Bilans ransomware za 2016 – ponad miliard dolarów strat

Bilans ransomware za 2016 – ponad miliard dolarów strat16.03.2017 15:56

Globalne straty wywołane atakami szyfrującymi w 2016 roku szacowane są już na ponad miliard dolarów. Tymczasem chociaż nowe typy zagrożeń pojawiają się niemal codziennie, nadal co piąta firma nie jest przygotowana na szyfrującą infekcję - przestrzega firma ANZENA, specjalizująca się w ochronie danych. Brak takiego przygotowania może w najlepszym razie skończyć się siwizną administratora, w najgorszym nawet zakończyć działalność pechowej firmy. Jak nie zasilać swoimi pieniędzmi kont i statystyk cyberprzestępców?

Informacja o rekordowej stracie pochodzi z badania firmy KnowBe4, specjalizującej się w symulowanych atakach phishingowych, mających zwiększać świadomość pracowników. To właśnie phishing jest dziś głównym narzędziem propagacji zagrożeń szyfrujących w sieci. Badanie dotyczące "zabezpieczeń stacji roboczych przed zagrożeniami szyfrującymi" przeprowadzono w ponad 500 firmach. 33% respondentów doświadczyło ataku szyfrującego w ciągu ostatnich 12 miesięcy, z czego 53% padło jego ofiarą mimo posiadania wielowarstwowych zabezpieczeń. 94% ankietowanych twierdzi, że nie zapłaciło okupu by odzyskać swoje dane. Pozostałe 6% za odszyfrowanie odciętych plików zapłaciło szantażystom 3 a 5 Bitcoinów (między 15 000 a 25 000 złotych wg dzisiejszego przelicznika).

Badanie wykazało też, że średni łup ataku szyfrującego to sześć stacji roboczych i dwa serwery. To ważna informacja - przypomina ANZENA - bo wiele osób sądzi, że zagrożenie szyfrujące poprzestaje zwykle na odcięciu komputera osoby, która aktywowała infekcję. Alarmujący jest również średni czas downtime'u wywołanego atakiem ransomare - 12 godzin. Tyle średnio specjalistom bezpieczeństwa IT zajmuje przywrócenie pełnej operacyjności niesprawnych systemów.

W przypadku dużych firm przestój 1,5 dnia roboczego może generować katastrofalne koszty – komentuje Krystian Smętek, inżynier systemowy rozwiązań ShadowProtect SPX z firmy Anzena - Zważywszy na fakt, że na rynku dostępne są systemy backupu, które kilka TB utraconych danych przywracają w 15 minut to brak takiego zabezpieczenia wydaje się skrajną nieodpowiedzialnością.

W przytaczanym raporcie pojawia się teza, że zaktualizowany antywirus powstrzyma co prawda część zagrożeń przed dotarciem do sieci, ale po ich aktywacji już nie zdoła powstrzymać rozszerzenia ataku na kolejne urządzenia. Jak więc optymalnie chronić firmowe zasoby? Po pierwsze - edukować pracowników. Organizacje, które testowały czujność swojej kadry fałszywymi atakami phishingowymi odnotowały w ciągu ostatniego roku najniższy odsetek infekcji szyfrujących (21%). A jeśli pracownicy mimo wszystko zawiodą, ostatnią deską ratunku pozostaje - a jakże - przywrócenie aktualnej kopii bezpieczeństwa. Jak podaje KnowBe4, 87% badanych firm chroni się przed ransomware regularnym backupem danych, z czego 7% nie udało się go przywrócić w momencie awarii.

Jeśli te 80% sprawdziło swoje backupy, to możemy mówić o całkiem niezłej statystyce – dopowiada Smętek – Trudno jednak nie myśleć o tych 20% podmiotów, które wciąż nie przykładają należytej wagi do właściwej ochrony swoich danych. Przeprowadzając atak szyfrujący cyberprzestępca wie, że tylko niewielki procent "trafień" przyniesie mu zysk. Rzecz w tym, by chronić się tak, by tego zysku nie miał w ogóle.

Warto przypomnieć, że jeszcze we wrześniu 2016 analitycy firmy Cybersecurity Ventures przewidywali wartość strat wywołanych cyberprzestęstwami (włącznie z ransomware) w wysokości 6 miliardów dolarów na rok 2021. Wszystko wskazuje na to, że przy obecnym tempie rozwoju szyfrującego procederu smutny rekord padnie znacznie wcześniej. Ale jeśli zadbamy o backup, stanie się to bez naszego udziału.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.