Badania nad informatyzacją szkół: komputery nie podwyższają wyników

Badania nad informatyzacją szkół: komputery nie podwyższają wyników15.09.2015 11:26

Powszechnie utarła się opinia, według której komputery, zwłaszcza te podłączone do Sieci, mają nieocenioną wartość jako pomoc edukacyjna. Wydawałoby się, że trudno podważyć takie twierdzenie, a jednak jest to możliwe dzięki badaniom przeprowadzonym przez Organisation for Economic Co-operation and Development zrzeszającej 34 kraje z całego świata. Wyniki stawiają pod znakiem zapytania efektywność korzystania z komputerów podczas nauki w szkole.

Założenia badań OECD trudno uznać za skomplikowane – zestawili oni bowiem wyniki przeprowadzonego przez siebie [Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów](https://pl.wikipedia.org/wiki/PISA_(badanie) z danymi na temat informatyzacji placówek oświatowych. Oczywiście taka metodologia może być postrzegana jako zbyt ogólna, ale zapewne dlatego przedstawiciele OECD ograniczyli się do stwierdzenia, że komputery wyników w nauce nie podwyższają. Ponadto raport z badań imponuje szczegółowością i analitycznym profesjonalizmem.

Trzeba także zwrócić uwagę, że dane nie obejmują wpływu używania komputera poza szkołą – zostały skonkretyzowane jako czas poświęcany w trakcie przebywanie w szkole na przeglądanie Internetu. Ponadto jednym z czynników była także średnia liczba uczniów przypadająca na jeden komputer. Badanie może być tym bardziej interesujące, że ujęto w nim także Polskę. Nad Wisłą na jeden komputer przypada średnio czworo uczniów, niemniej jeżeli chodzi o przeciętny czas przeglądania w Internetu znajdujemy się na piątej pozycji od końca.

Okazuje się, że nie musi to być wcale powód do narzekań. Otóż OECD zauważyło prawidłowość, według której uczniowie, którzy „bardzo często” używają komputerów w szkole z reguły osiągają relatywnie kiepskie wyniki w nauce. Osoby korzystające ze szkolnych komputerów raz lub dwa w tygodniu osiągają minimalnie lepsze efekty niż uczniowie, którzy używają ich rzadziej.

Ponadto w wynikach testu PISA nie stwierdzono, aby lepsza informatyzacja placówki wpływała pozytywnie na umiejętności w zakresie czytania, matematyki i innych nauk ścisłych. Na przykład Południowa Korea czy chiński Szanghaj, w których uczniowie osiągają najwyższe wyniki w testach, nie posiadają szczególnie zaawansowanych ani dobrze wyposażonych pracowni. Z wyczerpującym raportem Students, Computers and Learning: Making the Connection można zapoznać się na stronie internetowej OECD.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.