Amazon chce opatentować autoryzację transakcji przez selfie i mimikę

Amazon chce opatentować autoryzację transakcji przez selfie i mimikę14.03.2016 16:25

Co jakiś czas mamy do czynienia z kolejnymi doniesieniami o tym, że wkrótce czeka nas koniec wykorzystywania haseł do weryfikacji tożsamości w Sieci. Dotyczy to między innymi jednej z najbardziej wrażliwych kwestii, czyli autoryzacji transakcji internetowych. Do amerykańskiego urzędu patentowego trafił właśnie wniosek Amazona, który chce do tego wykorzystać mimikę twarzy.

Ostatnio o pracach nad rozwiązaniem, które docelowo ma zastąpić hasła informowaliśmy w kontekście planów W3C. Chodziło tam o zaadoptowanie standardu FIDO 2.0 i popularyzację ujednoliconego sposobu weryfikowania swojej tożsamości w oparciu o szyfrowanie asymetryczne. Plany Amazona na tym tle wypadają dość prymitywnie, co potencjalnie może powodować, że spopularyzują się znacznie wcześniej.

Logowanie się za pomocą zdjęcia własnej twarzy to oczywiście nie jest pierwszy pomysł tego typu, jednak biorąc pod uwagę, że stoi za nim tak istotna w branży e-commerce korporacja, jak Amazon, należy go traktować poważnie. Wniosek patentowy opisuje metodę robienia zakupów, która oprócz selfie będzie wymagała od użytkownika konkretnej akcji. Mowa o opracowaniu takiego mechanizmu, który ma zapobiec na przykład wykorzystywaniu przez oszusta zdjęcia osoby mającej autoryzować transakcję.

[1/2]
[2/2]

W praktyce po zaakceptowaniu transakcji w sklepie internetowym, witryna czy aplikacja uruchomi aplikację aparatu i przeprowadzi dwuetapową weryfikację. Pierwszym z nich będzie oczywiście rozpoznanie twarzy. Następnie na wyświetlaczu urządzenia pojawi się komunikat z prośbą na przykład o zamruganie prawym okiem. Trzeba przyznać, że nawet na schematycznych rysunkach załączonych do wniosku, wygląda to tak samo głupio, jak brzmi.

To oczywiście nie świadczy o tym, że na autoryzowanie transakcji poprzez zabawę w kalambury ze smartfonem zabraknie chętnych. Zapewne wręcz przeciwnie. Biometria nawet w tak prymitywnym wydaniu jest dziś gorącym tematem, więc wkrótce można się spodziewać kolejnych prób zrealizowania jej w najprostszy możliwy sposób. Trzeba sobie jednak zadać pytanie o to, na ile pogoń za tak pojmowaną biometrią jest rzeczywiście gwarancją bezpieczeństwa, a na ile efektownym i nietrudnym do do oszukania zabezpieczeniem mobilnych transakcji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.