AMP HTML: Google chce przyśpieszyć mobilne strony internetowe

AMP HTML: Google chce przyśpieszyć mobilne strony internetowe07.10.2015 19:15
Redakcja

Strony internetowe nie przypominają obecnie tych, które znaliśmy jeszcze kilka lat temu: rozwój technologii webowych doprowadził do tego, iż stały się one znacznie bardziej rozbudowane. To niestety spowolniło ich działanie i zwiększyło wymagania stawiane przed przeglądarkami. Projekt Accelerated Mobile Pages rozpoczęty przez Google ma zminimalizować ten problem.

O ile na komputerach stacjonarnych i laptopach nawet ciężkie witryny nie są na ogół większym problemem, o tyle sytuacja wygląda znacznie gorzej na urządzeniach mobilnych. Wiele dynamicznych treści, obrazki i setki linii kodu JavaScript są w stanie znacznie spowolnić ich ładowanie i działanie. To powoduje nie tylko szybsze rozładowywanie się smartfonów i tabletów, ale przede wszystkim irytację użytkowników. Ta może natomiast doprowadzić do tego, że przestaną oni odwiedzać daną witrynę – wydawcy nie mogą sobie na to pozwolić.

Otwarta inicjatywa Accelerated Mobile Pages ma zapobiec tego typu przypadkom. Podstawowym celem Google i innych firm w niego zaangażowanych jest uczynienie mobilnego Internetu przejrzystym, szybkim, a zarazem takim, gdzie nie trzeba będzie rezygnować z reklam, bez narażania użytkowników na zdenerwowanie. W tym celu stworzono otwartego frameworka AMP HTML, który wykorzystuje istniejące technologie webowe, a który pozwala na szybkie tworzenie lekkich stron dla urządzeń mobilnych. Framework jest podzbiorem HTML, który ma na celu zapewnienie jak najwyższej wydajności przy ładowaniu treści statycznych.

Jak dokonano przyśpieszenia? Podstawowym założeniem jest znaczne ograniczenie użycia kodu JavaScript, bo to właśnie on odpowiada za największe spowolnienia. Zamiast tego nacisk położono na Web Components, a także wykorzystanie CSS. W szybszym dostarczaniu danych do użytkowników mobilnych mają także pomóc systemy dystrybucji treści (CDN) i serwery Google – z tych buforów będzie mógł korzystać każdy, zupełnie za darmo i przy zachowaniu kontroli nad umieszczonymi w nich treściami. Efekty, jakimi chwali się Google, są zachęcające: strony wykorzystujące AMP HTML ładują się od 15% do aż 85% szybciej niż ich standardowe odpowiedniki. Wyniki te osiągnięto na Nexusie 5 przy połączeniu 3G.

Już teraz do inicjatywy przyłączyło się 30 dużych wydawców z całego świata. Oprócz Google na liście znajdziemy m.in. Twittera, WordPress.com, LinkedIn, a także Pinterest. Wsparcie dla frameworka zapewnią niektóre z systemów zarządzania treścią, dzięki czemu będą automatycznie generowały odpowiedni i szybki kod bez konieczności ręcznego wykonywania zmian. Inicjatywa dopiero wystartowała i korporacja zaznaczyła, że jest otwarta na dyskusję: niektóre z przyjętych założeń i ograniczeń mogą okazać się zbyt restrykcyjne, warto więc nad nimi debatować. Zainteresowanych odsyłamy na GitHub, tam można znaleźć wszystkie pliki projektu i przykładowe scenariusze użycia.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.