Atak na klientów Getin Bank. Cyberprzestępcy polują na nieuważnych użytkowników

Atak na klientów Getin Bank. Cyberprzestępcy polują na nieuważnych użytkowników07.07.2020 13:22
Kolejny atak na klientów Getin Banku /fot. GettyImages

Zaledwie 2 tygodnie temu pisaliśmy o próbie wyłudzenia danych logowania klientów Getin Banku internetowej w wyszukiwaniach Google. Poprzednia "Reklama" już zniknęła z sieci, ale jak widać pojawiają się kolejne próby. O sprawie donosi CERT Polska.

Część użytkowników bankowości internetowej wchodzi na stronę banku przez Google. Niekiedy nie rozpoznaje nawet właściwej witryny, tylko klika w pierwszy wynik. A ten może być po prostu reklamą. Google przyzwyczaił użytkowników do bezpieczeństwa i właściwych wyników wyszukiwania. Tymczasem od dłuższego czasu wpisując nazwę znanej marki istnieje spore prawdopodobieństwo, że pierwszy wynik będzie właśnie reklamą, a nie oficjalną witryną.

Oszuści postanowili to wykorzystać. Tworzą fałszywe witryny banków i reklamują je w wynikach wyszukiwania Google. Wykorzystują frazy, które mogą wpisywać klienci banków, aby przejść do strony logowania. Wcześniej, aby zwabić ofiary, użyto frazę "getinbank". Tym razem oszustwo pojawia się w wynikach wyszukiwania na słowa "getin bank logowanie". Według statystyk Google Trends jest to znacznie mniej popularna fraza.

Oszustwo na Getin Bank trwa - to próba dostępu do konta

Po wejściu na fałszywą stronę Getin Banku ofiara proszona jest kolejno o podanie loginu/aliasu a następnie hasła. Następnie otrzymujemy komunikat  Poczekaj aż Twój komputer zostanie zidentyfikowany. Może to potrwać trochę czasu...". Jeśli wpiszemy prawdziwy login i hasło, to najprawdopodobniej po jakimś czasie otrzymamy odpowiedź od witryny.

Można być niemal pewnym, że w kolejnym kroku oszuści poproszą o podanie kodu SMS weryfikującego logowanie, bo właśnie próbują to zrobić. Jeśli ofiara go poda, to oszuści uzyskają dostęp do konta. Schemat dalej może być różny. Jeśli zalogują się z pomocą aplikacji mobilnej, prawdopodobnie wyczyszczą konto przy pomocy BLIK-a. Mogą też nabrać dodatkowych kredytów czy narobić innych szkód użytkownikowi.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.