AVG z nową polityką prywatności: zbiera i sprzedaje dane użytkowników

AVG z nową polityką prywatności: zbiera i sprzedaje dane użytkowników18.09.2015 16:05

Cieszące się dużą popularnością oprogramowanie AVG zyskało w ostatnim czasie zaktualizowaną politykę prywatności. Można byłoby się spodziewać, że narzędzia, które mają za zadanie chronić użytkownika, będą szczególnie ostrożnie obchodzić się także z jego danymi. Dużym zaskoczeniem jest zatem informacja o tym, że nowa polityka prywatności AVG nie tylko przewiduje zbieranie istotnych danych o swoich użytkownikach, ale także ich sprzedaż firmom trzecim. Nowy dokument, który jest przedmiotem krytyki, może paradoksalnie zasługiwać na pochwałę – podobne praktyki mogły być realizowane od dawna, a najnowsza zmiana sprowadza się do tego, że AVG uczciwie poinformowało o tym swoich użytkowników.

Dane inne niż osobowe gromadzimy, aby zarabiać na bezpłatnych ofertach, co pozwala nam nadal udostępniać je bezpłatnie. Są to między innymi: – identyfikator reklamowy skojarzony z danym urządzeniem; – historia przeglądania i wyszukiwania (w tym metadane); – dane dostawcy usług internetowych lub sieci komórkowej używanych do łączenia się z naszymi produktami; oraz – informacje dotyczące innych aplikacji, które mogą znajdować się na danym urządzeniu, oraz o sposobie ich używania. Czasami historia przeglądania i historia wyszukiwania może zawierać terminy wyszukiwania, które umożliwiają identyfikację Ciebie. Jeśli będziemy wiedzieć, że część historii przeglądania może pozwalać na identyfikację Ciebie, potraktujemy te informacje jako dane osobowe i zanonimizujemy je.

Jak widać, AVG nie tylko ma zamiar zbierać tak wrażliwe dane o użytkownikach, jak historia przeglądania i wyszukiwania, ale także informacje o innych aplikacjach zainstalowanych na urządzeniu i sposobu korzystania z nich przez użytkownika. Ponadto firma najprawdopodobniej nie tylko ma je zbierać i sprzedawać, ale także przeglądać i modyfikować. Świadczy o tym deklaracja anonimizowania wrażliwych informacji, które według AVG nie stanowią danych osobistych.

Przytoczony fragment stanowi najbardziej kontrowersyjną część nowej polityki, wątpliwości jest jednak znacznie więcej. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że podobne praktyki wcale nie są novum, a firma realizuje je już od dłuższego czasu. Z tego samego dokumentu można się bowiem dowiedzieć, że jedyną zmianą, jaka została wprowadzona 15 września jest… sposób prezentacji polityki prywatności. AVG spotyka się z falą krytyki nie tylko ze strony użytkowników, ale także specjalistów z branży. Z drugiej strony zauważają oni także pewien aspekt, który zdaje się umykać sfrustrowanej społeczności.

Nowa polityka prywatności stanowi swoisty krok w stronę transparentności. Orla Lynskey, ekspert do spraw prawa w branży IT z Uniwersytetu w Londynie, wypowiedziała się dla serwisu Wired.co.uk, zauważając, że zarówno język, jak i forma dokumentu jest przejrzysta i zrozumiała, a użytkownik w końcu stał się świadomy działań, które mogły być realizowane od miesięcy. Te jednak uznaje za dyskusyjne, co dotyczy szczególnie uznawania między innymi historii przeglądania za dane niepersonalne. Trudno jednak zakładać, aby ta uwaga w jakikolwiek sposób mogła uciszyć krytyczne wobec AVG głosy.

O komentarz i ustosunkowanie się do kontrowersyjnych punktów nowej polityki prywatności poprosiliśmy przedstawicieli polskiego oddziału AVG, jednak jak dotąd nie otrzymaliśmy odpowiedzi. O wszelkich nowościach w tej sprawie będziemy informowali na bieżąco.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.