Amazon znów okradziony. Pracownicy wyprowadzali wrażliwe dane dla zysku

Amazon znów okradziony. Pracownicy wyprowadzali wrażliwe dane dla zysku02.10.2018 14:16

Przedsiębiorstwa mogą zostać zaatakowane na wiele sposobów, ale jednym z sześciu największych zagrożeń, jakie wymieniają specjaliści, jest brak lojalności pracowników. To właśnie spotkało Amazon w Polsce, gdzie szajka złodziei wynosiła z magazynów drogi sprzęt elektroniczny i AGD. W Chinach i USA zaś pracownicy zostali przekupieni i wyprowadzili wrażliwe dane oraz manipulowali systemem ocen.

Niezależnie od rozmiaru firmy i wydatków na cyberbezpieczeństwo nigdy nie ma gwarancji, że żaden pracownik nie da się podejść dobrym atakiem socjotechnicznym, by kliknąć szkodliwy link albo otworzyć zainfekowany dokument. Tym razem jednak pracownicy działali zupełnie celowo. W zamian za łapówkę zgodzili się udostępnić poufne dane na zewnątrz. Ponemon Institute prognozuje, że roczne koszty tego incydentu w Amazonie wyniosą co najmniej 8 milionów dolarów. Poważnie naruszona została spójność sklepu i wiarygodność systemu ocen towarów.

Pracownikom średniego szczebla z chińskiego oddziału Amazonu i kilku ze Stanów Zjednoczonych zarzuca się przyjmowanie pieniędzy od pośredników za różne działania na niekorzyść Amazonu. Na liście jest między innymi ujawnianie poufnych danych, danych osobowych klientów i pełnej treści korespondencji. Ponadto za opłatą ponownie aktywowali zablokowane konta i usuwali negatywne opinie. Kontakt z klientem odbywał się przez pośredników, którzy docierali do pracowników Amazonu, mających odpowiednie uprawnienia w systemie.

Łapówki były całkiem przyzwoite. Ich wartość wahała się między 80 i 2 tys. dolarów, zależnie od świadczonych usług. Usunięcie złej opinii kosztuje 300 dolarów, ale ponieważ usługa sprzedawana bywa w pakietach, sklepy korzystające z Amazonu płaciły nawet 1500 dolarów za usunięcie minimum 5 opinii. Ponadto pracownicy Amazonu przekazywali dane autorów negatywnych opinii pośrednikom, by sklep mógł się z nimi kontaktować bezpośrednio. Zwykle zawierana była ugoda, na mocy której za korzyści majątkowe klient wycofywał niepochlebne recenzje.

W przypadku Amazonu, którego model biznesowy bazuje na udostępnieniu platformy handlowej milionom innych sprzedawców, takie działanie jest niezwykle szkodliwe. Manipulowanie ocenami odbija się negatywnie na reputacji Amazonu jako całości i wielu klientów może wprowadzić w błąd. Obecnie Amazon ograniczył pracownikom dostęp do opisanych wyżej działań i zaczął je ściśle kontrolować. Ponadto Amazon planuje model biznesowy, obowiązujący w Chinach, gdyż jest świadom, że kiepsko opłacani pracownicy chętnie będą podejmować podobne działania za pieniądze. Nie ma jednak mowy o konkretach, nie wiemy więc, czy pracownicy dostaną podwyżkę, czy zostaną zastąpieni kolejnymi maszynami.

W oświadczeniu prasowym Amazon straszy także karami dyscyplinarnymi i prawnymi.

Dbamy o to, by nasi pracownicy przestrzegali wysokich standardów etycznych. Każde naruszenie zasad obowiązującego Kodeksu pociągnie za sobą kary dyscyplinarne, włącznie z wygaśnięciem umowy oraz potencjalnymi – prawnymi i karnymi – sankcjami. Nie tolerujemy łamania naszych zasad i w przypadku wykrycia nagannego postępowania, przeciw winnym niezwłocznie zostaną podjęte stosowne kroki.

Błażej Pilecki, Bitdefender Product Manager z firmy Marken, zwrócił uwagę na to, że problem dotyczy nie tylko Amazonu, ale też wielu innych przedsiębiorstw, działających w Chinach.

Zgodnie z wynikami ostatnich badań Reutersa, sprzedaż hurtowych danych o klientach jest w Chinach taktyką bardzo popularną, przynoszącą duże zyski. Wyprowadzane dane zwykle obejmują zapisy bankowe, historie przeglądania stron internetowych, numery telefonów komórkowych i numery rejestracyjne pojazdów. Te cenne informacje zwykle pozyskiwane są od pracowników firm.
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.