Apple miało świetny rok, ale następny kwartał może rozczarować

Apple miało świetny rok, ale następny kwartał może rozczarować26.10.2012 17:41
Marcin Paterek

Apple może uznać 2012 rok fiskalny za bardzo udany. Firma zamknęła go z zyskiem na poziomie 41,73 miliarda dolarów, co jest wynikiem o blisko 61 procent lepszym niż rok temu. Mimo to inwestorzy nie są zadowoleni.

Siłą napędową koncernu okazał się iPhone, którego kupiło 125 milionów osób (niemal o 74 proc. więcej niż w 2011 r.). Na drugim miejscu uplasował się iPad, który trafił do 58,3 mln klientów (wzrost o 82 proc.), ale nie spełnił pokładanych w nim nadziei — przewidywana sprzedaż zmalała zwłaszcza w ostatnim kwartale, zapewne z powodu plotek dotyczących iPada Mini. W porównaniu z wynikami smartfonów i tabletów, pozostałe produkty Apple wyglądają niemal jak „statyści”. iPod znalazł co prawda ponad 35 mln nabywców, lecz jest to wynik o 18 proc. gorszy niż rok temu. Z kolei komputery Mac kupiło 18,15 mln ludzi (wzrost o 6 proc.), z czego aż cztery na pięć egzemplarzy stanowiły MacBooki. Stawkę zamyka AppleTV z 5,3 mln sprzedanych egzemplarzy. Mimo to firma nie ma się czego wstydzić, bo wynik ten jest dwukrotnie wyższy niż w 2011 r.

Sporym sukcesem może pochwalić się także iCloud, usługa przeznaczona do przechowywania danych w chmurze i synchronizowania wszystkich urządzeń. Jeszcze w lipcu 2012 r. korzystało z niej 150 milionów osób, a do końca września liczba ta urosła o kolejne 40 mln. Z kolei Bloomberg donosi, że Apple rozpoczęło negocjacje z wytwórniami płytowymi i chce uruchomić własną usługę strumieniowania muzyki w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2013 r. Wszystkie szczegóły mają być ustalone ponoć do połowy listopada.

Uwadze Apple nie umknęła wczorajsza premiera tabletu Surface. Tim Cook przyznał, że nie miał jeszcze okazji używać urządzenia Microsoftu, ale z tego, co przeczytał, wnioskuje, że jest to „raczej upośledzony” sprzęt. Prawdopodobnie można by zaprojektować samochód, który lata i pływa, ale nie sądzę, by taki model sprawdzał się w którymkolwiek z tych zastosowań — stwierdził.

Szef koncernu podjął również wątek iPada Mini. Jego zdaniem Steve Jobs miał rację mówiąc, że 7-calowe urządzenia są za małe i Apple nigdy by takiego tabletu nie zaprojektowało. Jak podkreślił, ekran iPada Mini wyświetla tyle samo pikseli, co ekran iPada 2, dzięki czemu właściciele nowego modelu mogą bez problemu korzystać z ponad 275 tysięcy aplikacji. iPad Mini jest produktem fantastycznym, a nie upośledzonym jak 7-calowe tablety. To zupełnie inna liga — porównał. Z kolei Peter Oppenheimer z Apple uważa, że iPad Mini został prawidłowo wyceniony. Kiedy zdecydowaliśmy się go stworzyć, nie chcieliśmy zaoferować małego, taniego tabletu. Naszym celem było zrobienie mniejszego iPada, który będzie oferował takie same wrażenia z użytkowania, jak duże modele — wyjaśnił.

Choć sprzedaż urządzeń Apple rośnie, nie da się nie zauważyć zjawiska kanibalizacji. iPhone systematycznie wygryza z rynku iPoda, premiera iPada Mini obniża zyski ze sprzedaży iPada, a MacBook wyraźnie dominuje nad stacjonarnym Makiem. Taki rozwój firmy i uwikłanie się w wiele inwestycji związanych z produkowaniem nowego sprzętu nie podoba się inwestorom, których zysk wyniósł 8,67 dolara od akcji, a nie prognozowane 8,75 dolara. Optymizmem nie napawa ich także kolejny kwartał — choć firma ma w nim zarobić rekordową sumę 52 miliardów dolarów, wcześniejsze prognozy mówiły o 55 mld. Co więcej, zysk z każdej akcji ma być o niemal 4 dolary niższy, niż pierwotnie zakładano.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.