Bestcena.pl – co dalej z klientami? Poprosiliśmy o opinię prawników

Bestcena.pl – co dalej z klientami? Poprosiliśmy o opinię prawników03.02.2020 16:54
fot. Shutterstock.com

Nie milkną echa afery z Bestcena.pl. Przypomnijmy, sklep najpierw wstrzymał przyjmowanie zamówień wskutek kontroli Urzędu Skarbowego, a wkrótce potem wyszło na jaw, że stosuje kontrowersyjne zapisy w regulaminie, które z kupujących robią najemców. Wszystko po to, aby operować na fakturach VAT marża, a co za tym idzie uniknąć opodatkowania.

O opinię na temat regulaminu Bestceny, a także wskazanie ewentualnych konsekwencji dla sklepu i klientów poprosiliśmy dwójkę prawników z kancelarii AXELO Prawo i Podatki dla Biznesu: Macieja Letkiewicza, specjalistę ds. podatków, oraz adwokat Katarzynę Matyję.

Eksperci nie mają wątpliwości, że wina za zamieszanie w całości spada na Bestcenę. Nabyty sprzęt nie zostanie zarekwirowany, a fiskus należny podatek musi ściągnąć od przedsiębiorstwa.

Unikając opodatkowania

*– W analizowanym przypadku w sposób oczywisty mamy do czynienia ze sztuczną konstrukcją mającą na celu uzyskanie nienależnych korzyści podatkowych. Jest to przykład tzw. nadużycia prawa w podatku od towarów i usług – komentuje Letkiewicz. – Sprzedawca prawdopodobnie będzie zobowiązany do zapłaty równowartości podatku nieuiszczonego, tj. jak gdyby transakcja była przeprowadzona jako zwykła sprzedaż, a więc opodatkowana 23 proc. stawką VAT. Konsumenci nabywający towary nie powinni ponieść konsekwencji podatkowych * – wyjaśnia.

Tłumacząc prostszymi słowami, zdaniem prawnika zapisy regulaminowe Bestceny są na tyle ewidentnie przygotowane pod kątem uniknięcia opodatkowania, że to właśnie sklep ponosi w tej sytuacji pełną winę. Do powyższej opinii przychyla się mecenas Katarzyna Matyja.

– Nie budzi wątpliwości, że opisane działanie może zostać zakwalifikowane jako wyczerpujące znamiona czynu nieuczciwej konkurencji, a zważywszy na ogólnopolską skalę procederu powinno zostać uznane przez UOKIK za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów – mówi w rozmowie z dobrymiprogramami mecenas Matyja.

Z punktu widzenia klienta

A co w przypadku, gdyby ktoś zechciał dochodzić swych roszczeń? – Wydaje się również, że konsumenci, którzy zostali wprowadzeni w błąd, co do faktycznego charakteru zawieranej transakcji, mają prawo by uchylić się od skutków prawnych oświadczenia woli, które zostało złożone pod wpływem błędu i domagać się zwrotu zapłaconej ceny – odpowiada prawniczka.

Podsumowując, jeśli kupiłeś/aś telefon w Bestcenie i teraz boisz się, że sklep zażąda jego zwrotu albo urzędnik zapuka ci do drzwi domagając się zapłaty podatku, to teraz możesz spać spokojnie. Żadna tego rodzaju sytuacja nie powinna mieć miejsca. Możesz natomiast postulować o anulowanie zawartej z firmą umowy i zwrot pieniędzy, oczywiście za uprzednim zwrotem towaru. To jednak, patrząc na obecną sytuację, raczej nie będzie łatwe do wyegzekwowania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.