Apple i U2 chcą muzyki odpornej na piractwo i wierzą, że ludzie ją kupią

Apple i U2 chcą muzyki odpornej na piractwo i wierzą, że ludzie ją kupią22.09.2014 11:13
u2.com

Zabezpieczenia antypirackie popadły w niełaskę i kolejni wydawcy treści je porzucają, notując przy tym zaskakujące niekiedy wyniki sprzedaży. Kilkukrotnie zanotowano spadek piractwa po usunięciu DRM z materiałów muzycznych lub filmowych. Tym bardziej dziwi nowy pomysł firmy Apple, który ochoczo poparł ich nowy partner – irlandzka grupa U2.

u2.com
u2.com

Inżynierowie z firmy Apple pracują nad nowym formatem plików muzycznych. Ma on być oczywiście tak ekscytujący i kuszący, że fani nie będą mogli powstrzymać się przed kupnem płyt w postaci cyfrowej. Bono już obiecał, że za 18 miesięcy nowy album jego grupy będzie można kupić w nowym, audiowizualnym, interaktywnym formacie. Lider U2 obiecał także, że format przywróci graficzną oprawę albumu w najpotężniejszej formie oraz umożliwi odtwarzanie tekstu i zajrzenie za kulisy piosenek na iPadzie lub ogromnym, płaskim ekranie.

Brzmi znajomo? Zdecydowanie. 5 lat temu mówiło się o formacie CMX, który wspólnymi siłami chciały stworzyć wytwórnie Warner, Universal, EMI i Sony Music. W pliku zapisany miał być dźwięk, okładka płyty, tekst piosenki i wideo. Apple również robił już podejście do takiego sposobu zapisu utworów – jego format nosił nazwę roboczą Cocktail.

Reality Distortion Field może i działa, ale Bono jest na nie odporny (albo ma własne). Lider U2 obiecał, że nowy format będzie zabezpieczony i nie da się go „piracić”. Tym samym cofnie dystrybucję muzyki o kilka lat. Steve Jobs powiedział kiedyś: wierzymy, iż 80% osób nielegalnie pobierających muzykę nie chce jej kraść. Naszym zdaniem zdobywaliby ją legalnie, gdyby ktoś zaoferował im konkurencyjny, pociągający sposób. W roku 2007 CEO firmy Apple nawoływał także do pozbycia się DRM, który nie rozwiązuje żadnych problemów z naruszaniem praw autorskich, i przekonywał wydawnictwa muzyczne do licencjonowania muzyki dla iTunes bez antypirackich zabezpieczeń. W tym samym roku, jako pierwsza z tych największych, zdecydowała się na to wytwórnia EMI. W styczniu 2009 roku firma Apple ogłosiła, że już 80% muzyki w iTunes nie ma żadnych mechanizmów DRM. Trwające obecnie prace w pewnym stopniu pogrzebią starania Steve'a Jobsa.

Format ten wydaje się być szczególnie nietrafiony w czasach, kiedy społeczeństwo nie tylko nienawidzi DRM, ale też przekonuje się do modelu dostępowego (Spotify, Deezer, Google Music All Access). Szacuje się, że w ciągu najbliższych 5 lat usługi muzyczne, bazujące na subskrypcji, będą generować 71% dochodu z cyfrowej dystrybucji muzyki. Apple kupił Beats Audio prawdopodobnie po to, by zdobyć kawałek tego tortu, ale najwyraźniej tradycyjnej sprzedaży cyfrowych plików nie porzuci.

Opracowywany format cofnie nas o kilka lat nie tylko w dziedzinie dystrybucji, ale ten drugi aspekt niekoniecznie będzie negatywny. Z wypowiedzi Bono wynika, że Apple i U2 chcą wskrzesić ideę albumu muzycznego jako całości składającej się z okładki, zestawu utworów i różnych materiałów dodatkowych. To posunięcie z pewnością ucieszy „staromodnych” miłośników muzyki, którzy na Spotify zapisują całe płyty i z nostalgią spoglądają w kierunku pięknie wydanych winyli.

U2 podczas koncerty na konferencji prasowej Apple'a, u2.com
U2 podczas koncerty na konferencji prasowej Apple'a, u2.com

Współpraca Apple i U2 będzie trwać dalej. Po firmowanym przez irlandzką grupę iPodzie więzy zostały zacieśnione, a w tym roku mogliśmy obserwować kolejne wspólne przedsięwzięcie. Podczas konferencji prasowej, na której zaprezentowany został między innymi iPhone 6, Tim Cook ogłosił, że każdy może pobrać nowy album U2 z iTunes bez opłat. Atrakcyjny gest został jednak okrzyknięty PR-ową katastrofą – płyta znalazła się w bibliotekach 500 milionów klientów iTunes, czy tego chcieli, czy nie. A trzeba zaznaczyć, że nie wszyscy kochają irlandzką grupę. Firma Apple musiała udostępnić narzędzie, które usunie Songs of Innocence z bibliotek wściekłych użytkowników i skasuje ślad po płycie z historii zakupów.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.