastolatków w Polsce w wieku 11-16 lat, bez powodzenia próbuje mniej czasu spędzać w Internecie. Oznacza to, że straciło nad tym kontrolę“ (Projekt EU Kids Online – Polskie Dzieci w Internecie. Zagrożenia i bezpieczeństwo na tle danych dla UE).

Już w 2012 roku pojawiła się kampania mająca podobne cele jak „Wyloguj się...“ czyli „W którym świecie żyjesz?“ [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=Um8ZTxYIQLg] Ciekawy spot, jednak moim zdaniem większą siłę ma kampania, która nie tylko wskazuje zagrożenie, lecz również pokazuje jasne strony spędzania czasu z przyjaciółmi w realu.

Rozumiem, że problem istnieje, rozumiem też, że takie kampanie mogą przynieść wiele dobrego... nadal gdzieś wewnętrznie nie rozumiem tej pustki na placach zabaw. Istnieje jakaś przepaść między młodzieżą, która dorasta w świecie z Internetem... a taką mną... osobą, która dorastała bez tego dobra. Wciąż zadziwia mnie, że młodzieży trzeba tłumaczyć, że świat realny jest ciekawy, że sami często tego nie dostrzegają. Ale cóż ja mogę wiedzieć o uzależnieniu młodzieży od Internetu, o nowym typie relacji... jeśli głównym nałogiem moim i przyjaciół, gdy byliśmy w podstawówce, był Pegasus... i w dodatku nigdy nie uratowałam księżniczki w Super Mario Bros...

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.