Bezpieczeństwo IT traci potencjał, nie dając szansy cyberentuzjastom

Bezpieczeństwo IT traci potencjał, nie dając szansy cyberentuzjastom17.03.2017 13:07

Z nowego badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab wynika, że sektor bezpieczeństwa IT ignoruje całe pokolenie cyberobrońców, opierając kluczowe decyzje rekrutacyjne na spełnieniu wymagań związanych z doświadczeniem i wiedzą specjalistyczną bez uwzględniania entuzjazmu, umiejętności czy istotnych cech charakteru. To niebezpieczne podejście tworzy kulturę, która nie docenia talentu młodszego pokolenia, przyczyniając się do dalszego pogłębienia ogólnoeuropejskiego kryzysu niedoboru wykwalifikowanej kadry zajmującej się cyberbezpieczeństwem.

Badanie obejmujące 12 000 klientów i specjalistów IT ze Stanów Zjednoczonych i Europy pokazało, że jedna trzecia (30%) specjalistów IT uważa, że udowodnione doświadczenie w omawianej dziedzinie stanowi najcenniejszy atut kandydata na stanowisko związane z bezpieczeństwem IT. W dalszej kolejności brana jest pod uwagę znajomość systemów IT (24%). Jednak z doświadczenia Kaspersky Lab i badania wynika, że brak dającego się udowodnić doświadczenia w zakresie bezpieczeństwa IT jest nadrabiany przez osoby będące świeżo po studiach, posiadające cechy osobowości, które idealnie predysponują je do kariery związanej z cyberbezpieczeństwem.

Jak pokazuje badanie, najważniejsze cechy, którymi według specjalistów IT powinny wyróżniać się osoby pracujące w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, to umiejętność nieszablonowego myślenia (44%) oraz pracy poza typowym środowiskiem biznesowym (39%) i poza formalnymi strukturami (38%). Jedna trzecia (35%) zgadza się również, że ważne jest także naturalne zaciekawienie tym, jak działają różne rzeczy.

Ogromna większość specjalistów IT uważa, że młodzi ludzie posiadają te kluczowe cechy. Trzy czwarte z nich (76%) twierdzi, że potrafią oni myśleć w sposób nieszablonowy. 72% utrzymuje, że pracują poza typowymi środowiskami, a 80% — poza formalnymi strukturami. 81% zgadza się, że młodzi ludzie są naturalnie ciekawi, jak działają różne rzeczy.

Sektor bezpieczeństwa IT musi skonfrontować się z realiami, jeśli chodzi o rosnący niedobór umiejętności, który stanowi problem w rekrutacji na stanowiska w branży bezpieczeństwa — powiedział Piotr Kupczyk, dyrektor biura komunikacji z mediami, Kaspersky Lab Polska. Kaspersky Lab obchodzi w tym roku 20-lecie działalności. W ciągu ostatnich dwóch dekad branża cyberbezpieczeństwa osiągnęła dużą dojrzałość, jednak pod innymi względami zrobiliśmy niewielkie postępy. Pomijając młodych ludzi, branża nie wykorzystuje w pełni cennego i powiększającego się zasobu. Jak wynika z naszego badania, jest to paradoks, ponieważ młodym ludziom powszechnie przypisuje się cechy, które są istotne w tej branży. Pora podjąć działania, które zlikwidują ograniczenia, jakie występują w zakresie rekrutacji na stanowiska związane z cyberbezpieczeństwem, zanim będzie za późno.

Niechęć do zatrudniania w branży bezpieczeństwa młodych ludzi, którzy posiadają cechy przydatne w walce z cyberprzestępczością, prowadzi do niewykorzystania potencjału. 71% młodych respondentów badania nie jest świadomych możliwości zatrudnienia świeżych absolwentów w branży bezpieczeństwa, a 73% nigdy nie rozważała kariery na tym polu. Niemal połowa (47%) młodych ludzi w niewielkim stopniu orientuje się lub nie wie wcale, czym zajmuje się ekspert ds. cyberbezpieczeństwa.

Jeśli nie zachęcimy młodego pokolenia do podjęcia kariery w dziedzinie bezpieczeństwa, może to mieć bardzo poważne konsekwencje. Obecne zasoby talentu w dziedzinie bezpieczeństwa zostaną kiedyś wyczerpane. Dlatego aby wypełnić tę lukę, niezbędne jest połączenie młodości i doświadczenia. Ponieważ zakres i skala cyberzagrożeń zmieniają się z dnia na dzień, zwycięstwo w tej walce wymaga współpracy i zespołu złożonego z ekspertów w branży. Globalny Zespół ds. Badań i Analiz (GReAT) działający w ramach Kaspersky Lab jest dowodem na to, że potężną siłę w walce z cyberprzestępczością można stworzyć, łącząc osoby z różnym wykształceniem i w różnym wieku — dodał Piotr Kupczyk.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.