AVG tylnymi drzwiami wprowadza aktualizację do polityki prywatności

AVG tylnymi drzwiami wprowadza aktualizację do polityki prywatności21.09.2015 11:56

Spore kontrowersje wywołała w ostatnim czasie nowa polityka prywatności AVG, która w celu umożliwienia dalszego świadczenia części usług bezpłatnie, zakładała nie tylko zbieranie takich informacji o użytkownikach, jak historia przeglądania Sieci czy dane o innych aplikacjach zainstalowanych na urządzeniach, ale także sprzedaż ich firmom trzecim. Otrzymaliśmy już oficjalne stanowisko przedstawicieli AVG dotyczące tej sprawy.

Z nowej polityki prywatności wynikało, że AVG może zbierać dane niepersonalne, które nie mogą pozwolić na identyfikację użytkownika, oraz udostępniać je płatnie innym firmom. Problem stanowił jednak fakt, że firma kwalifikowała jako niepersonalne bardzo wrażliwe informacje, na przykład te dotyczące historii odwiedzanych witryn. Ponadto dokument zawierał deklarację, że jeżeli wśród zebranych danych znajdą się takie pozwalające na identyfikację użytkownika, to zostaną one zanonimizowane. AVG przyznało sobie zatem także prawo ingerencji. Z drugiej strony najważniejszą nowością w dokumencie była jego forma, przejrzysta i czytelna. Firma mogła zatem stosować podobne praktyki już wcześniej, jednak właśnie teraz zdecydowała się na poinformowanie o tym użytkowników, co należy uznać za krok w stronę transparentności.

Oficjalny komunikat w tej sprawie stanowi jednak pewien problem, gdyż zawarte w nim informacje stoją w sprzeczności z zaktualizowaną 15 września polityką prywatności:

Jeżeli chodzi o najważniejsze elementy, które budzą najwięcej kontrowersji: – dane nie będą udostępniane firmom trzecim – użytkownik będzie mógł dobrowolnie zgodzić się na udział w programie pobrania danych – zmiany mają na celu stworzenie polityki prywatności bardziej otwartą i przejrzystą

Czas przeszły, którym dotychczas się posługiwaliśmy, nie jest przypadkiem. Wraz z opublikowaniem stanowiska centrali, kosmetyczne zmiany zostały także wprowadzone do polityki. Na przykład fragment Dane inne niż osobowe gromadzimy, aby zarabiać na bezpłatnych ofertach, co pozwala nam nadal udostępniać je bezpłatnie. został zastąpiony brzmiącym bardziej neutralnie Dane inne niż osobowe gromadzimy, aby usprawniać nasze produkty usługi.

Ponadto w części dotyczącej udostępniania informacji o użytkownikach pojawiła się deklaracja: Danych osobowych nie sprzedajemy ani nie użyczamy stronom trzecim. Stoi to oczywiście w jawnej sprzeczności z wcześniejszą wersją dokumentu i wprowadza spore zamieszanie. Mało wiarygodne wydają się bowiem w tej chwili informacje, że firma w ciągu ostatniego weekendu wprowadziła tak radykalne zmiany w zakresie wykorzystywania danych o użytkownikach.

Ponadto w komunikacie firmy nie ma choćby najmniejszej wzmianki o tym, że polityka została zmieniona, a bardziej kontrowersyjne fragmenty zostały przeredagowane. Można nawet odnieść wrażenie, że firma z całkowitą premedytacją liczyła na to, że zmiany nie zostaną zauważone.

We wcześniejszym artykule poniekąd chwaliliśmy AVG za otwarte podejście do użytkowników i informowanie o działalności firmy bez zniekształceń, nawet kosztem narażenia się na ostrą krytykę. Trudno jednak nadal uwzględniać takie zasługi AVG, gdyż zgodnie z wcześniejszym podejściem, powinna ona opublikować informację, że polityka została zmieniona. Aktualizacja została jednak wprowadzona dyskretnie, gdyż stwierdzenie, że dane nie będą udostępniane firmom trzecim może być prawdziwe tylko w przypadku nowej wersji.

W świetle tych faktów stanowisko firmy wypada mało wiarygodnie, choć trzeba przyznać, że informacje o sprzedawaniu na przykład historii przeglądania w celu utrzymania bezpłatności części programów i usług AVG są już nieaktualne. O tym, czy to wystarczy, aby zetrzeć dość sporą, szczególnie biorąc pod uwagę zaktualizowaną „po cichu” politykę prywatności, plamę na wizerunku AVG zadecydują użytkownicy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.