App Store 2.0 – Apple próbuje wymyślić sklep z aplikacjami na nowo, jako usługę

App Store 2.0 – Apple próbuje wymyślić sklep z aplikacjami na nowo, jako usługę08.06.2016 22:29

Mogłoby się wydawać, że forma dystrybucji oprogramowania oparta na sklepach, została wyczerpana i trudno zaoferować w tej kwestii jakiekolwiek szczególnie istotne zmiany. O skuteczności takiego rozwiązania może świadczyć fakt, że w ciagu kilku lat sklepy stały się standardem, bez którego trudno dziś sobie wyobrazić korzystanie z jakiegokolwiek systemu operacyjnego. Nie znaczy to jednak, że koncepcji nie można udoskonalić, co zaprezentowało właśnie Apple.

Trzeba przyznać, ze App Store dość mocno wyróżnia się na tle innych sklepów. Mowa tutaj przede wszystkim o restrykcyjnym regulaminie, do którego muszą się stosować programiści, prowizjach pobieranych za transakcje realizowane przez iTunes czy w zasadzie całkowicie autokratycznej moderacji. Na łamach The Verge ukazał się właśnie obszerny artykuł zatytułowany App Store 2.0, w którym znaleźć można informacje o zmianach, jakie do sklepu wprowadzi wkrótce Apple.

Najważniejszą z nich stanowi model opłacania aplikacji oparty o subskrypcję. Użytkownicy będą mogli zatem za opłatą korzystać z dobrodziejstw App Store przez miesiąc, dwa miesiące, kwartał, aż do roku. Ma to rozwiązać problem z aktualizacjami – zdarzało się, że twórcy oprogramowania publikowali w App Store kolejne duże aktualizacje jako nowe programy, aby uniknąć sytuacji, kiedy użytkownik opłacając pierwszą wersję aplikacji, otrzymuje za darmo kolejną.

Pomysł jest oryginalny i może znaleźć naśladowców, Apple zaś bierze na siebie ryzykowną rolę pioniera. Abonamenty w sklepie z aplikacjami to jedna z kilku nowości, jakie trafią w najbliższym czasie do App Store. Mowa między innymi o opisywanym przez nas wcześniej zredukowanym okresie dzielącym zgłoszenie aplikacji przez programistę i jej pojawienie się w sklepie.

Ważne różnice będą także dotyczyły programistów, czy raczej ich portfeli. Otóż wspomniany wcześniej model oparty na subskrypcji (w Sieci nie zabrakło stwierdzeń o sklepie-jako-usłudze) będzie także wiązał się z niższymi prowizjami pobieranymi przez Apple, z 30% do 15%, a zatem większymi zyskami dla twórców oprogramowania. Oczywiście korporacja nie omieszkała sobie wyrównać takiej decyzji – zapowiedziano także, że w App Store pojawią się nieinwazyjne reklamy promujące aplikacje. Zmiany wejdą w życie po 13 czerwca.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.