Algorytm Facebooka do wykrywania fałszywych kont. Twórcy tłumaczą, jak działa

Algorytm Facebooka do wykrywania fałszywych kont. Twórcy tłumaczą, jak działa06.03.2020 11:38
Oszuści mają coraz trudniejsze życie na Facebooku /fot. Shutterstock

Facebook opracował zaawansowany algorytm pomagający w wyszukiwaniu fałszywych i spamerskich kont, zanim jeszcze rozpoczną swoją działalność. W ubiegłym roku pomógł usunąć aż 6,6 miliarda tzw. fejków. Tajniki działania algorytmu zdradził Daniel Bernhardt, szef działu projektowego Facebooka, w rozmowie z portalem zdnet.

Każdego dnia Facebook blokuje miliony prób rejestracji fałszywych kont. Najważniejszym elementem weryfikacji konta według serwisu jest numer telefonu. Jednak i tego rodzaju zabezpieczenie łatwo można obejść, bez podawania własnych danych. Na przykład przy pomocy generatorów typu my trash mobile.

Na pewno istnieją jeszcze setki innych sposobów, a wówczas Facebookowi pozostaje jedynie wyszukiwanie fałszywych kont po ich aktywności. I tutaj wchodzi Deep Entity Classification (DEC), czyli algorytm prześwietlający każde konto i użytkowników należących do grona znajomych czy tych samych grup. Narzędzie korzysta z uczenia maszynowego w celu analizy konkretnych interakcji.

Walka z fałszywymi kontami na Facebooku to nie walka z wiatrakami

Algorytm tworzy tzw. schematy behawioralne zweryfikowanych prawdziwych użytkowników, a następnie porównuje je z resztą kont. Nie zwraca więc tylko uwagi na takie dane jak moment utworzenia konta, data urodzin, częstotliwość wysyłania zaproszeń do znajomych i ich autentyczność. DEC sprawdza również profile znajomych, grup i stron z którymi potencjalnie fałszywy użytkownik wchodzi w interakcję.

DEC sprawdza i zapisuje informacje nawet takie jak średnia liczba grup na znajomego, czy średnia ilość użytkowników w grupach. Do każdego konta algorytm przypisuje ponad 20 tysięcy różnego rodzaju danych opisujących interakcje konta, znajomych, grup itd. Następnie porównując te informacje jest w stanie stwierdzić, czy to fałszywe konto, czy też nie. Oczywiście sposób nie jest idealny, ale Facebooka zadowala jego skuteczność.

Twórcy narzędzia sądzą, że jest dużo lepsze od standardowych zabezpieczeń antyspamerskich. Dzięki wykorzystaniu uczenia maszynowego, algorytm stale ewoluuje, co utrudnia oszustom zrozumienie jego sposobu działania. I wedle danych podawanych przez Facebooka, DEC jest bardzo skuteczny. Aktualnie liczba fałszywych kont na portalu ma wynosić poniżej 5 proc., czyli około 125 milionów.

Druga strona medalu, czyli uczciwi mogą oberwać przypadkiem

Należy jednak pamiętać, że algorytm ma pewne wady. Może za nieprawdziwe uznawać konta uczciwych użytkowników, o ile ci postępują w sposób niezgodny ze schematem. Jeśli jesteś zapisany do wielu grup i chętnie wykorzystujesz Facebooka do komentowania, ale masz tylko kilkoro znajomych, to istnieje ryzyko usunięcia również twojego konta. Jakkolwiek absurdalnie to nie brzmi, aby mieć spokój z Facebookiem, trzeba zachowywać się na nim w sposób szablonowy; dodawać znajomych i publikować sporadycznie posty, a nie tylko używać martwego profilu do udziału w dyskusjach na grupach czy pod postami innych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.