Apple się postara, aby korzystanie z wtyczek w Safari było trudne i niewygodne #WWDC16

Apple się postara, aby korzystanie z wtyczek w Safari było trudne i niewygodne #WWDC1615.06.2016 13:33

Apple dołącza do grona tych producentów przeglądarek, którzyzamierzają na dobre zakończyć erę wtyczek. W dostępnym już dladeweloperów systemie macOS Sierra debiutuje nowa wersja Safari,która domyślnie ukryje przed stronami internetowymi informacje ozainstalowanych wtyczkach – i to bez żadnych wyjątków. No cóż,2016 rok może faktycznie okazać się ostatnim rokiem Flasha.

Nawet jeśli w systemie macOS Sierra zostaną zainstalowane takiewtyczki jak Flash, Silverlight, Java czy QuickTime, to jego domyślnaprzeglądarka Safari 10 nie ujawni tego stronom internetowym.Zapytanie o navigator.plugins czy navigator.mimeTypes zwróci obiektybez informacji o wtyczkach – co z perspektywy witryny internetowejbędzie oznaczało, że ma do czynienia z przeglądarką bez wtyczek.

Na witrynach, które oferują więc treści zarówno dla wtyczekjak i HTML5, Safari zawsze będzie dostarczało treści w HTML5. Niema możliwości obejścia tej polityki, nie ma tu żadnej listywyjątków, jak to zrobiło Google.

W wypadku witryn, które oferują tylko treść dla wtyczki, a niemają wersji HTML5 (najczęściej chodzi tu o strony we Flashu),wyświetlana będzie wiadomość o braku Flasha w systemie z linkiemdo pobrania go ze stron Adobe (nawet jeśli wtyczka w systemie sięznajdzie). Dopiero po kliknięciu takiego linku Safari powie, żewtyczka już jest i pozwoli na jej aktywację, bądź to jednorazowo,bądź przy każdej wizycie na tej witrynie.

W sytuacji, gdy strona internetowa bezpośrednio osadza widocznyobiekt dla wtyczek, Safari w tym miejscu wyświetli makietę zprzyciskiem aktywującym. Jego kliknięcie uruchomi okno dialogowe, zpytaniem o zgodę na uruchomienie Flasha, jednorazowe lub przy każdejwizycie na danej witrynie.

Dodatkowo w Safari 10 znalazło się w menu polecenieprzeładowania strony z aktywacją zainstalowanych wtyczek.Kontrolki, którymi ustalimy, która z wtyczek może być widocznadla strony i która może być automatycznie aktywowana, trafiły doustawień bezpieczeństwa przeglądarki.

Przeglądarka Apple’a będzie też z czasem „zapominać” oustawieniach aktywacji wtyczek, o ile nie będziemy tegoprzypominali. Wystarczy miesiąc nieodwiedzania strony, w której naaktywację wtyczek wyraziliśmy zgodę, a ustawienia wrócą dopunktu wyjścia i wtyczka znów nie będzie domyślnie działać.

Według badań StatCountera, z Safari korzysta obecnie 9,7%internautów na świecie, są jednak kraje, w których udziałprzeglądarki Apple’a jest znacznie większy – we Francji to13,5%, w USA 15,6%, a w Wielkiej Brytanii aż 20,2%. W Polsce badanieto daje Safari zaledwie 2,42%, więc nasze domy mediowe specjalniesię tym nie przejmą i jeszcze jakiś czas będą przygotowywaćreklamy we Flashu, przynajmniej do przyszłego roku, gdy mające jużponad 53% polskiego rynku Chrome na dobre treści odtwarzanych przezwtyczki nie wyłączy.

Jak na to zareagują internauci, trudno powiedzieć. Wydaje się,że polski internet nie jest wciąż gotowy na takie potraktowanieFlasha czy Silverlighta. Szczególnie ten ostatni jest nieodzownyprzy oglądaniu płatnych treści z polskich serwisów VoD –większość z nich powstawała w czasach, gdy Silverlight zapewniałjedyną dopracowaną implementację mechanizmów DRM dlaprzeglądarek. Uzależniły się więc od tej archaicznejtechnologii, a dziś mogą tylko w niepewności patrzeć na to, jakkolejne przeglądarki blokują działanie wtyczek, a najgroźniejszyz legalnie działających konkurentów, Netflix, do szczęścia wcaleich nie potrzebuje.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.