BlackBerry QNX pokonał Windows, przynajmniej w autach Forda

BlackBerry QNX pokonał Windows, przynajmniej w autach Forda25.02.2014 14:25

Ponad rok temu BlackBerry pokazałswoje pierwsze nowe telefony z systemem BlackBerry 10, bazującym nasystemie operacyjnym czasu rzeczywistego QNX, kupionym w 2010 rokuwraz z firmą QNX Software Systems od grupy Harman InternationalIndustries. W styczniu tego roku opublikowany został raportdotyczący rynku mobilnego w Stanach Zjednoczonych firmy ConsumerIntelligence Research Partners, z którego wynikało, że udziałurządzeń BlackBerry na rynku amerykańskim wynosi 0,0%. To nie jestchochlik „drukarski” – kanadyjska firma znajduje się dziś naskraju bankructwa, w trzecim kwartale 2013 r. zdołała sprzedaćzaledwie 1,9 mln telefonów, o 5 mln mniej, niż w trzecim kwartale2012. Co gorsza, większość z nich to tanie urządzenia z systememBlackBerry 7, przeznaczone na rynki krajów rozwijających się.QNX-owe telefony, mimo interesujących rozwiązań technicznych, niezdołały znaleźć nabywców. „Jeżyna” nie chce jednak odejśćdo historii. W przetrwaniu najtrudniejszego okresu pomoże jej Ford.

Od kilku lat w swoich modelach Focus, C-MAX i B-MAX Fordwykorzystuje system SYNC,służący do odtwarzania muzyki i wykonywania połączeńtelefonicznych przez wbudowane zestawy głośnomówiące. Kierowcanie musi odrywać rąk od kierownicy, sterowanie odbywa się zapomocą poleceń głosowych, a przynajmniej powinno się tak odbywać,gdyż wystarczająco wielu nabywców nowych Fordów narzeka, że SYNCnie działa tak, jak obiecywano, by odnotowało to stowarzyszeniekonsumenckie J.D. Power & Associates and Consumer Reports.

Ford winę za taki stan rzeczy zrzuca na Microsoft – SYNC działabowiem na Windows. Producent aut rozpoczął więc prace nad nowągeneracją swojego systemu głosowego sterowania, i więcej już wniej z Windows nie zamierza korzystać. Systemem operacyjnym, któryzapewni bezawaryjną pracę SYNC-a będzie QNX,określany przez analityka Gartnera Thilo Koslowskiego jako perław koronie BlackBerry.

Sprawa dotyczy miliardowegobiznesu – dziś już dla 39% klientów to właśnie wyposażeniedodatkowe jest czynnikiem przesądzającym o wyborze danego modeluauta. Takie parametry jak moc silnika czy szybkość mają znaczeniejedynie dla 14% nabywców. Tymczasem według badań J.D. Power, podwzględem jakości wyposażenia dodatkowego Ford (i jego luksusowamarka Lincoln) odbiegają od ścisłej czołówki.

Od komentarzy w tej sprawieuchylili się zarówno rzecznicy prasowi Forda, jak i BlackBerry orazMicrosoftu. Zareagowała za to giełda. Po opublikowaniu przez mediainformacji przekazanej przez anonimowe źródła,cena akcji BlackBerry wzrosła o 6,6%, podczas gdy cena akcjiMicrosoftu spadła o 0,8%. Reakcje rynku Koslowski tłumaczy jakoefekt znaczącego wzrostu zaufania inwestorów do kanadyjskiej firmypo rozpoczęciu przez nią współpracy z Fordem. Jednocześniedecyzja motoryzacyjnego potentata jest wielkim ciosem dla Microsoftu– do tej pory był on najważniejszym partnerem producenta Windowsz branży motoryzacyjnej. Teraz Microsoftowi zostaną niektóremodele Kia, Fiata, Nissana i BMW.

QNX za to jeszcze bardziej umocniswoją pozycję na rynku systemów wbudowanych dla samochodów –dziś ocenia się ją na 70% rynku. Oprócz Windows, swojego miejscaszukają tam też Android (Google ogłosiło niedawno sojusz zGeneral Motors, Hondą i Hyundai) oraz iOS (Apple współpracujem.in. z BMW, Mercedesem i Nissanem). Analityk Gartnera twierdzijednak, że to właśnie QNX w najlepszym stopniu pozwala nazintegrowanie wykorzystywanego w autach oprogramowania, a branżamotoryzacyjna zaczyna rozumieć, że musi bardziej się starać wzapewnieniu klientom lepszych wrażeń.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.