Apple chce sprzedawać usługi w pakiecie. Wydawcy prasy mówią "nie"

Apple chce sprzedawać usługi w pakiecie. Wydawcy prasy mówią "nie"15.11.2019 06:00
Oficyny wydawnicze obawiają się o spadek zysków, fot. Shutterstock.com

Z doniesień Bloomberga wynika, że w 2020 roku Apple chce wprowadzić usługę agregacyjną na wzór Amazon Prime, która pozwoli za pojedynczą opłatą korzystać z zasobów Apple Music, TV+ oraz News+. Nie wszyscy są jednak z tego powodu zadowoleni.

Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi oczywiście o pieniądze. Bardzo duże pieniądze, które wydawcy prasy – jak sami twierdzą – stracą po zmianie modelu abonamentowego. Klucz do zagadki stanowi system, w jakim Apple się z oficynami wydawniczymi rozlicza. A ten już teraz nie jest przesadnie korzystny dla wydawnictw.

Każdy subskrybent płaci 9,99 dol. za miesiąc. Połowa trafia do kasy Apple'a. Druga natomiast jest dzielona pomiędzy wydawców z uwzględnieniem liczby wyświetleń, jaką wygenerowały ich tytuły. Nie ma więc znaczenia, na ile dane pismo wycenione jest w wersji papierowej.

Dodatkowo, jak nadmienia CNBC, wydawnictwa zwracają uwagę na relatywnie skromną popularność News+. Jak czytamy, usługa ma zaledwie 200 tys. aktywnych subskrybentów. Dla odniesienia, Apple Music ma ich ponoć 60 mln. Co ciekawe, obwiniają za to dział marketingu Apple'a, który ich zdaniem nie prowadzi dostatecznie wielu kampanii.

Tylko przychód ze sprzedaży

Problem rozliczeń nie dotyczy sektora wideo ani muzycznego. W tym pierwszym przypadku Apple z góry umawia się na określoną kwotę, w tym drugim obowiązuje zaś stały przelicznik odtworzeń na zarobek. Tymczasem jasnym jest, że subskrypcja łączona musi być tańsza niż wszystkie trzy oferty pojedynczo. Oficyny obawiają się zmniejszenia puli pieniędzy do podziału.

Zwracają przy tym uwagę, że obecny system jest krzywdzący dla tych, którzy zmagają się z wyższymi kosztami, jak na przykład National Geographic. Nominalnie twórcy rekompensują sobie wydatki wyższą ceną pisma, pomimo niższych nakładów. W systemie News+ to niemożliwe.

Oczywiście nie sposób przemilczeć drugą stronę medalu. Gdy Apple wprowadzi już usługę wspólną dla wszystkich treści, to prawdopodobnie liczba wyświetleń poszczególnych tytułów w News+ ulegnie znaczącemu zwiększeniu. Strzelam, że wiele osób pierwotnie zainteresowanych tylko filmami i muzyką zajrzy do zbioru magazynów z czystej ciekawości, traktując to jako miły gratis. Do tego wzrosnąć powinna sama liczba aktywnych abonentów.

Summa summarum w tej chwili ciężko określić, czy wydawcy naprawdę zostaną poszkodowani. Im się tak wydaje, ale finał zależy od zbyt wielu zmiennych, aby już teraz ferować wyroki. A swoją drogą jeśli się wydawnictwom model biznesowy nie podoba, to przecież mogą swoje tytuły z Apple News+ zabrać. Tego nikt nie zabrania—a jakoś nikt nie chce uciekać, tylko kręcą nosem.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.