Apple publikuje raport finansowy za IV kwartał 2019. Mniej iPhone'ów, więcej usług

Apple publikuje raport finansowy za IV kwartał 2019. Mniej iPhone'ów, więcej usług31.10.2019 02:16
Tim Cook wierzy, że iPhone 11 i przemyślane usługi to autostrada do sukcesu, fot. Shutterstock.com

Apple uzyskuje większe przychody niż szacowali analitycy, ale nie potrafi przekuć tego w zyski netto. To główny wniosek, jaki płynie z przedstawionego w środę przez dyrektora generalnego, Tima Cooka, raportu finansowego za IV kwartał 2019 roku.

Z publikacji wynika, że firma z Cupertino osiągnęła w IV kwartale 2019 przychód na poziomie 64 mld dol. Oznacza to wzrost 1 mld dol. na przestrzeni roku, a jednocześnie przekroczenie oczekiwań analityków w zbliżonej skali. Eksperci liczyli na 62,9 mld. Przy czym wyższy okazuje się także zysk na akcję. Wynosi 3,03 dol., podczas gdy spodziewano się wartości w okolicach 2,84 dol.

Ale nikt w Cupertino nie będzie tego świętować. Zysk netto to 13 mld dol., czyli z kolei o 1 mld dol. mniej rok do roku, pomimo wzrostu 3 mld dol. kwartał do kwartału.

Subskrypcja zamiast nowego iPhone'a

Jedną z przyczyn słabszego wyniku jest niewątpliwie sprzedaż iPhone'ów. W całym roku fiskalnym iPhone wygenerował 33 mld dol. przychodów, 3 mld dol. mniej niż rok wcześniej. Trzeba jednak mieć na uwadze, że mowa tu o okresie od października 2018 do września 2019, bo tak właśnie Apple definiuje rok fiskalny. Stąd wynik nie obejmuje cieszącego się ponoć ogromnym zainteresowaniem iPhone'a 11. Cook skomentował, że jest spokojny o przyszłość marki.

Nie zmienia to jednak faktu, że powoli w obozie giganta zarysowuje się pewien trend. Sprzęt sprzedaje się słabiej. Tymczasem w siłę rosną usługi. W roku fiskalnym 2018 Apple wygenerowało przychód 52,5 mld dol. na sprzedaży hardware'u i 10,5 mld dol. na usługach. Teraz urządzenia spadły do 51,5 mld dol., ale za to usługi urosły do 12,5 mld.

Ciekawostką jest, że część spadków iPhone'a skompensował iPad Pro. Jak wyliczył dyrektor finansowy Luca Maestri, przychody z iPada wzrosły o 17 proc. w skali roku, a 50 proc. nabywców to ponoć nowi użytkownicy tabletu z jabłkiem. Maestri pochwalił się przy tym, że wpływy z App Store i iCloud osiągnęły rekordowy poziom, Apple Pay prześcignął zaś PayPal pod względem liczby dokonanych transakcji. Firma wierzy w wysokie zyski z Apple TV+.

Konflikt USA z Chinami nie pomaga

W windowaniu słupków sprzedaży nie pomagają spięcia o charakterze politycznym na linii USA-Chiny. Przez cały rok fiskalny Apple starało się z tym walczyć, otwierając na terenie Państwa Środka kolejne sklepy i obniżając marże, ale przychody wciąż pozostają niższe niż przed rokiem.

Niemniej o ile w I kwartale spadek sprzedaży wyniósł 24 proc. rok do roku, o tyle w czwartym udało się ten wskaźnik zmniejszyć do 2 proc. Mimo wszystko 300 mln pozostało pod kreską.

Tu natomiast Apple upatruje szansy w iPhonie 11 i kampaniach promocyjnych, które uruchomiło wyłącznie na rynku chińskim. W szczególności chodzi o tzw. program wymiany, w ramach którego Chińczycy mogą wymienić swój dotychczasowy smartfon na iPhone'a. Przedsiębiorstwo skupuje starsze urządzenia po zawyżonej cenie, aby efektywnie zminimalizować cenę zakupu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.