Apple spowalnia iPhone'y – czy polskie przepisy umożliwiają reklamację?

Apple spowalnia iPhone'y – czy polskie przepisy umożliwiają reklamację?22.12.2017 16:35

Sprawa celowego zaniżania wydajności iPhone'ów nabiera tempa. Po wczorajszej publikacji oficjalnego stanowiska Apple, w Stanach pojawiają się już pierwsze pozwy. A jak prezentuje się sytuacja polskich użytkowników iPhone'a? O stanowisko w sprawie zwróciliśmy się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Co na to UOKiK?

Aktualnie w Polsce nie sposób formułować roszczeń w oparciu o regulacje dotyczące celowego postarzania produktów, gdyż takie zwyczajnie nie istnieją. Jak dowiedzieliśmy się od UOKiK, prace legislacyjne nad ochroną konsumentów w tym zakresie mają być prowadzone przez Zespół do spraw Gospodarki o Obiegu Zamkniętym, który powołany został czerwcu 2016 r. UOKiK powołuje się tutaj na szczegóły swojego stanowiska przedstawione w odpowiedzi na interpelację nr 10996. Stwierdzono w niej, że nad regulacjami w tym zakresie pracuje właśnie Ministerstwo Rozwoju.

Występuje tutaj jednak problem już na etapie wyznaczonych przez Zespół celów pracy. Z opublikowanej mapy drogowej wynika, że prace nad wprowadzeniem zamkniętego obiegu do gospodarki są motywowane troską o środowisko, nie dotyczą zaś bezpośrednio sytuacji konsumentów. Chodzi zatem o regulacje, które zakażą producentom postarzania urządzeń na etapie projektowania i produkcji, co w przypadku bieżącej sytuacji Apple pozostaje całkowicie bez związku. W interpelacji warto także zwrócić uwagę na opinię wydaną przez Ministerstwo Sprawiedliwości: podjęcie ewentualnych prac legislacyjnych może według opinii resortu nastąpić dopiero po przyjęciu stosownych regulacji prawnych przez instytucje unijne.

W praktyce trudno przewidzieć, kiedy dokładnie może to nastąpić. Komisja Europejska zaczęła się interesować tematem już w 2015 roku. Warto dodać, że w ubiegłym roku Parlament Europejski stworzył już projekt, w którym opisano dodatkowe działania mające zapobiegać postarzaniu. Wśród nich znaleźć się ma między innymi ustanowienie kryteriów minimalnej odporności produktu na zużycie w zależności od kategorii oraz podniesienie jakości informacji o trwałości. Nie zmienia to faktu, że polski użytkownik spowolnionego przez Apple iPhone'a na razie nie może powołać się na rezultaty prac Zespołu do spraw Gospodarki o Obiegu Zamkniętym, do których odesłał nas UOKiK.

Postarzanie a ustawa o prawach konsumenta

Można oczywiście sięgnąć do ustawy o prawach konsumenta. Specjalizujący się w tych zagadnieniach serwis konsumencki.pl publikuje zestawienia, z których wynika, iż sprzedawca jest odpowiedzialny za produkt przez 2 lata od momentu sprzedaży. Konsument zaś może reklamować go z tytułu niezgodności z umową, między innymi wtedy, gdy nie odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub nie ma cech okazanej klientowi próbki albo wzoru. W teorii można to odnieść do wzrostu wydajności w stosunku do poprzedniej odsłony iPhone'a, jaką Apple obiecuje na premierach swoich urządzeń i zmian, jakie zachodzą po postarzaniu.

Od razu należy dodać, że to na konsumencie ciąży konieczność udowodnienia sprzedawcy, że produkt jest wadliwy i nie wystarczy tu samo domniemanie, jak można sądzić po powszechnej opinii. Ponadto nawet jeśli reklamacja jest zasadna, istnieją sytuacje, w których sprzedawca może nie przyjąć zwrotu, proponując inne rozwiązanie problemu. Wiele wskazuje więc na to, że chcąc dochodzić swoich racji, z Apple pozostanie się sądzić. To jednak na użytkowniku iPhone'a spoczywać będzie obowiązek dowiedzenia, że iPhone zwolnił i nie posiada cech okazanej klientowi próbki.

Jak widać, na ten moment sprawa nadal pozostaje otwarta. Choć konsumenci nie są chronieni przez przepisy dotyczące świadomego postarzania produktów, bo te jeszcze najzwyczajniej nie istnieją, nie oznacza to, że nie zaczną korzystać z gwarancji lub że nie pojawią się kolejne pozwy. O dodatkowy komentarz w sprawie zwróciliśmy się jeszcze między innymi do polskiego oddziału Apple oraz Ministerstwa Rozwoju. O postępach w sprawie będziemy informować Was na bieżąco.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.